• Angel of life

Inte alls insatt när det gäller prematurbarn

Har läst en del här, just för att jag har stor risk att få prematur själv...sonen ville ut i vecka 32 men efter många sprutor o tabletter höll han sig till vecka 37...det enda läkarna sagt till mig nu efter mkt problem med även denna graviditet...är att jag nog inte komemr gå 40 veckor iaf...

förra gången sa en manlig läkare att -jag vill iaf inte se ert bebis här ikväll (sagt som ett skämt) dock ganska korkat kanske...hmmm sen sa han att kommer eran bebis nu, måste ni stanna åtmindstonde till dess att han var beräknad...vilket jag fick reda på i efterhand inte stämde...

mina frågor nu:

Till vilken vecka vecka räknas en bebis som prematur? har förstått att även en tilväxthämmad bebis kan räknas som prematur...en kompis fick sin dotter vid ungefärlig Bf...tror tom hon gick över? Hennes tjej vägde 500 gram drygt...blev kvar 2 0 ett halvt år...

Är alla prematurer jättekänsliga för infektioner? Läst någonstans, men borde ju vara himla olika?

Får man alltid hem en andningsvakt från bb, eller är det något man får fixa själv?

Läste även någonstanns att prematurer har högre risk för psd? kan jag kanske förstå i o för sig eftersom de är mer infektionskänsliga...

säkert väääldigt många dumma frågor nu...men har ju ingen aning...och vill gärna vara lite förberedd

• Svar på tråden Inte alls insatt när det gäller prematurbarn
  • Proletariatet

Ber om ursäkt för mitt spammande, men det funkade inte att kopiera in informationen, nu har ni iaf fått gästboksinlägg om det så får ni väl tro vad ni vill.

• BebisVagga
    morotsstavar skrev 2008-10-08 15:38:53 följande:
    Men det hör du väl själv hur det låter? Prematur betyder för tidig.
    prematur betyder omogen..  jag blev iaf kallad för prematur för min låga födelsevikt.. men som sagt.. det e över 26 år sedan.. det e säkerligen annorlunda idag..
  • BebisVagga
    Angel of life skrev 2008-10-08 16:43:52 följande:
    ja, jag har också hört att små bebisar räknas som prematurer trots fullgången tid...
    ja för det handlar om mognaden o vikt i många sammanhang.. inte bara graviditetsveckor..
  • BebisVagga

Även en del barn, som föds i normal tid har emellertid en vikt under 2500 gram. Dessa barn benämns "lätta för tiden".

jaha.. då har dem ändrat på benämningen.... förr var det iaf benämnat prematur..

• Manchester

Min son föddes sex veckor för tidigt. Jag visste också redan innan att det antagligen inte skulle bli några 40 veckor för vår del. Jag har haft en mellanvägg i livmodern (hade liksom en tvårummare). Den fick jag operera bort för flera år sedan, men det går tydligen inte att göra det så att det blir helt bra. Formen på livmodern är fortfarande sådan att man har svårt att hålla kvar barnet när det börjar väga lite mer. Jag fick särskilda restriktioner när det gällde att lyfta och anstränga mig på olika sätt. Fick exempelvis sluta cykla runt v 20. Kan det vara något liknande för dig TS?

I alla fall, min son klarade sig väldigt bra. Han behövde varken kuvös eller syrgas. De första tio dagarna fick vi sondmata honom, men han klarade att amma mer och mer under den tiden. Till slut slet han helt enkelt själv ut den där sondslangen. Det var som om han tyckte att det fick räcka. Läkaren gjorde bedömningen att han vid det laget åt så bra själv och klarade vikten så han slapp ny sondslang. När han var cirka en vecka gammal fick han lite gulsot och behövde sola i något dygn. Dessutom hade han svårt att hålla värmen i början. Efter fjorton dagar kunde vi dock stänga av värmesängen och då fick vi gå hem, alltså ganska precis fyra veckor innan BF. Eftersom han redan sluppit sonden behövde vi ingen hemsjukvård, men vi gick på extra kontroller på BVC och även på ett par kontroller på neo. Dessutom var sonen med i ett forskningsprojekt om järntillskott för barn med födelsevikt mellan 2000 och 2500 g. Även det innebar en del extra kontroller, så vi kände att han var ordentligt övervakad. Vi hade inget andningslarm.

