• Anonym (Mamma­)
    Äldre 10 Sep 18:44
    7865 visningar
    18 svar
    18
    7865

    Ni som blivit ålagda att betala vite pga "umgängessabotage"

    Någon som blivit ålagd att betala vite pga att ni vägrat umgänge med den andre föräldern? Hur har det gått till? Vad krävs för att man egentligen ska få betala vite?

    Har legat i vårdnadstist med sonens far i ca tre år, o nu är det ett år sedan domen i HR föll.
    Nu har sommaren gått o pappan har haft sitt sommarumgänge som han ska, o själv har jag arbetat hela sommaren. Dock åkte jag o sonen på en utlandsresa (vilket jag meddelade pappan redan i april - inte att vi skulle åka utomlands men att jag skulle ha min semester då) i slutet av aug, o när jag kommer hem har jag fått ett brev från TR där sit pappans advokat skrivit för att begära verkställighet av dom.

    Jag bara gapar!
    Jag har enligt domen rätt till två veckors semester med sonen (o pappan fyra), varav jag endast har tagit två i sommar pga mitt arbete. Varav vi var utomlands den ena veckan.
    O nu tycker pappan att jag har vägrat lämnat ut sonen, o att jag har "stuckit utomlands" med honom.

    Men jag meddelade ju mina semesterveckor redan i våras, precis som pappan gjorde!

    Jag har nu skrivit ett yttrande till domstolen, o berättat hur jag har jobbat i sommar, samt vilka veckor jag har haft semester, samt när i våras jag o pappan kom överrens om semesterveckor. Så nu återstår väl att se om jag får betala något, men jag tror inte det innerst inne för jag har ju inte gjort något fel!

    Någon som varit i samma sits?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-11 17:10
    Rättning: Jag har rätt till tre veckors semester med sonen, inte två.

  • Svar på tråden Ni som blivit ålagda att betala vite pga "umgängessabotage"
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 10 Sep 20:17
    #1

    Ingen?

  • gumsem­umsan
    Äldre 11 Sep 08:12
    #2

    Verkställighet av dom är just detta, dvs en varning om att nu är domen verkställd. Vite blir det tal om först om du gör nåt sånt igen.

    Jag har ett råd - ha aldrig aldrig aldrig!!!!! muntliga avtal om att du ska åka iväg nånstans etc. Alltid skrivna avtal där två personer bevittnat. Låter urlöjligt, men då är man liksom säker utifall att ditt ex skulle slänga in hot om vite eller liknande. DÅ kan du visa upp det skrivna avtalet och exet ser riktigt löjlig och desperat ut.Detsamma gäller vilka veckor du ska ha/han ska ha - muntligt avtal, underskrivet samt daterat det också.

    Fler frågor??? Skriv i min gästbok, har legat i vårdnadstvist med mitt ex i 6,5 år...

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 11 Sep 17:10
    #3

    Någon mer med erfarenhet?

  • Fri 18 Feb 2022 12:52
    #4
    -1

    Varför tycker du inte att du gjort något fel? Har du samarbetat med barnets far? Har du noga skött umgängesschemat? Har du skötit ditt och noga låtit bli att prata illa om pappan inför barnet?

    Jag hoppas att det gått bra för barnet, pappan och dig. Ni förtjänar fina liv. Inte ska du förstöra barnets uppväxt med att umgängessabotera. Det finns ingen som vinner på det, inte ens en mamma gör det. Tyvärr är det hemskt och vanligt. 

  • Anonym (jk)
    Fri 18 Feb 2022 13:04
    #5
    Redpilled skrev 2022-02-18 12:52:35 följande:

    Varför tycker du inte att du gjort något fel? Har du samarbetat med barnets far? Har du noga skött umgängesschemat? Har du skötit ditt och noga låtit bli att prata illa om pappan inför barnet?

    Jag hoppas att det gått bra för barnet, pappan och dig. Ni förtjänar fina liv. Inte ska du förstöra barnets uppväxt med att umgängessabotera. Det finns ingen som vinner på det, inte ens en mamma gör det. Tyvärr är det hemskt och vanligt. 


