• Ell

Amning av småbebisar runt 1500 gram - undrar massor!

Hej! Har en massa frågor jag hoppas ni med små prematurer orkar svara på! Jag har en liten flicka född i vecka 29 då 728 gram. Nu är hon i vecka 37 och väger nästan 1500 gram. Vi kör amningsträning för fullt och det är mest den senaste veckan hon överhuvudtaget börjat kunna amma litegrann, som mest 5 ml enligt amningsvikten. Jag undrar lite om amningsnapp, hon suger bättre och mer ihärdigt med den men får inte i sig knappt nåt då nappen är så stor (jag har den minsta modellen) men utan nappen orkar hon bara några minuter, tappar ofta taget och blir arg för att det inte kommer nåt snabbt nog så hon hackar och har sig vid bröstet. Vilket alternativ är bäst för dessa små? Ska man alternera mellan utan och med eller blir hon förvirrad då? Hur lång tid tog det för er innan amningen kom igång ordentligt, hur små var barnen?

Tips och råd emottages tacksamt!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-29 10:39
    Jag använde amningsnapp från medela som jag fått från neo. Inatt körde vi med amningsnapp men hon fick inte i sig nåt enligt vikten så imorse körde jag utan och då fick hon i sig 5 ml. Vette sjutton hur jag ska göra, helst vill jag ju vara utan då det är smidigare och jag tror nappen är lite för stor i hennes mun då inte hela går in även om hon gapar stort, måste nästan vara därför hon inte får i sig nåt. Jag känner också att det är svårare att få mjölken att rinna till med nappen än med utan. Suck, ska testa lite till utan idag så får vi se vad som händer.

Tack för alla svar!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 08:04
    Jag bestämde mig för att kämpa på utan då det känns bäst och det verkar ge resultat. Igår ammade hon 5 ml vid alla mål förutom två då hon fick i sig 10 ml! *glad* Så det verkar vara på rätt väg! Dock verkar hon ha en "favorit-tutte" som hon ammar bättre på men det blir väl bara till att öva!
  • Svar på tråden Amning av småbebisar runt 1500 gram - undrar massor!
  • Tualisa

Hej! jag var i exakt samma situation, min dotter föddes i vecka 31, tillväxthämmad. Jag ammade först med amningsnapp och hade den kvar ganska länge, ända tills vi drog sonden totalt.. alltså när hon var kring 2,5 månad. Då började jag vänja henne utan amningsnapp, eftersom det tog sån tid när hon skulle äta med nappen. Och så var det jobbigt att ha den. Jag fick trilskas i några dagar och nätter, grät av förtvivlan.. men tillslut tog hon bröstet på rätt sätt. FIck hjälp av amningshjälpen..

så börjar med amningsnapp, eftersom det kan vara svårt utan för dom små... har du fått en prematurnapp från neo? Min amning kom igång helt bra när hon var fullgången ungefär. Nu funkar det bra. Jag har gett henne mjölk i flaska några kvällar när hon varit så hungrig. Har så mycket mjölk i kylen

Lilla Alva är här
  • kixan

Kanske ett tillmatningsset skulle funka? Finns info om det på amningshjalpen.se och det borde finnas även på medelas hemsida, för det är de som gör dem.

• Lacrima81

Hej, jag fick min flicka för nu tre månader sedan, föddes i v 32+5d. Hon vägde då 2080g. Första veckorna var hon ju för trött för att äta själv och hade sond i samanlagt 5 veckor. Varje gång vi sondmatade fick hon ligga vid bröstet och äta om hon ville men det var väldigt svårt. Då hon blev lite starkare och hade ork att äta gormade hon mest, sökte bröstet fast det fanns framför henne och släppte det, pickade/hackade och slickade mest. En dag provade vi amningsnapp och då fungerade det på en gång. Sedan vi drog sonden har jag helammat med natt alltså då sedan hon var 5 veckor. Har pumpat ibland och gett henne ur flaska och det har gått bra. Hört att vissa barn blir bekväma av detta men det har fungerat bra för oss. I början då hon inte orkade så mycket så var det skönt.
    Jag har försökt sluta med nappen men hon suger för ytligt och det rinner i mungipan och hon släpper och tar nytt tag hela tiden.Tycker inte det är hela världen om man måste ha napp hela tiden, visst det är lite besvärligt men det är så mycket enklare än sondmata. Beror ju på vad man jämför med.
    Doktorn sa till oss att använda nappen tills hon kommit igång ordentligt och om det inte går att sluta med den så gör det inget.
    Lycka till!