Vi var på neo under RS-säsongen och då fick bara personal och barnens föräldrar gå in där. Inte ens syskon fick hälsa på. När vi kom hem tog det ett tag innan storasyster fick gå tillbaka till dagis. Hon fick leka med de andra barnen utomhus, men inte följa med in, pga infektionsrisken. Jag har för mig att sonen var ca två månader när den restriktionen hävdes. Men det berodde nog mest på att risken för RS ansågs över för det året. Som jag förstod det anses alla prematurer infektionskänsliga. Man gör alltså inte någon individuell bedömning.

Min son utvecklade förkylningastma när han var ca sex månader, men det behöver inte ha något med hans för tidiga födsel att göra. Annars har han alltid varit frisk och han tycks inte ha fått några men. I början låg han lite efter i utvecklingen, men innan ett års ålder var han ifatt. Han är fortfarande, vid 2,5 år, en ganska liten kille, men jag har själv alltid varit liten till växten så det kan han ju ha ärvt.

• Proletariatet
    BebisVagga skrev 2008-10-08 22:21:07 följande:
    prematur betyder omogen..  jag blev iaf kallad för prematur för min låga födelsevikt.. men som sagt.. det e över 26 år sedan.. det e säkerligen annorlunda idag..
    Har du ett engelskt-svenskt lexikon kan du ju slå upp premature och kolla vad det betyder...
  • tinaw

Definitionen på prematur är: "född före 37+0 ELLER med en födelsevikt under 2500 gram oavsett vecka", det är WHOs definition och den används över hela världen. Orsaken att man räknar in även de gravt tillväxthämmade fullgångna barnen är för att man kan misstänka att tiden är fel och/eller det är såpass allvarligt att barnet är omoget trots veckan.

• tinaw

Lätt för tiden kallas man också om man föds i rätt tid men väger för lite enligt kurvorna, men det kan mam ju å andra sidan kallas som för tidigt född också. "Lätt för tiden" "kort för tiden" handlar om hur stor man BORDE ha varit, inte alls om veckan man är född i. Prematur handlar om mognadsgraden, och som sagt räknas även 37+ med födelsevikt under 2500 gram in i den gruppen.

• BebisVagga
    tinaw skrev 2008-10-10 00:00:22 följande:
    Lätt för tiden kallas man också om man föds i rätt tid men väger för lite enligt kurvorna, men det kan mam ju å andra sidan kallas som för tidigt född också. "Lätt för tiden" "kort för tiden" handlar om hur stor man BORDE ha varit, inte alls om veckan man är född i. Prematur handlar om mognadsgraden, och som sagt räknas även 37+ med födelsevikt under 2500 gram in i den gruppen.
    TACK.. ibland vet man att man har rätt fasst andra försöker övertyga en om motsattsen.. därav att jag inte brytt mej då jag VETAT att jag hade RÄTT...
  • Proletariatet
    tinaw skrev 2008-10-10 00:00:22 följande:
    Åh, jag vet ju att du har superkoll, men jag har läst så himla mycket och rådgjort med så himla många läkare (vet att du gjort detsamma) men alltid fått höra att vikten är oväsentlig, det viktiga är lungmognaden och där handlar det ju om hur många veckor/dagar barnet fått i magen.