    Det finns inga lagar som heter umgängessabotage, hon blev med största sannolikhet  inte dömt till vite.
    Bara för att man har ett umgänges schema innebär det inte att den måste följas till punkt o pricka, barnet har även en egen vilja, ville barnet åka, samt hon hade pratat med pappan, det finns inget problem, det är bara o åka.
    Jag har haft liknande, domaren sa åk på semester det är bästa för både barnet och förälder.
  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Fri 18 Feb 2022 15:02
    #6
    Anonym (jk) skrev 2022-02-18 13:04:19 följande:
    Det finns inga lagar som heter umgängessabotage, hon blev med största sannolikhet  inte dömt till vite.
    Bara för att man har ett umgänges schema innebär det inte att den måste följas till punkt o pricka,
    Finns ett boende- umgängesschema fastställt i dom som vunnit laga kraft så finns absolut möjlighet att bli dömd att betala vite för den som inte följer det.
    Motparten tar upp det som verkställighet av domen, i första läget så utdöms vite, går det tillräckligt långt så kommer polis att ge handräckning för att domen skall efterlevas.

    Den förälder som anser sig ha rätt att själv välja om den vill följa en dom kommer inte heller ha det lätt i ett senare skede.

    Allt som fastställt i dom behöver givetvis och självklart följas till punkt och pricka, oavsett vad man själv anser är rätt eller fel.
  • Anonym (jk)
    Fri 18 Feb 2022 15:38
    #7
    -1
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-02-18 15:02:03 följande:
    Finns ett boende- umgängesschema fastställt i dom som vunnit laga kraft så finns absolut möjlighet att bli dömd att betala vite för den som inte följer det.
    Motparten tar upp det som verkställighet av domen, i första läget så utdöms vite, går det tillräckligt långt så kommer polis att ge handräckning för att domen skall efterlevas.

    Den förälder som anser sig ha rätt att själv välja om den vill följa en dom kommer inte heller ha det lätt i ett senare skede.

    Allt som fastställt i dom behöver givetvis och självklart följas till punkt och pricka, oavsett vad man själv anser är rätt eller fel.
    Nu fungerar det inte på det sättet, ts skriver att domen var två veckor semester, vilka dagar det handlar om var inte specificerat , om man sitter fast i jobb, låt säga vården, arbetsgivaren flyttar din sem 1-2 veckor så menas det inte att du tappat dina umgängesdagar.

    Vad jag skulle gjort som TS hade varit och gått på samarbetsproblem med ex, den är däremot tydlig i lagen. TS ex vill hindra henne från att ha semester med barnet på grund av hennes arbete har skiftande tider, sker det ett skifte på jobbet vägrar sambon samarbeta och försöka lösa problemet.

    Jag skulle ha skickat upp ex upp på läktaren. Rätten tittar bara på hur umgänget fungerar och vad som är bäst för barnet, inte att en förälder sitter och tittar på klockan, hon hade meddelat i april hur hennes schema ser ut, detta räcker, allt annat är tydliga tecken på samarbetsproblem hos den andra förälder.
  • Anonym (q)
    Fri 18 Feb 2022 17:43
    #8
    Redpilledkuk skrev 2022-02-18 12:52:35 följande:

    Varför tycker du inte att du gjort något fel? Har du samarbetat med barnets far? Har du noga skött umgängesschemat? Har du skötit ditt och noga låtit bli att prata illa om pappan inför barnet?

    Jag hoppas att det gått bra för barnet, pappan och dig. Ni förtjänar fina liv. Inte ska du förstöra barnets uppväxt med att umgängessabotera. Det finns ingen som vinner på det, inte ens en mamma gör det. Tyvärr är det hemskt och vanligt. 


    så edgy efter 14 år
  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Fri 18 Feb 2022 18:30
    #9
    Anonym (jk) skrev 2022-02-18 15:38:32 följande:
    Nu fungerar det inte på det sättet, ts skriver att domen var två veckor semester, vilka dagar det handlar om var inte specificerat , om man sitter fast i jobb, låt säga vården, arbetsgivaren flyttar din sem 1-2 veckor så menas det inte att du tappat dina umgängesdagar.
    Båda parter måste givetvis få rimlig tid att planera in semester, en planering som båda blir låsta till efter att man kommit överens. Denna planering sker rimligtvis tidig vår, enligt min egen dom 1a Mars.

