Amning av småbebisar runt 1500 gram - undrar massor!
Hej! Har en massa frågor jag hoppas ni med små prematurer orkar svara på! Jag har en liten flicka född i vecka 29 då 728 gram. Nu är hon i vecka 37 och väger nästan 1500 gram. Vi kör amningsträning för fullt och det är mest den senaste veckan hon överhuvudtaget börjat kunna amma litegrann, som mest 5 ml enligt amningsvikten. Jag undrar lite om amningsnapp, hon suger bättre och mer ihärdigt med den men får inte i sig knappt nåt då nappen är så stor (jag har den minsta modellen) men utan nappen orkar hon bara några minuter, tappar ofta taget och blir arg för att det inte kommer nåt snabbt nog så hon hackar och har sig vid bröstet. Vilket alternativ är bäst för dessa små? Ska man alternera mellan utan och med eller blir hon förvirrad då? Hur lång tid tog det för er innan amningen kom igång ordentligt, hur små var barnen?
Tips och råd emottages tacksamt!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-29 10:39
Jag använde amningsnapp från medela som jag fått från neo. Inatt körde vi med amningsnapp men hon fick inte i sig nåt enligt vikten så imorse körde jag utan och då fick hon i sig 5 ml. Vette sjutton hur jag ska göra, helst vill jag ju vara utan då det är smidigare och jag tror nappen är lite för stor i hennes mun då inte hela går in även om hon gapar stort, måste nästan vara därför hon inte får i sig nåt. Jag känner också att det är svårare att få mjölken att rinna till med nappen än med utan. Suck, ska testa lite till utan idag så får vi se vad som händer.
Tack för alla svar!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 08:04
Jag bestämde mig för att kämpa på utan då det känns bäst och det verkar ge resultat. Igår ammade hon 5 ml vid alla mål förutom två då hon fick i sig 10 ml! *glad* Så det verkar vara på rätt väg! Dock verkar hon ha en "favorit-tutte" som hon ammar bättre på men det blir väl bara till att öva!