• Doris6

Hur många har varit med om att EDA inte tagit som den ska?

Är livrädd inför min andra förlossning och velar mellan vaginalt med mängder av smärtstillande och kejsarsnitt.

Vad jag undrar är dock:
    har hört om ett par där edan inte tog alls eller bara i ena sidan och allt blev mycket värre.

Hur var det för er?
    Har edan hjälpt eller stjälpt?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur många har varit med om att EDA inte tagit som den ska?
  • Dellan

hade EDA på 1a barnet den tog jättebra hela tiden fram tills det var dags att krysta då släppte den på vänstersida så jag fick ha min bedövning kvar hela FL (supernöjd)

2a barnet så hann jag inte få nånting inte ens lustgasen den kastade jag iväg för jag mådde så illa av den.

(¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090320 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • märtapärta

Min tog inte alls och det värsta var att bm inte trodde på mig när jag sa det. "-Det ska göra lite ont......" Iallafall slutade min förlossning med akutsnitt och eftersom de inte kunde lägga bedövningen, den läggs i samma som EDAn, så fick de söva mig. Ingen drömförlossning kan jag lova.

~ Henny, 27 augusti -06~ ~ liten i magen, bf 20 mars-09~
  • FruFoxy

Under min första förlossning fungerade inte eda alls. Det var en ren mardröm. Slutade med akutsnitt.

Var ganska rädd inför min andra förlossning, att det skulle bli likadant igen. Men den gången funderade det och det var ljuuuuvligt! Slutade vaginalt, precis som jag hade hoppats på.
    Vet inte varför den inte fungerade första gången.

Nu väntar jag barn nr3 och hoppas på en vaginal förlossning igen, och blir det så kommer jag med all säkerhet ta eda igen!

• Sara 07

jag tror inte du kommer få nåt rättvisande svar i denna tråd. Tänk på att många som triggas att skriva är de som är missnöjda. Det måste väl finnas nån mer pålitlig statistik att kolla på. Jag har i alla fall hört att EDA funkar på en absolut majoritet, men sen finns det en del som har otur och det inte hjälper. Men det här baseras också på en tråd här inne, så ta det inte för säkert. Själv kommer jag absolut att ha eda, såvida det int går väldigt fort.

• Micky

Vid min andra förlossning tog jag inget alls.
    Samma som med tyckte jag dock gick allt mycket fortare och smidigare vi d andra förlossningen.
    TS hur länge sedan är din första förlossning?

• E L I

Sara 07 skrev 2008-10-10 15:04:59 följande:

jag tror inte du kommer få nåt rättvisande svar i denna tråd. Tänk på att många som triggas att skriva är de som är missnöjda. Det måste väl finnas nån mer pålitlig statistik att kolla på. Jag har i alla fall hört att EDA funkar på en absolut majoritet, men sen finns det en del som har otur och det inte hjälper. Men det här baseras också på en tråd här inne, så ta det inte för säkert. Själv kommer jag absolut att ha eda, såvida det int går väldigt fort.
    Som jag skrev så har vi ofta ed:or på vår avdelning (dock inte förlossningen, men eda som eda...) och det är OTROLIGT ovanligt att de inte tar alls och att de tar snett händer då och då men inte jättevanligt och händer det så går det i de flesta fall att rätta till ganska enkelt.
  • Sara 07

E L I skrev 2008-10-10 15:43:41 följande:

Sara 07 skrev 2008-10-10 15:04:59 följande:
    Som jag skrev så har vi ofta ed:or på vår avdelning (dock inte förlossningen, men eda som eda...) och det är OTROLIGT ovanligt att de inte tar alls och att de tar snett händer då och då men inte jättevanligt och händer det så går det i de flesta fall att rätta till ganska enkelt.
    Precis som jag trodde.
    TS, Om det är nån du ska lyssna till (i första hand) så är det en som jobbar på kirurgen. Inte på en massa fl:are som vill beklaga sig (inget ont om det i övrigt )
  • Vårflickan

Till en början så var edan fantastisk, och jag fick vila lite men sen började helvetet. Den släppte helt på höger sida och lite på vänster och det kändes som att de försökte mera amputera mitt ben än att jag försökte föda. Seda så var min förlossning väldigt lång så det var bara en katastrof hela alltihopa förutom att jag till slut fick en bebis Aldrig mera eda för mig!

Doris6 skrev 2008-09-27 13:38:26 följande:
    Är livrädd inför min andra förlossning och velar mellan vaginalt med mängder av smärtstillande och kejsarsnitt.Vad jag undrar är dock:har hört om ett par där edan inte tog alls eller bara i ena sidan och allt blev mycket värre.Hur var det för er?Har edan hjälpt eller stjälpt?tacksam för svar!
  • Vårflickan
    LitenIsa skrev 2008-10-02 12:53:17 följande:
    Min hjälpte inte alls. De la ändå in extradoser för att jag var i stort behov av smärtlindring efter en väldigt långsam inledning. ;Men inte heller då fick den någon effekt. Dagen efter sa BM att den antagligen hamnat snett och därför inte tog. Jag fattar inte varför de inte kallade tillbaks narkosläkaren och la om den. Jag ska nu ha mitt andra barn i januari och jag är totalt livrädd, vill inte uppleva det en gång till. Det var fruktansvärt att föda barn... Men mina systrar och de i min bekantsskapskrets som valt EDA säger att det var som at hamna i himmelriket. Så det är nog väldigt ovanligt att den inte tar.
    Min eda hade åkt ut lite grann så därför tog den helt snett. Jag fick reda på att man inte lägger om edan igen om den en gång har hamnat snett. Kanske var det så för dig också.
  • Frezalo

