• F  Love

Hur mycket ska man tolerera - ha kontakt med exet, bioföräldrarna?

Jag och min man, har två egna barn och två bonusbarn var, vi och barnen lever ett helt underbart vanligt familjeliv när vi är tillsammans...barn(7år)är varannan vecka hos oss, barn(10år)bor hos oss på heltid, träffar Bio föräldren (vill inte mer) under lov och vissa få helger. De andra två är nästan vuxna (15 o 18 år) de bestämmer själva när de vill komma. Och det är ofta, dels beror det på att de bor 50 mil ifrån oss! Men frågan är, Hur mycket kontakt ska man ha med exet - bioföräldrern (de berör de yngre barnens bion)? I veckan till och från 2-3 sms om inget särskilt, tex: kan du be han/hon ringa? Har ni (till barnet)en filt till massagestunden i skolan nästa vecka? Ibland känns det som det är helt djävla onödiga frågor.. Från början gjordes upp att man skulle endast ha telefonkontakt kvällen före överlämningen (vilket inte sker hemma hos sinsemellan utan på dagis/skolan..) pga osämja, bråk och tjafs vuxna emellan. Vi har inte emot att ha kontakt men ibland känns det väldigt löjligt och onödiga sms. Förstår ni vad jag menar? Egentligen vill vi inte ha någon som helst kontakt med Bion men man måste ju ha en viss kontakt men som sagt en kväll före överlämningen om det inte är allvarligt osv.. Hoppas vi kan få hjälp, tips med det här, vi vill få slut med denna onödiga kontakten utöver 1ggr/veckan...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 11:35
    Om kontakten emellan oss vuxna, fd:or, ex, bioföräldrar skulle fungera bra och man kan hålla ett moget, vuxet beteende är det jättebra och vi, min man och jag tror inte att det skulle vara så mycket sms, telefon kontakt osv. då, oss vuxna emellan. Vi står fast vid att det är bara barnet och bion som skall ha kontakt, och andra bio föräldrern ska ha kontakt en ggr i veckan kvällen före överlämningen förutom om det är akut eller oerhört viktigt ang. barnet! Sms och så vidare behövs alltså inte tex ang. kan du fixa..., barnet ska leka med..hämta barnet hos den...glöm inte... idiot...osv. Har man gjort en överenskommelse/avtalat hos soc. familjesamtal/rådgivningen att det räcker att man har ett telefonsamtal kvällen före överlämningen i veckan och givetvis akuta osv. Vi försöker leva som en familj och när bonusbarnen är hos oss så vill vi att de ska känna att det är hemma utan att behöva stressa, må dåligt över att oj jag MÅSTE ringa mamma för hon ville att jag ska ringa och att pappa inte ska glömma, ska ta med, prata med min kompis föräldrar, osv. Men vill barnet absolut ringa sin mamma/pappa jamen självklart ska de ringa! Biomamman har ett kontroll behov, hon litar inte på att pappan sköter ditt och datt, hon vill lägga sig i men vi vill absolut inte ha det så här längre...Det är helt ok om det vore viktiga sms och att det inte kommer varannan dag! När barnet är hemma hos sin mamma under veckan( då kommer inga som helst sms, det har hänt och då handlade om.. din idiot...barnet får inte...din fru får inte köpa kläder till barnet...jag vill inte att barnet blir nattad av din fru..det är du som ska ta hand om barnet inte hon..osv men hallåååå, vi är gifta, vi lever som en familj, vi har en underbar familj som har fungerat sedan första dagen vi träffades...

• Svar på tråden Hur mycket ska man tolerera - ha kontakt med exet, bioföräldrarna?
  • Zaria

Tyckjer det låter otroligt löjligt,3 sms per vecka är nästan ingenting.

Det är knapopast barnen som skall förmedla saker utan bioföräldrarna som måste samarbeta. Ävem om man går isär har man alltid barnet kvar och måste kunna kommunicera.

"Kan du be barnet ringa?" tex är väl knappast trackaerier?

