Botebotrollen skrev 2008-12-30 23:40:39 följande:
Åh, jag vet ju att du har superkoll, men jag har läst så himla mycket och rådgjort med så himla många läkare (vet att du gjort detsamma) men alltid fått höra att vikten är oväsentlig, det viktiga är lungmognaden och där handlar det ju om hur många veckor/dagar barnet fått i magen. Så om man får ett tillväxthämmat barn i v.40 som väger två kilo så är man prematur? Låter ju hemskt konstigt. Jag tror dig, men vill gärna se källor (finns det andra än WHO?)
Jo jag har ju vara i prematursvängen i tio år, så några läkare har det ju iofs blivit, men det är inte dem jag hänvisar till (för de kan säga lite si och så ärligt talat) utan jag brukar läsa studierna och läroböckerna direkt.
Ja, väger man så lite är man prematur i definitionen medicinskt omogen (prematur betyder inte för tidig utan omogen), och det är WHOs definition som gäller över hela världen. Nu verkar den dock vara på gång att ändras till bara tiden före 36+6, eftersom metoderna för tidsbestämning förbättrats väsentligt.
Det är historiska skäl som gör att man haft definitionen 2500 gram, förr kunde man inte tidsbestämma så bra och då bestämde man sig bara för att alla barn mindre än 2,5 kg var för små, och behövde särskild vård. Nu när ultraljudet har blivit riktigt tillförlitligt (statistiskt säkert efter en lång tids användande och förfinande av kurvorna) och spritt över hela världen är veckodefinitionen tillräckligt säker för att fånga upp de omogna barnen, och viktgränsen har mer och mer blivit oviktig.
Mognad är ett samspel mellan tillväxt och utveckling, men det är inte linjärt. Ett barn fött extremt för tidigt och dessutom tillväxthämmat får stora problem jämfört med jämngamla, normalstora barn. En tillväxthämmad baby på säg -24% född i v 32 motsvarar kanske en baby född i vecka 31-32 i mognad (om inte tillväxthämningen är mycket grav), ingen jätteskillnad i utveckling alltså. Sådana tillväxthämningar har ofta börjat bara ett par veckor tidigare, och mognaden har inte blivit så lidande. Men en baby som föds mycket, mycket underviktig, som barnet i vecka 40 på 2 kg, kommer inte bara att väga lite utan också ha en del problem, eftersom en så lång tid av närings- och syrebrist har satt spår i hela mognaden, och i synnerhet hjärnan och regleringen. Men det allra troligaste är också att barnet är lite feldaterat, med en sådan diff från förväntad födelse, om inte föräldrarna är små förstås, då kan det vara en helt normal vikt till oc med. (Att barnet skulle ha överlevt hela graviditeten är tyvärr inte så väldigt stora chanser för, inte med så dålig blodillförsel från mamman.)
Det är en djungel. Men lite kort kan man säga att ju kortare tid tillväxthämningen har pågått inne i magen (alltså, ju längre tid barnet följde sin kurva i magen), desto mindre påverkan har det haft på barnet, och ännu mindre påverkan på mognaden.