    Om sen någon av parterna har ett rövhål till arbetsgivare som ändrar personalens semester med kort varsel kan inte den andra parten förväntas ta något ansvar för.


  • Anonym (jk)
    Fri 18 Feb 2022 18:50
    #10
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-02-18 18:30:13 följande:
    Båda parter måste givetvis få rimlig tid att planera in semester, en planering som båda blir låsta till efter att man kommit överens. Denna planering sker rimligtvis tidig vår, enligt min egen dom 1a Mars.

    Om sen någon av parterna har ett rövhål till arbetsgivare som ändrar personalens semester med kort varsel kan inte den andra parten förväntas ta något ansvar för.
    3månader före är gott om tid, längre än så kan dom flesta inte se sin schema.

    Jobb är en viktig sak i livet att man måste ta hänsyn till detta, kan vara så att man byter jobb, behöver ändra, kanske blev uppsagd från förra jobbet, det är inte bara för ett ex att sitta o hånflina och säga lös problemet.
    Kan man inte lösa problemet så är man åter på samarbetsproblem, och denna punkt är så stark att man lätt kan gå in och köra över den andra föräldern som orsakar detta eller vägrar samarbeta.
    Kan bli så enkelt att mormor tar hand mer av barnets umgänge och den som ställer till problem får bara ha barnet varannan helg, detta händer mycket ofta att rättssystemet gör såna beslut.
  • Anonym (jk)
    Fri 18 Feb 2022 18:52
    #11

    Glömde nämna, man kan göra detta när den andra skickar in verkställande av beslut, då händer ingenting med det tidigare beslutet, den rivs rakt av om situation har förändras.

  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Fri 18 Feb 2022 19:32
    #12
    Anonym (jk) skrev 2022-02-18 18:50:43 följande:
    3månader före är gott om tid, längre än så kan dom flesta inte se sin schema.

    Jobb är en viktig sak i livet att man måste ta hänsyn till detta, kan vara så att man byter jobb, behöver ändra, kanske blev uppsagd från förra jobbet, det är inte bara för ett ex att sitta o hånflina och säga lös problemet.
    Kan man inte lösa problemet så är man åter på samarbetsproblem, och denna punkt är så stark att man lätt kan gå in och köra över den andra föräldern som orsakar detta eller vägrar samarbeta.
    Kan bli så enkelt att mormor tar hand mer av barnets umgänge och den som ställer till problem får bara ha barnet varannan helg, detta händer mycket ofta att rättssystemet gör såna beslut.
    3månader är som sagt en rimlig tid, därefter är båda parter bundna av det som kommit överens.

    Du måste förstå att detta är en väg som går åt båda hållen, ingen kan komma med kort varsel och kräva att den andra skall ändra sina semesterveckor, oavsett orsak.

    Det är på inga sätt "samarbetsproblem" att stå på sig och kräva att den andra skall följa domen och det som är bestämt sen tidigare. 
    Ingen av parterna skall tillåtas köra över den andra, styra, ställa och dominera. Det som är bestämt gäller som sagt båda parter, ingen ska ha möjlighet att köra vilda western enligt egen agenda...

    Den som ev får sin semester ändrad kort inpå sommaren kan inte köra resonemanget "barnet blir lidande" om den inte får ha barnet på sin semester... Den part som sköter sig enligt domen och tidigare planering kommer ju i exact samma läge om det skall bytas veckor med kort varsel eftersom h*n har styrt sin semester till de veckor som h*n har barnet och bokat in stugor, husbilar, resor eller vad det nu kan vara.

    Den som försöker något liknande visar bara på extrem egoism och en total oförmåga att ta något annat perspektiv än sitt eget.
  • Anonym (jk)
    Fri 18 Feb 2022 19:46
    #13
    -1
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-02-18 19:32:45 följande:
    3månader är som sagt en rimlig tid, därefter är båda parter bundna av det som kommit överens.

    Du måste förstå att detta är en väg som går åt båda hållen, ingen kan komma med kort varsel och kräva att den andra skall ändra sina semesterveckor, oavsett orsak.