• Jessica1

Började övningsamma min pojke utan napp (född 27+5) men när jag testade nappen gick det genast bättre. Slapp sonden vid fullgången tid. Använder fortfarande amningsnapp (dock ej alltid och ej hela tiden, beror på hur på hugget han är.
    Amningsnappen gör det enklare att suga och få in rätta greppet.
    Lycka till! Det tog jättelång tid att få igång amningen men det är rätt skönt att amma (speciellt på nätterna).

• Bliglin

Det beror ju lite på hur dina bröst ser ut, allvarligt talat. Jag har tydliga och numer (efter att ha ammat och pumpat länge) ganska stora bröstvårtor och ganska mjuka bröst (kanske för jag är en gammal kärring ) så min lille kis behövde aldrig ha amningsnapp. Han fick grepp på en gång. Dock orkade han inte suga i sig mer än någon enstaka milliliter förrän han vägde runt 2 kilo. Och därefter var det en månads kämpande med ibland 25 ml och ibland 10 och ibland 40 ml... det tog väldigt lång tid för oss innan han orkade suga en hel "måltid" på ca 50 ml, det behövdes nästan alltid tilläggssondning.

När han var 39,5 vecka så ammade han perfekt. Så han fick orken innan han var fullgången även om det var med en hårsmån

• Bliglin

Just ja, han föddes v27+1 och vägde 940gram

• losy

En fråga: använder du amningsnapp från apoteket? Jag har bra erfarenheter av Medelas amningsnapp.Den är inte lika hård som apotekets. Sedan kan det vara en ide att testa den större storleken av amningsnapp då amningsnappen stimulerar barnets gom till att suga. Ett annat tips är att droppa lite bröstmjölk i nappen så att hon känner att det kommer något där innan din mjölk rinner till. Tycker att du bara skall använda amningsnappen ett tag så att hon får in tekniken ordentligt.

• zezziz

jag har också varit i samma situation som du.
    Fick ett barn i vecka 31+3 nu i augusti och han vägde 1615 g.

Jag ammar också med amningsnapp från medela och har också hört att de är mycket bättre än apotekets. Däremot tror jag inte som losy att du ska testa en större storlek på nappen. Huvudsaken är ju att amningsnappen sitter bra på ditt bröst. Sen tycker jag inte att du ska ha en större om nu den minsta storlek känns för stor. Men du ska se att det snart kommer släppa.

Jag kan berätta att när Theo väl fick fason på hur man gjorde så gick det galant. Det vände verkligen från ena dagen till den andra. Jag tyckte också att amningsnappen bara var för stor och den gled liksom ur hans mun hela tiden så jag trodde inte alls att han skulle kunna ammas med den. Men så en dag som bara kom han på hur han gjorde.

Så mitt råd till dig är att låt det ta den tid det tar en dag kommer det vända precis som det gjorde för oss.

Har du mer frågor så fråga på!

• tinaw

Det går ju att göra andra saker för att förbättra hur länge de kan suga, hålla huvudet på plats, stödja upp bröstet, lägga till snett över bröstvårtan (alltså att underläppen är så långt ut på vårtgården som det går men överläppen är precis över bröstvårtan bara, det blir större tag och lättare för dem att få ut mjölken när man lägger till dem så.)

Om det funkar utan amningsnapp är det kanske skönare så? Jag menar, om nappen inte hjälper henne att få i sig mer utan bara att suga så kanske den inte gör så stor nytta för just er?

Svar på tråden Amning av småbebisar runt 1500 gram - undrar massor!