Så om man får ett tillväxthämmat barn i v.40 som väger två kilo så är man prematur?
    Låter ju hemskt konstigt. Jag tror dig, men vill gärna se källor (finns det andra än WHO?)
  • Proletariatet
    BebisVagga skrev 2008-10-10 08:00:38 följande:
    TACK.. ibland vet man att man har rätt fasst andra försöker övertyga en om motsattsen.. därav att jag inte brytt mej då jag VETAT att jag hade RÄTT...
    Måste du låta så otrevlig? Det här är ju trots allt ett diskussionsforum.
  • tinaw

Botebotrollen skrev 2008-12-30 23:40:39 följande:

Åh, jag vet ju att du har superkoll, men jag har läst så himla mycket och rådgjort med så himla många läkare (vet att du gjort detsamma) men alltid fått höra att vikten är oväsentlig, det viktiga är lungmognaden och där handlar det ju om hur många veckor/dagar barnet fått i magen. Så om man får ett tillväxthämmat barn i v.40 som väger två kilo så är man prematur? Låter ju hemskt konstigt. Jag tror dig, men vill gärna se källor (finns det andra än WHO?)
    Jo jag har ju vara i prematursvängen i tio år, så några läkare har det ju iofs blivit, men det är inte dem jag hänvisar till (för de kan säga lite si och så ärligt talat) utan jag brukar läsa studierna och läroböckerna direkt.

Ja, väger man så lite är man prematur i definitionen medicinskt omogen (prematur betyder inte för tidig utan omogen), och det är WHOs definition som gäller över hela världen. Nu verkar den dock vara på gång att ändras till bara tiden före 36+6, eftersom metoderna för tidsbestämning förbättrats väsentligt.

Det är historiska skäl som gör att man haft definitionen 2500 gram, förr kunde man inte tidsbestämma så bra och då bestämde man sig bara för att alla barn mindre än 2,5 kg var för små, och behövde särskild vård. Nu när ultraljudet har blivit riktigt tillförlitligt (statistiskt säkert efter en lång tids användande och förfinande av kurvorna) och spritt över hela världen är veckodefinitionen tillräckligt säker för att fånga upp de omogna barnen, och viktgränsen har mer och mer blivit oviktig.

Mognad är ett samspel mellan tillväxt och utveckling, men det är inte linjärt. Ett barn fött extremt för tidigt och dessutom tillväxthämmat får stora problem jämfört med jämngamla, normalstora barn. En tillväxthämmad baby på säg -24% född i v 32 motsvarar kanske en baby född i vecka 31-32 i mognad (om inte tillväxthämningen är mycket grav), ingen jätteskillnad i utveckling alltså. Sådana tillväxthämningar har ofta börjat bara ett par veckor tidigare, och mognaden har inte blivit så lidande. Men en baby som föds mycket, mycket underviktig, som barnet i vecka 40 på 2 kg, kommer inte bara att väga lite utan också ha en del problem, eftersom en så lång tid av närings- och syrebrist har satt spår i hela mognaden, och i synnerhet hjärnan och regleringen. Men det allra troligaste är också att barnet är lite feldaterat, med en sådan diff från förväntad födelse, om inte föräldrarna är små förstås, då kan det vara en helt normal vikt till oc med. (Att barnet skulle ha överlevt hela graviditeten är tyvärr inte så väldigt stora chanser för, inte med så dålig blodillförsel från mamman.)

Det är en djungel. Men lite kort kan man säga att ju kortare tid tillväxthämningen har pågått inne i magen (alltså, ju längre tid barnet följde sin kurva i magen), desto mindre påverkan har det haft på barnet, och ännu mindre påverkan på mognaden.
  • Anna i Hult

Om barnet kommer i v 37 och är normalstort för tiden och friskt, så kanske ni inte alls behöver vara på neo mer än några dagar. Det hänger mer på hur barnet mår än på åldern, när det är såpass nära BF.Våra tvillingar föddes i v 36+0 och vi kom hem efter 5 dagar,men det var för att JAG mådde dåligt( mycket högt blodtryck) och inte för deras skull. Den ena tvillingen var dessutom lite, vägde 1900 gram, men det var inga problem, hon hade sond till att börja med bara.

