• Jura

(¯`°•.¸ Vi andra föräldrar i Tyskland? ¸.•°´¯)

Hej!
    Här fortsätter diskussionen för alla som redan bor i tyskland och för dem som tänker flytta hit!

• Svar på tråden (¯`°•.¸ Vi andra föräldrar i Tyskland? ¸.•°´¯)
  • Exelle

Har ni klarat av alla era julförberedelser??
    Jag har tyvärr inte fått något vettigt gjort. Sitter hemma med sjuka barn och kommer inte ut. Först var det magsjukan och nu har de hosta och feber. Har ännu inga julklappar och gran har vi inte heller.... börjar bli stressigt!

• Anme

Exelle - trist med sjuka barn, känner igen det där, vi hade en sadan period förra senvintern. Men da var det förstas ingen julstress. Amazon har ju det mesta, praktiskt när man sitter hemma, men jag vet inte om det hinner fram i tid med posten... Och gran köper tyskarna ju gärna först pa julafton

Vi köpte var idag men än star den pa balkongen. Tänkte ställa den i hagen sa E. inte kommer at den (han är ju nästan 11 manader nu och mycket intresserad av allt som han inte far ha). Ha en god jul alla!

• Exelle

Ja, det är trist när alla hostar och är febriga. Ska försöka komma iväg imorgon och fixa de sista julklapparna.
    Idag regnar det lite och vi får snart besök, så julgranen får vänta lite.
    God jul till er med!

• TyskMamma

Här är också alla sjuka! Min minsting har luftrörskatarr och min man ligger i badrummet och spyr! Frohes Fest!*ler*
    Men ja ja, lite jul får det bli iallafall. Jag och våran treåring har klätt granen ihop idag och de enda som får julklappar i år är barnen. Tur att inte svärföräldrarna är så presentgalna!

• Exelle

Oj, det låter nästan värre hos er än hos oss!!!
    Kanske hinner mina kära och dina kära bli friska till julafton, är ju tre dagar kvar! Mina verkar iallafall vara på bättringsvägen.
    Krya på er!

• kasa1

Hejsan,

ny här ;)
    Har bott i Munchen i många år, men jobbar fn i Sverige. Kommer dock ner igen om 2 månader för att föda vår förstfödde/a :)

Är det någon av er som bor i Munchen och har erfarenhet av ngt bra BB och/eller barnmorskemott?

God Jul!

• PetraMunchen
    kasa1 skrev 2008-12-22 15:14:39 följande:
    Hejsan,ny här ;) Har bott i Munchen i många år, men jobbar fn i Sverige. Kommer dock ner igen om 2 månader för att föda vår förstfödde/a :)Är det någon av er som bor i Munchen och har erfarenhet av ngt bra BB och/eller barnmorskemott?God Jul!
    Jag bor i Munchen och födde Nils 4:e Juli i år. De säger ju att Dritter Ordnen är bra men de har anmälningsplikt låååång tid innan. Annars är Taxistrasse också populär. Själv födde jag på Schwabinger krankenhaus. Läkarna där var proffsiga men själva födseln rätt kass och barnmorskan inte särskilt bra. Ej heller vistelsen efter födandet... Jag åkte hem så fort jag bara kunde.

Behöver du barnmorskehjälp innan födseln kan jag rekommendera Mein Baby på Hohenzollernstrasse. Dom är vänliga om du tex vill ha akupunktur eller liknande.

God jul!
  • kasa1
    Svar på #137
    Hej och tack för tips :)

Jo, jag har (tyvärr) också personlig erfarenhet av schwabinger kh och den överensstämmer nog med din... på den tiden pratade jag inte tyska och ingen (!!!!) sköterska kunde engelska....
    har funderat på maistr, och hoppas att det blir bra. 3 ordern lär ha anmälningsfrist sw10 och då var jag långt ifrån tankar på var/hur föda....

ska kolla upp mein baby, har gått förbi där många gånger och det verkar väldigt fint! hur långt gången var du när du började gå dit?

hälsn, Karin
  • Hedi

Hej!

Jag födde varan dotter pa Harlachig krankenhaus. Kan inte pasta att själva sjukhuset var en höjdare. Jag hade tre olika barnmorskor, da förlossningen dröjde länge. 2 av dem var jättebra. Läkaren som satte pda:n gjorde det helt perfekt. Han visste vad han gjorde om man säger sa. Sjukhuset var rätt överfullt när jag födde, sa jag delade rum med tva andra.

