• Anonym (Brydd)

30 000 i månaden för familjehemsplacering???

Jag undrar hur mycket en familj får betalt av kommunen om de har fosterbarn. Jag vet inte riktigt vad det heter, men om de har ett barn placerat hos sig o barnet har umgänge med sina föräldrar.
    Den som detta berör har hört att den familjen får 1000 kr om dagen för hennes barn.
    Är detta riktigt???

Jag vill vara anonym då jag inte vill hänga ut den det handlar om.

Hoppas ni fattar fast jag svamlar till det.Generad
  • Svar på tråden 30 000 i månaden för familjehemsplacering???
  • Anonym (trams)

Anonym (Familjehem) skrev 2008-09-09 08:44:01 följande:

Arvodesersättning
    Beräkning av rekommenderad arvodesersättning för år 2008. Ersättningen grundar
    sig på löneläget för vissa yrkesgrupper inom vårdsektorn, utgår från aktuell lönestatistik
    och är per månad fr.o.m. januari 2008. Arvodet har räknats upp med2.5 % för år 2008. Individuell bedömning måste göras utifrån vilken arbetsinsats
    uppdraget kräver, se avsnitt 5 och 6.
    Ålder Grundarvode Exempel på förhöjt arvode
    inklusive grundarvode
    0 -12  år: 4 505 kr 7 186 kr 8 538 kr 10 108 kr
    13 - 19 år:  5 844 kr 7 186 kr 8 538 kr 10 108 krLäs mera om alla riktlinjer och annat på brs.skl.se/brsbibl/cirk_documents/08004.pdf
    Ok, tack! Då är det inte vanligt då m 30 000 kr/mån för ett barn? Det var ju skänt iaf. Jag vill inte veta vilka förhöjda arvoden min sambos farbror får...
  • Anonym (Brydd)

Det jag funderar över i denna fråga är hur föräldarna kan få hem honom igen då inget har förändrats hemma.
    Besök ut o in på psyke o psykisk nerbrytning osv.
    Detta beslut togs ju av dem då de hörde att familjehemmet fick så mycket pengar.
    Men att tala om det för människor som är psykologiskt blockerade är svårt.
    ( Att det inte stämmer alltså)

• Anonym (Familjehem)
    Anonym (trams) skrev 2008-09-09 08:46:38 följande:
    Nä, jag förstår oxå att det "kostar" att vara hemma m barn. Men vad jag reagerar på är att de har flera barn - det blir pengar - och de "jobbar" ju inte med barnen heller! De menar att de ger barnen ett gott liv för att de slår dem inte eller är taskiga, utan "bara vanliga föräldrar". Plus att de faktiskt har det bra materiellt ställt; som om det är lösningen för de här barnen... Sorgligt.Till saken hör att på sistone har min sambo och hans farbror glidit isär (lite pga detta) så att anmäla dem eller så är inte aktuellt - vi har ju egentligen inget att gå på!
    Förstår att det är jobbigt och se på när man anser att de inte gör sitt bästa för barnen ! Problemet är som du säger att man måste ha något att gå på för att det ska hända något. Ribban har höjts oerhört mycket för vad man tolererar och inte.

Men ni har ju ögonen på dem och skulle det bli värre så tänker ni säkert annorlunda.

ha det bra !!
  • Anonym (trams)

Anonym (Familjehem) skrev 2008-09-09 09:24:44 följande:

Förstår att det är jobbigt och se på när man anser att de inte gör sitt bästa för barnen ! Problemet är som du säger att man måste ha något att gå på för att det ska hända något. Ribban har höjts oerhört mycket för vad man tolererar och inte.Men ni har ju ögonen på dem och skulle det bli värre så tänker ni säkert annorlunda.ha det bra !!
    Jo, självklart!
  • Anonym

när jag och min son vad plac hos en jorhurfamilj  så fick denna famij 2400 per dygn för att ha hos boende hos sig men den var en mamma+ barn palc kanske skilnad.

men nu bodde vi inte där så länge som tur var.

• Anonym

Anonym (vet) skrev 2008-09-09 05:10:13 följande:

En av mina bästa vänner är familjehem, först hade/har dom två pojkar placerade, 12 & 15 år, dom får ca 9500 kr efter skatt per barn, dessa barn jobbar i stallet och tar hand om hela deras hushåll... medan hon (fostermamman) sitter och snackar i telefonen, och umgås med vänner..Jag har under en längre tid sett att hon/familjen handlar massor på avbetalningar.. tv-apparater, datorer, hästar, bilar, resor.... allt, vi pratar om många och dyra saker på väldigt kort tid.. Nu för ett tag sen så märktes det att dom inte hade å mycket pengar över varje månad, förmodligen för att allt kostar ju även om man tar det på avbetalning.. så dom ringde sos och vips så fick dom två nya barn... så sammanlagt så har dom 4 st... räkna själva vad det blir i mån...
    Lite OT, kanske, men hur sjutton kan du vara "bästa vän" med en så moraliskt korrupt människa? Ställer du inga krav alls på dem du umgås med?
  • Anonym (vet)
    Anonym skrev 2008-09-09 12:47:17 följande:
    Anonym (vet) skrev 2008-09-09 05:10:13 följande:Lite OT, kanske, men hur sjutton kan du vara "bästa vän" med en så moraliskt korrupt människa? Ställer du inga krav alls på dem du umgås med?
    Våran vänskap är slut efter att jag såg detta och lite andra grejor i närbild, men vi är barndomsvänner sen bäbistid!! därför kallade jag henne bästa vän!

Så man kanske inte gör slut med en nära vän över en natt!!

Iaf inte jag, för jag är inte perfekt!!
  • Anonym (vet)

Anonym (vet) skrev 2008-09-09 14:39:36 följande:

Våran vänskap är slut efter att jag såg detta och lite andra grejor i närbild, men vi är barndomsvänner sen bäbistid!! därför kallade jag henne bästa vän!Så man kanske inte gör slut med en nära vän över en natt!!Iaf inte jag, för jag är inte perfekt!!
    kan även tillägga att jag har inte vetat sanningen förren jag bodde där tillfälligt, pga renovering! då upptäckte jag hur det eg var!! skrämmande, då kunde jag inte annat än "göra slut"

Hon vet än idag inte varför jag bad henne dra åt helvete senast vi sågs!
  • Anonym (Oj,...)

Det kan ta hem honom just för att det är en frivillig placering enligt Socialtjänstlagen.

För att hindra dem krävs det att hemmiljön är så pass nedbrytande att det kan bli tal om ett tvångomhändertagande enligt LVU, lagen om vård av unga.

Anonym (Brydd) skrev 2008-09-09 09:24:22 följande:

Det jag funderar över i denna fråga är hur föräldarna kan få hem honom igen då inget har förändrats hemma. Besök ut o in på psyke o psykisk nerbrytning osv.Detta beslut togs ju av dem då de hörde att familjehemmet fick så mycket pengar.Men att tala om det för människor som är psykologiskt blockerade är svårt.( Att det inte stämmer alltså)
  • Anonym (snart)

Skall snart ta och försöka bli fosterfamilj åt min systers dotter. men jag förstår mig inte på detta över huvud taget.
    Vad är det för krav för att man ska få ta barnet ifrån mamman och hur gör man sen?

• Anonym (snart)

FDör grejen är den att mamman vill att barnet ska placeras. Hon har insett att hon inte är kapabel till att ta hand om henne längre. Tacksam för svar!

• Anonym (emma)

Anonym (snart) skrev 2008-09-09 19:46:40 följande:

FDör grejen är den att mamman vill att barnet ska placeras. Hon har insett att hon inte är kapabel till att ta hand om henne längre. Tacksam för svar!
    be mamman ta kontakt själv med soc och så kan hon föreslå att du kan ta hand om barnet...
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2008-09-09 10:47:30 följande:
    när jag och min son vad plac hos en jorhurfamilj  så fick denna famij 2400 per dygn för att ha hos boende hos sig men den var en mamma+ barn palc kanske skilnad.men nu bodde vi inte där så länge som tur var.
    Det är stor skillnad på ersättning för en jourfamilj och ett familjehem. Jourfamiljen har mycket högre ersättning då det kanske dyker upp en placering mitt i natten med en plastkasse i handen medans en familjehemsplacering är planerad och personen som kommer ska vara grundutrustad.
  • Anonym (vet)

Några 30 000 får man inte från kommunen, men har man en placering från ett företag så är ersättningen mycket högre än kommunens.

25-30 000 är vanligt för en placering.

• Anonym (jobbigt)

Man har även ersättning efter hur stora "problem" den placerade har. Kräver dom mycket och har stor problematik får man högre ersättning

• annelinn

Hej
    Det är skillnad på att vara familjehem eller att vara behandlingshem. Om man är behandlingshem så är man anställd och har det som jobb. Då kräver uppdraget din insats på heltid och är betalt som ett arbete. Om du är familjehem så kan arvodena skilja en del beroende på barns ålder och är du jourhem eller förstärkt jourhem så ligger också arvodet olika beroende på uppdragets art samt att dessa uppdrag kräver att du är yrkesverksam. Det har även funnits en stor skillnad arvodesmässigt om man har uppdrag åt privata anordnare, hos kommunen eller för landstinget.

Svar på tråden 30 000 i månaden för familjehemsplacering???