• Ärlig
    kavvan skrev 2008-09-25 18:30:40 följande:
    Jag fattar ingenting...Min exman och jag har vår treåriga dotter halva tiden var (men inte hela veckor åt gången, eftersom vi tycker det är för lång tid.)Vi hörs av varje dag per telefon för att kolla läget och berätta för varandra hur hon har det och vad som händer. Detta gör vi dels för att vi vill, men också för att vår dotter ska känna närheten och inte tvingas växa upp i separata världar med vattentäta skott emellan. Ibland vill dottern själv prata i telefonen, men oftast inte. Av samma anledning köper vi hennes kläder tillsammans, för att allt ska vara hennes och inte tillhöra det ena eller det andra hemmet. Vi bor också på gångavstånd från varandra och använder varandra som barnvakt vid behov. Jag inser att jag kommer att skällas för "viktigpetter" el. dylikt, men jag tycker man som förälder helt enkelt får se till att sådant funkar. Hur kan ett par tre sms störa?
    Herregud... i mina ögon låter det rätt vrickat faktiskt.
    Ni är singlar båda två antar jag, annars ska ni vara vädigt tacksamma över er partner

I mina öron låter det som om ni lika gärna kan flytta ihop igen ifall allt är sån frid och fröjd och allt ni gör är för barnets skull.
  • Emmyyyy
    Ärlig skrev 2008-09-27 09:14:01 följande:
    Herregud... i mina ögon låter det rätt vrickat faktiskt.Ni är singlar båda två antar jag, annars ska ni vara vädigt tacksamma över er partner I mina öron låter det som om ni lika gärna kan flytta ihop igen ifall allt är sån frid och fröjd och allt ni gör är för barnets skull.
    Varför måste man bråka med sina ex,en av mina närmsta vänner är ett ex till mig (dock ej sonens pappa)
  • kavvan
    Ärlig skrev 2008-09-27 09:14:01 följande:
    Herregud... i mina ögon låter det rätt vrickat faktiskt.Ni är singlar båda två antar jag, annars ska ni vara vädigt tacksamma över er partner I mina öron låter det som om ni lika gärna kan flytta ihop igen ifall allt är sån frid och fröjd och allt ni gör är för barnets skull.
    Vilken värld lever du i?

Jag är sambo på nytt och har fått tre bonusdöttrar på köpet. Både jag, min exman och min nya sambo är pedagoger...kanske hjälper det oss att sätta barnets behov i centrum. Men jag lämnade min exman för att vårt förhållande inte gjorde mig lycklig längre - vilket inte hade med att vi inte är vänner att göra, eller att han inte är en fantastisk pappa.

Vad är vrickat med det?
  • S vali s

Jag tycker nog att det är mer vrickat att inte kunna ha kontakt med barnens bioföräldrar än att ha en kontakt som fungerar.

För xet o mig tog det ett par år efter separationen innan vi kunde ha en hyfsat smidig kontakt med varandra igen men vi gjorde verkligen allt vi kunde för att det skulle fungera just med tanke på barnen.

Jag tycker att det är naturligt att man vill ha lite "koll" på barnen även de vceckor de inte bor hemma hos en, det finns små "bagateller" i vardagen man kan behöva diskutera just för att vardagen ska kunna flyta på smidigt.
    Att barnens biomamma skickar sms istället för att ringa tycker jag tyder på att hon visar hänsyn