Anledningen till varför jag valde Harlaching är för att de har en intensivstation för bebisar om nagot skulle ga fel.

Den frauenartz som jag gick till kan jag varmt rekommendera. En jättemysig/modern praxis som ligger vid LMU. Anette Schwörbel tror jag att den heter. Min läkare hette Brigitte Giesen en helt underbar person.

kasa1 skrev 2008-12-22 15:14:39 följande:
    Hejsan, ny här ;) Har bott i Munchen i många år, men jobbar fn i Sverige. Kommer dock ner igen om 2 månader för att föda vår förstfödde/a :) Är det någon av er som bor i Munchen och har erfarenhet av ngt bra BB och/eller barnmorskemott? God Jul!
  • MamaMari

Hej alla
    Jag vill bara passa på att önska alla en riktigt GOD JUL från ett riktigt snörikt norrland.

• meshido

God Jul på er allihopa. Här i Worms har vi tyvärr ingen snö men kanske den kommer förr eller senare. Njut av julen och fira med nära och kära. Puss och kram

• mammatillalfred

Hej alla!

Jag och min lilla familj (man, 3 årig pojke och lillasyster som ska födas i mars) ska möjligtvis flytta till Hamburg till sommaren. Dels undrar jag lite över hur dagissystemet funkar - har kikat lite på nätet men det är ju en djungel. Sen kanske det finns tips om aktiviteter när man är mmammaledig? Kanske är det någon av er som bor i Hamburg?

Bostadsområden är en annan fråga. Min man ska i så fall arbeta vid Beim Schlump. och däromkring menar vissa att det är ok att bo - medan jag känner att man kanske vill bo liiiite längre ut.... Men jag har bara varit i Hamburg en dag - i tisdags - och det ger ju intemycket kött på benen ;o)

Hoppas på lite tips och kontakter!
    Julhälsningar
    Malin

Sen undrar jag också hur det har varit för er som varit ute och sökt jobb? Efter mammaledigheten tänkte jag ju kasta mig ut i arbetslivet, är det något speciellt jag ska tänka på då?

• PetraMunchen
    mammatillalfred skrev 2008-12-25 12:18:15 följande:
    Hej alla!Jag och min lilla familj (man, 3 årig pojke och lillasyster som ska födas i mars) ska möjligtvis flytta till Hamburg till sommaren. Dels undrar jag lite över hur dagissystemet funkar - har kikat lite på nätet men det är ju en djungel. Sen kanske det finns tips om aktiviteter när man är mmammaledig? Kanske är det någon av er som bor i Hamburg?Bostadsområden är en annan fråga. Min man ska i så fall arbeta vid Beim Schlump. och däromkring menar vissa att det är ok att bo - medan jag känner att man kanske vill bo liiiite längre ut.... Men jag har bara varit i Hamburg en dag - i tisdags - och det ger ju intemycket kött på benen ;o)Hoppas på lite tips och kontakter!JulhälsningarMalinSen undrar jag också hur det har varit för er som varit ute och sökt jobb? Efter mammaledigheten tänkte jag ju kasta mig ut i arbetslivet, är det något speciellt jag ska tänka på då?
    För din info. Det finns ett skandinaviskt dagis med svenska, norska och danska barn som min syrra var med och starta i Hamburg. De funkar som de flesta andra dagis i den åldern, dvs runt nio till klockan ett om dagarna. Hör av dig så kan jag ge dig e-mail till min syrra som bor i Hamburg om du vill veta mer. Hennes barn är dock numer 6, 8 och 13 år.
  • mammatillalfred

Hej Petra, och tack ;o) Jag tar gärna din systers adress om du tror hon tycker det är ok! Om du vill kan du skicka den till malin@mauritsen.se.

;o)

• TyskMamma

hej på er!
    Nån som vet hur man beskriver delamning på tyska?!
    Jag var nämligen med min fem-månaders son på (tyska)BVC på en sån där U5 eller vilket nummer det nu va och läkaren frågade "stillen Sie noch oder geben Sie ihm die flasche?" och jag svarade "ja beides" och hon tittade på mig som nån alien och jag försökte förklara för henne att jag ger honom flaskan ibland och bröstet ibland och då var hon väl lite nöjdare, men har de inget ord för delamning?!

Svar på tråden (¯`°•.¸ Vi andra föräldrar i Tyskland? ¸.•°´¯)