Hur mycket ska man tolerera - ha kontakt med exet, bioföräldrarna?
Jag och min man, har två egna barn och två bonusbarn var, vi och barnen lever ett helt underbart vanligt familjeliv när vi är tillsammans...barn(7år)är varannan vecka hos oss, barn(10år)bor hos oss på heltid, träffar Bio föräldren (vill inte mer) under lov och vissa få helger. De andra två är nästan vuxna (15 o 18 år) de bestämmer själva när de vill komma. Och det är ofta, dels beror det på att de bor 50 mil ifrån oss! Men frågan är, Hur mycket kontakt ska man ha med exet - bioföräldrern (de berör de yngre barnens bion)? I veckan till och från 2-3 sms om inget särskilt, tex: kan du be han/hon ringa? Har ni (till barnet)en filt till massagestunden i skolan nästa vecka? Ibland känns det som det är helt djävla onödiga frågor.. Från början gjordes upp att man skulle endast ha telefonkontakt kvällen före överlämningen (vilket inte sker hemma hos sinsemellan utan på dagis/skolan..) pga osämja, bråk och tjafs vuxna emellan. Vi har inte emot att ha kontakt men ibland känns det väldigt löjligt och onödiga sms. Förstår ni vad jag menar? Egentligen vill vi inte ha någon som helst kontakt med Bion men man måste ju ha en viss kontakt men som sagt en kväll före överlämningen om det inte är allvarligt osv.. Hoppas vi kan få hjälp, tips med det här, vi vill få slut med denna onödiga kontakten utöver 1ggr/veckan...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 11:35
Om kontakten emellan oss vuxna, fd:or, ex, bioföräldrar skulle fungera bra och man kan hålla ett moget, vuxet beteende är det jättebra och vi, min man och jag tror inte att det skulle vara så mycket sms, telefon kontakt osv. då, oss vuxna emellan. Vi står fast vid att det är bara barnet och bion som skall ha kontakt, och andra bio föräldrern ska ha kontakt en ggr i veckan kvällen före överlämningen förutom om det är akut eller oerhört viktigt ang. barnet! Sms och så vidare behövs alltså inte tex ang. kan du fixa..., barnet ska leka med..hämta barnet hos den...glöm inte... idiot...osv. Har man gjort en överenskommelse/avtalat hos soc. familjesamtal/rådgivningen att det räcker att man har ett telefonsamtal kvällen före överlämningen i veckan och givetvis akuta osv. Vi försöker leva som en familj och när bonusbarnen är hos oss så vill vi att de ska känna att det är hemma utan att behöva stressa, må dåligt över att oj jag MÅSTE ringa mamma för hon ville att jag ska ringa och att pappa inte ska glömma, ska ta med, prata med min kompis föräldrar, osv. Men vill barnet absolut ringa sin mamma/pappa jamen självklart ska de ringa! Biomamman har ett kontroll behov, hon litar inte på att pappan sköter ditt och datt, hon vill lägga sig i men vi vill absolut inte ha det så här längre...Det är helt ok om det vore viktiga sms och att det inte kommer varannan dag! När barnet är hemma hos sin mamma under veckan( då kommer inga som helst sms, det har hänt och då handlade om.. din idiot...barnet får inte...din fru får inte köpa kläder till barnet...jag vill inte att barnet blir nattad av din fru..det är du som ska ta hand om barnet inte hon..osv men hallåååå, vi är gifta, vi lever som en familj, vi har en underbar familj som har fungerat sedan första dagen vi träffades...