    Det är på inga sätt "samarbetsproblem" att stå på sig och kräva att den andra skall följa domen och det som är bestämt sen tidigare. 
    Ingen av parterna skall tillåtas köra över den andra, styra, ställa och dominera. Det som är bestämt gäller som sagt båda parter, ingen ska ha möjlighet att köra vilda western enligt egen agenda...

    Den som ev får sin semester ändrad kort inpå sommaren kan inte köra resonemanget "barnet blir lidande" om den inte får ha barnet på sin semester... Den part som sköter sig enligt domen och tidigare planering kommer ju i exact samma läge om det skall bytas veckor med kort varsel eftersom h*n har styrt sin semester till de veckor som h*n har barnet och bokat in stugor, husbilar, resor eller vad det nu kan vara.

    Den som försöker något liknande visar bara på extrem egoism och en total oförmåga att ta något annat perspektiv än sitt eget.
    Du har inte riktigt förstått var ett beslut är inom vårdnad, det är ett pågående beslut, det är inte som en fängelsedom eller andra domar, en vårdnads dom är en hjälp så dom ska kunna fortsätta ge barnet en bra uppväxt.

    Bryts något, eller det räcker med att barnet får dålig psykisk ohälsa börja må dåligt av vv-liv så har man rätt att stoppa umgänget direkt på dagen om exempel en kurator nämner att man kan se en förändring hos barnet.

    Då förstår du att en dom räcker inte långt i dessa sammanhang.
    Checka själv upp 11 kap 1§ Socialtjänstlagen osv. dom kör över ett dom beslut utan att ens behöva blinka. Den enkla anledning domaren kan inte barn som socialtjänsten kan.
  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Fri 18 Feb 2022 21:31
    #14
    Anonym (jk) skrev 2022-02-18 19:46:16 följande:
    Du har inte riktigt förstått var ett beslut är inom vårdnad, det är ett pågående beslut, det är inte som en fängelsedom eller andra domar, en vårdnads dom är en hjälp så dom ska kunna fortsätta ge barnet en bra uppväxt.

    Bryts något, eller det räcker med att barnet får dålig psykisk ohälsa börja må dåligt av vv-liv så har man rätt att stoppa umgänget direkt på dagen om exempel en kurator nämner att man kan se en förändring hos barnet.

    Då förstår du att en dom räcker inte långt i dessa sammanhang.
    Checka själv upp 11 kap 1§ Socialtjänstlagen osv. dom kör över ett dom beslut utan att ens behöva blinka. Den enkla anledning domaren kan inte barn som socialtjänsten kan.
    Det börjar klara för mig vad du är för typ av människa.

    Jag inser att det vore fullkomligt poänglöst att fortsätta diskussionen, jag vill dock önska dig ett ironiskt menat lycka till i dina framtida kontakter med socialtjänsten och rättsväsendet.
  • Anonym (jk)
    Fri 18 Feb 2022 21:57
    #15
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-02-18 21:31:45 följande:
    Det börjar klara för mig vad du är för typ av människa.

    Jag inser att det vore fullkomligt poänglöst att fortsätta diskussionen, jag vill dock önska dig ett ironiskt menat lycka till i dina framtida kontakter med socialtjänsten och rättsväsendet.
    Jag berättar bara sanningen, börja bråka skapar samarbetssvårigheter och det får konsekvenser, sällan dessa blir rättvisa. Då lagen ser annorlunda på saken och lägger inte så stor vikt på vad en förälder tycker ska vara rätt, man utgår från barnens bästa.
  • Anonym (2008)
    Fri 18 Feb 2022 22:10
    #16

    Tråden är 14 år gammal.

  • Anonym (jk)
    Fri 18 Feb 2022 22:19
    #17
    +1
    Anonym (2008) skrev 2022-02-18 22:10:53 följande:

    Tråden är 14 år gammal.


    TS kan vara inne på sin andra kull med ny man och barn, detta är inte ovanligt i dagen läge, finns dom som fått barn vid 49 år, tror Malou har ett program om detta, 49 år gravid på naturlig väg.



  • Anonym (Trött gumma)
    Fri 18 Feb 2022 23:29
    #18

    Att exen ska jävlas ,de får skaffa sig ett eget liv!

Svar på tråden Ni som blivit ålagda att betala vite pga "umgängessabotage"