Den late får brått när det blir kväll
  • F  Love
    S vali s skrev 2008-09-27 18:45:28 följande:
    Jag tycker nog att det är mer vrickat att inte kunna ha kontakt med barnens bioföräldrar än att ha en kontakt som fungerar.För xet o mig tog det ett par år efter separationen innan vi kunde ha en hyfsat smidig kontakt med varandra igen men vi gjorde verkligen allt vi kunde för att det skulle fungera just med tanke på barnen.Jag tycker att det är naturligt att man vill ha lite "koll" på barnen även de vceckor de inte bor hemma hos en, det finns små "bagateller" i vardagen man kan behöva diskutera just för att vardagen ska kunna flyta på smidigt.Att barnens biomamma skickar sms istället för att ringa tycker jag tyder på att hon visar hänsyn
    Biomamman är väldigt irriterande till och från, vill ha kontroll och när biopappan har ansvaret så kan biomamman antingen ringa eller skicka sms; Glöm inte..., gör inte...låt inte...din djälva idiot...osv. Familjesamtals terapeuterna säger att det räcker att ha kontakt/telfonsamtal kvällen före överlämningen, tillägger endast kontakt utöver detta om det är akut/barnet insjuknar,skadar sig allvarligt osv. Ändå så skickar biomamman sms 2-3 ggr/veckan om ingenting egentligen..Visst kan jag hålla med att hon har hänsyn men det är oväsentliga sms och kontrollbehov. Kan tillägga även att Biopappan har full koll och har alltid mycket god hand med barnen även andras barn, han läser varje kväll sagan(ibland vill barnet att jag läser), han packar kläder mm kvällen före, osv. Men när barnet kommer från sin biomamma är barnet oftast otvättad, rufsig i håret, kläderna är smutsiga och det är de kläder som barnet har på sig vid överlämnande från oss(som var rena då). Har själv barn som är med mitt ex och vi har ingen kontakt mer än nöden kräver, det kan bli telefonsamtal 1-4ggr/ varannan månad, barnet och pappan ringer till varandra när det finns önskemål och det är inget som jag lägger mig, både mina barn och mina bonusbarn får ringa sina föräldrar precis när de vill men jag och min man ville veta om det verkligen behövs skicka sms eller ringa mer än 1ggr/veckan eftersom familjerådgivning sa detta från början att det räcker!
    Vi önskar ju självklart att det gick att ha en bra kontakt med båda(min och min mans ex) bioföräldrarna, men de vill inte ha en bra relation till oss/ bonusföräldrarna framförallt.
  • Scutellaria

Önskar att min sambo hade mer och bättre kontakt med sitt ex angående deras gemensamma barn. Han vill det också, oftast skickar hon sms fast han tycker att det är bättre att tala så att det inte blir missförstånd. Det är väldigt lätt att missförstå tonen i en skriven text, och ett sms som "låter" illasinnat leder till ett surt svar, och så eskalerar allt. Jag upplever att deras brist på kommunikation ställer till mycket mer i vår relation, än vad som skulle vara fallet om de hade "för mycket" kommunikation.

Att kommunicera hur man upplever det, och vad man behöver utan att skuldbelägga är allt.

• Ärlig

Men allvarligt, köpa kläder tillsammans?
    Håller ni handen för att ni är så bra vänner också, hämtar in posten till varandra när ni ändå har gångavstånd till varandra?
    Ringa varje dag, jaaa...
    "Vad har hon gjort idag?" -Lekt, busat, skrikit, skrattat, varit vaken och så har hon sovit. Oj, förlåt, hon har ätit också"
    eller vaddå?

Jag anser fortfarande att det låter vrickat, särskilt det där med att köpa kläder tillsammans.
    Allt detta för att leka lyckliga familjen som ni redan raserat och byggt upp igen på varsitt håll??

Herregud...

Man behöver inte vara värsta fiender bara för att man inte har daglig kontakt, det finns, hör och häpna, ett ganska stort spektra i människors förhållande till varandra, allt är inte svart eller vitt.

