• Cissela

Skolplikt efter nian?

Min älsta dotter är 16 år och går i ettan på gymnasiet.

Förra året började hon på en linje som inte passade henne och hoppade sedan av den vid jul och praktiserade hela nästa termine utom sista månaden som hon istället ägnade till att läsa upp sina betyg för att komma in på en annan linje. Hon har hoppat över en klass och började året innan på gymnasiet och är nu iår ifatt sina kompisar i ålder.

Nu har hon bestämt sej för att den här linjen också är fel. Först blev hon sjuk och efter det så har hon vägrat att gå till skolan. Hon säger att hon ska vara hemma och ta ett sabbatsår vilket jag är säker på att man inte får när man är under 18. Hon påstår att hon visst får det för det har hon kollat upp. I vilket fall som helst är det inget bra att gå hemma ett helt år när man är i den åldern.

Någonstans där man kan läsa vad som gäller på internet? Har inte gett upp hoppet ännu om att få dit henne så jag vill inte ännu prata med någon på skolan.

• Svar på tråden Skolplikt efter nian?
  • crasygirl

Gymnasiet är inget måste. Hon har inte skolplikt efter 9:an men det är svårt att få jobb om man inte har gymnasie kompetens.

• ashera

Det är ingen skolplikt efter 9an. Tror däremot att man kan få någon form av praktikplats om man inte vill gå gymnasiet eller vill vänta ett år.

• stinamaria

Hon får ta ett sabbatsår om hon vill. Som övriga säger, ingen skolplikt efter nian.

• Cissela

Ok men visst msåte man göra något, inte bara gå hemma? Hoppade själv av gymnasiet sista året med en halv termin kvar (fick astma och klarade inte av att vara kvar på lantbruksskolan med ständig lukt av gris) då var jag tvungen att gå något som liknar IV tills terminen var slut och jag fyllde 18 år.

• crasygirl

Hon MÅSTE inte göra något enligt lag. Men du som förälder kan säga att
    hon måste skaffa sig ett jobb eller en praktikplats om hon ska gå hemma ett år. men skolan eller någon annan kan inte Göra något.

• crasygirl

Men jag tänkte på det har hon skrivit ut sig från skolan eller har du kontaktat skolan att hon inte kommer tillbaka.?

Så ni inte blir återbetalnings skyldig på sitt studiebidrag. Så hon inte fortsätter få det?

• abnocto

Som andra säger, gymnasiet är frivilligt. Vill du inte gå kan ingen tvinga dig. Och sedan kan du göra absolut ingenting om du vill men då gäller det ju att du har föräldrar som försörjer dig. Men för sin egen skull borde hon då försöka hitta ett jobb.

• Isalel
    Cissela skrev 2008-09-29 09:59:34 följande:
    Ok men visst msåte man göra något, inte bara gå hemma? Hoppade själv av gymnasiet sista året med en halv termin kvar (fick astma och klarade inte av att vara kvar på lantbruksskolan med ständig lukt av gris) då var jag tvungen att gå något som liknar IV tills terminen var slut och jag fyllde 18 år.
    Du har försörjningsplikt tills ditt barn är 18 eller tills dess att det slutat gymnasiet - så innan dess kan du inte "kräva" att ditt barn gör något för egen del.
    MEN För hennes egen del vore det säkert bra om hon genom skolan går "IV" och får ha praktik eller något med något hon tycker är roligt.
    Annars tror jag att det är lätt att man gräver ner sig!

Kolla om hon kanske är intresserad av att läsa på distans? Finns många alternativ idag - jag hoppade av gymnasiet för några år sedan och hade då praktik vilket har varit jättebra för mig eftersom jag fått bra kontakter och referenser.
    Sen läser jag nu på distans upp mina gymnasiebetyg igen och tycker att den skolformen fungerat bättre för mig!

Hoppas ni kommer på någon bra lösning!
  • Rulltrappa

jag rekommenderar att hon skriver in sig på iv (individuella programmet). deras syo kan hjälpa henne att få en bra praktikplats 5 dagar/vecka (då behöver hon alltså inte vara i skolan, skolan hjälper henne "bara" att få praktik och dessutom får hon studiebidrag). på så sätt finns hon fortfarande kvar i skolsystemet, vilket underlättar (rent psykologiskt) när det är dags att söka program för nästa läsår.

• Bevabus

Jag har en kompis som praktiserar en massa istället för att vara i skolan. Att sitta hemma o lata sig går ju inte..

• Cissela

Tack för alla svar!

Problemet är ju att hon redan praktiserat ett halvår och bestämde sej sedan efter det att hon ville gå den här linjen. Har alltså verkligen kämpat för att komma in här, i huvudsak tror jag hon är för lat och bekväm, vill egentligen inte göra något och det känns inte bra som förälder... man vill ju hennes bästa och det är definitivt inte att hon går hemma...

• Isalel
    Cissela skrev 2008-09-29 22:19:27 följande:
    Tack för alla svar! Problemet är ju att hon redan praktiserat ett halvår och bestämde sej sedan efter det att hon ville gå den här linjen. Har alltså verkligen kämpat för att komma in här, i huvudsak tror jag hon är för lat och bekväm, vill egentligen inte göra något och det känns inte bra som förälder... man vill ju hennes bästa och det är definitivt inte att hon går hemma...
    Har du koll på hur hon mår i övrigt?
    När jag hoppade av skolan mådde jag väldigt psykiskt dåligt och var väldigt självdestruktiv, fast mina föräldrar visste inget om det? Dom tyckte bara att jag sov, rökte å åt i princip - tror säkert att dom också trodde att jag bara var lat!
    Nu säger jag inte att det är så det är i ditt fall - men kan vara bra att låta henne gå till en kurator eller något och få lite samtalshjälp om hon inte vill prata med er. För även om man bara är "lat" så kan man nog känna sig ganska misslyckad som inte klarar gymnasiet när "alla andra" gör det

Efter att jag hoppat av mådde jag mycket bättre och har ju i efterhand kunnat ta tag i studierna med mycket bättre resultat än vad jag skulle fått om jag hade gått färdigt med "bara" godkända betyg!
Svar på tråden Skolplikt efter nian?