• ÄjKäj

Mamma men blir ofta kallad syster...

Jag är nu 25 men fick min dotter strax efter min 18-årsdag, många är gångerna då min dotter fått frågan om hon har "storasyrran" med sig. Hände senast igår när vi var i stallet o sen när hon svarar att jag är hennes mamma, vilket för henne är det mest självklara i världen, så ser de inte ens det minsta förlägna ut, tittar mest lite konstigt på mig.. När hon var mindre tyckte jag det var hemskt jobbigt, nuförtiden tar jag det med ro.. Men att vara mamma till henne är nåt jag är så stolt över och vill ju självklart visa det för hela världen så ibland sårar det mig ändå. Jag förstår att dessa människor inte har sagt detta för att vara elaka men om man är osäker kanske det vore bättre att inte säga nåt alls..?
    Heder åt alla unga mammor därute!

• Svar på tråden Mamma men blir ofta kallad syster...
  • MammaÄrJag

Ja det är jobbigt.. Händer ofta att när jag (21) min dotter som är 2 och min mamma som är 44 är ute eller om vi har varit på bvc elle sjukhus så ställer dom sig med ryggen mot mig och börjar prata med min mamma eller förklarar om min dotters sjukhus besök precis som om det vore självklart att min mamma var min dotters mamma, fast jag till och med höll henne i handen på väg in tog av henne kläderna och satt i mitt knä och jag nickar och frågar doktorn om vissa grejer under samtalet... kan faktiskt kännas kränkande, för det borde vara ganska uppenbart i det fallet. Men men inte mycket att göra åt antar jag..

• lillafisken

jag kan bli kallad syster till min 8 åring ibland.. är dock 27.. men vet att jag ser liten ut för min ålder. stör mig inte så mycket utan tar det som en kompliang..

men när min mamma är med och de tror att mamma är mamma till oss båda blir jag besvärad faktiskt... är det för det inkräktar på min roll som mamma kankse???

• zazla

Min dotter och syster är lika gamla så vi förvirrar nog folk ganska ofta vi med Och min mamma misstas ofta för min syster hon med. Så det tar ofta ett tag att förklara familjeförhållandena i vår familj

• Mamma S

Det händer ibland att folk tror att jag är min äldsta dotters storasyster, fast jag är hela 34 år... Dottern är 13 och ser iofs äldre ut, många tror att hon är 15-16 år. Jag tar det mest som en komplimang, att jag ser ung ut. Men jag förstår att du tycker det är irriterande!

• Örnie

Det kan vara svårt att veta hur gammal någon är. Tycker jag. Det finns en tonårspojke här på gatan som jag tror bor hos sina mor/farföräldrar. Det skulle i o f sig kunna vara hans föräldrar - om de fick honom i 45-årsåldern och bara ser så urgamla ut. Men man kan ju faktiskt både vara mamma och mormor när man är 30 - som Lillbabs!

• 3fraimsdotter

Jag är 37 och min dotter 14 och det är inte så sällan som folk får för sig att vi är systrar. Jag ser rätt ung ut och hon ser äldre ut än hon är så det är väl inte så konstigt. Jag fick förresten visa leg på Systemet förra vintern, vilket jag tyckte var ganska lustigt (tyckte inte att det var fullt lika lustigt innan jag fyllde 30 när jag alltid fick visa leg överallt).

Den som har det jobbigast med det här är väl min dotter som ibland av ren frustration kan säga att hon önskar att jag var och såg ut mer som alla andras mammor så det gick att tycka att jag är så pinsam som alla föräldrar ska vara. Det ska synas att jag är mamma. Jag tar det med jämnmod. Det går över om några år.

• nenne31

Jag va 20 när jag fick min dotter och min mamma var då 38....alla trodde det var hennes barn när vi var ute och handlade el så....

• MaijaO

Jag blir ofta kallad mamma när jag är ute med min bror.

• Nostalgity

jag är 19år och folk frågar om jag sitter barnvakt åt min mamma! ...det är MIN son på 2 månader ju!

• Mamma S

På tal om att bli tagen för yngre än man är; jag har flera gånger det senaste året (när man fortfarande kunde köpa bussbiljett på bussen) fått frågan om jag ska ha hel eller halv biljett... Jag som är 34 år!

• milla89

visst när man blir äldre är det kul att få höra att man ser ung ut. det förstår jag självklart. men vi som är unga och redan haft massa försdomar efter oss tar det väldigt hårt att få höra att våra barn är syskon. vi är stolta över våra barn och vill att alla ska se att det är våra änglar.

Svar på tråden Mamma men blir ofta kallad syster...