Fick EDA under första förlossningen pga att den blev så utdragen. Själva bedövningen tog och jag kände ingenting av värkarna, men benen domnade bort, blev iskalla och kliade nåt fruktansvärt. Otroligt obehagligt.
    Eftersom jag inte kände värkarna så visste jag inte heller när jag skulle krysta, vilket resulterade i en mängd bristningar som jag hade problem med i över ett åår efteråt.
    Hade även ryggvärk i flera månader där EDA-slangen gått in i ryggen.

En av mina närmaste vänner fick EDA och på henne tog den inte alls. Hon fick fruktansvärt ont i ryggen och en hemsk huvudvärk (+de vanliga förlossningssmärtorna).

Jag kommer aldrig mer att ta EDA. Har bara negativa erfarenheter av den.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • oOrosamarängerOo

Vid min 3:e förlossning tog edan bara delvis, hade fortfarande alldeles för mycket känsel och skulle akutsnittas så la spinal då istället.

• Csve

fick eda som tog fel, förlamade min höger sida så dom kopplade bort den.

?♥ För evigt ♥?
  • Little Pooch 05

Jag valde EDA nar jag fodde vart forsta barn. All smarta forsvann och jag kunde slappna av - var helt underbart. Men snart slappnade jag av for mycket, jag var nara att svimma och de tvingade mig att vara vaken. Jag kunde inte kissa, sa fick tommas (var inget farligt alls tyckte jag da). De gav mig dropp for att fa mig till liv igen lagom till krystningen. Krystvarkarna var for svaga, hjartljuden gick ner och jag forlostes med sugklocka, klipp och yttre tryck (en skoterska hangde pa magen). Sonen behovde syrgas nar han kom ut, men madde i ovrigt bra.

Ingen forklarade vad som hande, men infor mitt andra barns fodelse fick jag veta av BM (vid ett annat sjukhus) att jag fatt bldtrycksfall.

Andra barnet ville jag undvika EDA, och hann inte med den aven om jag skulle vilja. Aven denna gang gick hjartljuden ner, de "hotade" med tang och jag tog i for egen maskin. Lillan madde bra.

Nu ska vi inte ha fler barn, men jag skulle nog valja att foda utan EDA. Fast for de flesta gar det val bra?
    Lycka till i ditt val TS - diskutera garna med BM.

• Doris6

tack för svar!
    det verkar vara olika från person tillperson hur edan tar och hur uppskattad den är.

Någon frågade hur lång min första förlossning var.
    den tog 6 timmar från jag öppnade mig tills hon var ute.
    snabbt med andra ord.

Nu har jag fått snittdatum och ärnöjd med det,
    men blir det vaginalt ska jag ABSOLUT ta eda,om jag hinner.

• Eskan

Jag blev lite smått galen på min förlossning..
    Så 4 sköterskor höll ner mej och jag sparkade och slogs...
    Då satte dom EDA fel med mening..så att jag inte kunde röra benen..på så sätt kunde jag inte dra därifrån.....
    Smarta jävlar. ;)

• Bebis igen

Den funkar ju allt som oftast....

...jag tog den när jag född emin första pojke! Narkosläkaren som skulle sätta den verkade stressad och tog inte hänsyn till om jag hade värk eller inte, det gjorde ju naturligt att jag inte kunde "kuta" med ryggen som man ska! Han satte den i 3 olika omgångar o det enda som hände var att en liten del av mitt lår blev domnat. Den förlossningen slutade i sugklocka av uttröttad moder och livmoder.  Domningen höll i sig ett par dagar....

Ska ha barn igen om 33 dagar... funderar ärligt på att strunta i den där EDA:n om jag bara pallar.... vill inte håll apå sådär igen! Men det är ju jag det. Alla mina andra vänner har vartit JÄÄTENÖJDA med sin EDA!

Kram o lycka till!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Thedde -96, Elliot -98, lillebror i magen...33 dagar kvar ♥¸.?°´¯) ♥
  • Little Pooch 05
    Eskan skrev 2008-10-22 09:25:26 följande:
    Jag blev lite smått galen på min förlossning..Så 4 sköterskor höll ner mej och jag sparkade och slogs...Då satte dom EDA fel med mening..så att jag inte kunde röra benen..på så sätt kunde jag inte dra därifrån.....Smarta jävlar. ;)
    Ja, de vet vad de gor
  • annbom

Jag har tagit EDA två gånger. Första gången var på 80-talet och då tog den bara på ena sidan. Andra gången så var det 05 och då tog den jättebra. Jag hade en pump som jag gick och bar på som hela tiden pumpade in bedövningsmedel. Jag sov ett par timmar när det var full effekt på den EDA är guds gåva till kvinnan

Svar på tråden Hur många har varit med om att EDA inte tagit som den ska?