Men bra att det fungerar för dig och pappan till barnet och era respektive partners och eventuella familjer.

kavvan skrev 2008-09-25 18:30:40 följande:
    Jag fattar ingenting...Min exman och jag har vår treåriga dotter halva tiden var (men inte hela veckor åt gången, eftersom vi tycker det är för lång tid.)Vi hörs av varje dag per telefon för att kolla läget och berätta för varandra hur hon har det och vad som händer. Detta gör vi dels för att vi vill, men också för att vår dotter ska känna närheten och inte tvingas växa upp i separata världar med vattentäta skott emellan. Ibland vill dottern själv prata i telefonen, men oftast inte.Av samma anledning köper vi hennes kläder tillsammans, för att allt ska vara hennes och inte tillhöra det ena eller det andra hemmet.Vi bor också på gångavstånd från varandra och använder varandra som barnvakt vid behov.Jag inser att jag kommer att skällas för "viktigpetter" el. dylikt, men jag tycker man som förälder helt enkelt får se till att sådant funkar. Hur kan ett par tre sms störa?
  • S vali s

Så om man har en fungerande kontakt med sitt ex så är det bara för att leka lyckliga familjen tillsammans Förvånad

Som sagt, jag tycker att det är bra mkt mognare och mer sansat att kunna ha en bra kontakt med sitt ex dvs barnets förälder och att  kunna göra saker tillsammans än vad det är att smutskasta varandra och prata via ombud...
    Man kan ju fråga sig i vilken relation barnet mår bäst - föräldrar som klarar av att umgås o prata med varandra eller föräldrar som avskyr varann som pesten o använder barnet som ett slagträ emellan sig...

Den late får brått när det blir kväll
  • kavvan
    Ärlig skrev 2008-09-30 17:07:19 följande:
    Men allvarligt, köpa kläder tillsammans?Håller ni handen för att ni är så bra vänner också, hämtar in posten till varandra när ni ändå har gångavstånd till varandra?Ringa varje dag, jaaa..."Vad har hon gjort idag?" -Lekt, busat, skrikit, skrattat, varit vaken och så har hon sovit. Oj, förlåt, hon har ätit också"eller vaddå?Jag anser fortfarande att det låter vrickat, särskilt det där med att köpa kläder tillsammans.Allt detta för att leka lyckliga familjen som ni redan raserat och byggt upp igen på varsitt håll??Herregud...Man behöver inte vara värsta fiender bara för att man inte har daglig kontakt, det finns, hör och häpna, ett ganska stort spektra i människors förhållande till varandra, allt är inte svart eller vitt.Men bra att det fungerar för dig och pappan till barnet och era respektive partners och eventuella familjer.
    Hej igen!

Ja....det händer att vi hjälper varandra med praktiska saker, som att ta in posten. Jag fattar inte vad det är som är så anmärkningsvärt med det? Vi är vänner, kort och gott. Och ja, jag vill höra varje dag hur det har varit för lillan på dagis osv, det är mitt lilla barn... är det konstigt?
    Vi är en lycklig familj så till vida att vi alla tillhör lillans familj.

Varför är detta så konstigt, "Ärlig" ?
  • Ärlig

Att köpa kläder tillsammans och ha daglig kontakt, kallar du det fungerande?

Fungerande för mig är att två vuxna människor som gått isär löser eventuella problem då de dyker upp och tar hand om barnet de veckor man har dem, undantagsfall olyckor/andra liknande händelser.
    Inte leka "allt-är-frid-och-fröjd-spelet"

Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det en hel del mittemellan "lyckliga famljen" och total katastrof.

Så, jag skulle kalla det överdrivet, nästan skrämmande fungerande.

Men fine, accepterar de nya familjerna den täta kontakten är det bra för dem, vilket jag redan skrivit.

• kavvan

Om du tycker att det är skrämmande och överdrivet har vi nog helt olika "Good enough"-nivåer.

Vi leker inget "frid och fröjd"-spel...Detta är en nivå som vi alla mår bra av och jag tror att min dotter kommer att tacka mig för att vi kan vara vuxna.

Naturligtvis finns det mellanting...det har jag väl aldrig argumenterat emot, eller?

• Ärlig

...svarade på svalis, men förstår att det blev ett missförstånd just gällande det där att du aldrig argumenterat emot att det finns ett mellanting när ditt inlägg "kom emellan"

Men vi tycker olika och det ska vara så.
    Huvudsaken är att det fungerar för dig och resten av de som är inblandade

Svar på tråden Hur mycket ska man tolerera - ha kontakt med exet, bioföräldrarna?