• Proletariatet
    tinaw skrev 2008-12-31 11:11:20 följande:
    Botebotrollen skrev 2008-12-30 23:40:39 följande: Jo jag har ju vara i prematursvängen i tio år, så några läkare har det ju iofs blivit, men det är inte dem jag hänvisar till (för de kan säga lite si och så ärligt talat) utan jag brukar läsa studierna och läroböckerna direkt. Ja, väger man så lite är man prematur i definitionen medicinskt omogen (prematur betyder inte för tidig utan omogen), och det är WHOs definition som gäller över hela världen. Nu verkar den dock vara på gång att ändras till bara tiden före 36+6, eftersom metoderna för tidsbestämning förbättrats väsentligt. Det är historiska skäl som gör att man haft definitionen 2500 gram, förr kunde man inte tidsbestämma så bra och då bestämde man sig bara för att alla barn mindre än 2,5 kg var för små, och behövde särskild vård. Nu när ultraljudet har blivit riktigt tillförlitligt (statistiskt säkert efter en lång tids användande och förfinande av kurvorna) och spritt över hela världen är veckodefinitionen tillräckligt säker för att fånga upp de omogna barnen, och viktgränsen har mer och mer blivit oviktig. Mognad är ett samspel mellan tillväxt och utveckling, men det är inte linjärt. Ett barn fött extremt för tidigt och dessutom tillväxthämmat får stora problem jämfört med jämngamla, normalstora barn. En tillväxthämmad baby på säg -24% född i v 32 motsvarar kanske en baby född i vecka 31-32 i mognad (om inte tillväxthämningen är mycket grav), ingen jätteskillnad i utveckling alltså. Sådana tillväxthämningar har ofta börjat bara ett par veckor tidigare, och mognaden har inte blivit så lidande. Men en baby som föds mycket, mycket underviktig, som barnet i vecka 40 på 2 kg, kommer inte bara att väga lite utan också ha en del problem, eftersom en så lång tid av närings- och syrebrist har satt spår i hela mognaden, och i synnerhet hjärnan och regleringen. Men det allra troligaste är också att barnet är lite feldaterat, med en sådan diff från förväntad födelse, om inte föräldrarna är små förstås, då kan det vara en helt normal vikt till oc med. (Att barnet skulle ha överlevt hela graviditeten är tyvärr inte så väldigt stora chanser för, inte med så dålig blodillförsel från mamman.)Det är en djungel. Men lite kort kan man säga att ju kortare tid tillväxthämningen har pågått inne i magen (alltså, ju längre tid barnet följde sin kurva i magen), desto mindre påverkan har det haft på barnet, och ännu mindre påverkan på mognaden.
    Tack för ditt svar, det låter ju vettigt att de håller på att ändra definitonerna nu.
    Jag vägde under 2500, men inte sett ett ord om att jag skulle varit prematur, jag hamnade iaf på 34:an (är väl namnet på neoavdelningen i falun?) pga min tillväxthämning.

Återigen, tack för svaret och gott nytt år!
  • Proletariatet
    tinaw skrev 2008-12-31 11:11:20 följande:
      Ja, väger man så lite är man prematur i definitionen medicinskt omogen (prematur betyder inte för tidig utan omogen), och det är WHOs definition som gäller över hela världen. 
    Men prematura värkar då? Då syftar de ju på "för tidiga" värkar, eller?
    WHOs definitioner har ju ex Sverige inte alltid följt förut. Bara funderar..
  • tinaw

Pre = före, matur = mogen, prematura värkar = värkar före barnet är moget att födas. Preterm labour kallas det på engelska, dvs värkar före termin = bf.

Jag antar att du tänker tex på WHOs rekommendationer, tex amningslängd, näringsintag etc. De har inget med medicinska definitioner att göra, utan handlar om livsmedelsverkets rekommendationer. WHO bestämmer inte definitioner eller rekommendationer, men forskare inom ett snävt område som neonatologin vill prata om samma sak när de använder samma ord, därför anpassar man definitionerna efter WHO, helt utan inblandning från några myndigheter.

Svar på tråden Inte alls insatt när det gäller prematurbarn