• Viking och Loke

Dagisavgiften...

Tänkte bara kolla lite om de är nån mer än jag som tycker det är lite fel att sambons inkost räknas in/med i hur mycket jag ska betala i dagis/fritidsavgift...

Han är inte biopappan...

• Svar på tråden Dagisavgiften...
  • mymamasaid

Jag kan tycka att så länge jag inte har några rättigheter (tex får barnbidrag för styvbarn) så ska jag heller inte ha skyldigheter (tex betala för ökad avgift till barnomsorg). Men då får partnern betala mer när man flyttar ihop, o det gynnarn ju inte relationen direkt. Vad är fel i systemet?

• BorPåLandet

I de kommuner jag känner till Uppsala, Knivsta och Östhammar så betalar man som ensamstående och hela boendet bara för sin egen inkomst. Men är man sambo så betalar man för både sin egen och sin sambos inkomst. Den andra föräldern är då inte inblandad alls.
    Vid växelvis boende och gemensamt dagis så vet jag inte vad som gäller.

• Viking och Loke
    blubbisen skrev 2008-11-08 17:50:44 följande:
    Hur funkar det där med att om man har delad vårdnad.. och man har flyttat i sär.. och barnet går på dagis.. ska mamman och pappan betala en liten summa som ensamståeende.. eller e det där barnet e skrivet.??? För om det bara e tex mamman (om barnet e skrivet hos henne)som betalar ja då tycker jag det e rätt att månadskostnaden för barnet ska gå upp om man blir sambo, sambon vet ju att han/hon har ett barn, då blir man ju styvförälder. Och lever om en mamma "pappa" som i en "vanlig" familj. Men om mamman och pappan betalar vart sitt ja då tjänar ju komunen på det om mamman blir sambo och ska helt plötsligt betala dubbelt och pappan sin lilla del.. och det handlar ju om samma barn..Då e det ju fel. hmm undra om ni förstod.. *ler*
    Vi har barnen varanan vecka så vi har "varsin" plats på dagis och fritids...
    Allts får vi oxå varsin räkning som räkna på våra egna inkomster...
  • wooonderchild

delar ni upp matkostnaderana hemma oxå?
    spelar roll om pappan lr mamman födde barnet lr inte`?
    dom bor under samma tak och ären familj. ALLTSÅ EN FAMILJ!!

• La Lola
    wooonderchild skrev 2008-11-12 23:39:33 följande:
    delar ni upp matkostnaderana hemma oxå? spelar roll om pappan lr mamman födde barnet lr inte`? dom bor under samma tak och ären familj. ALLTSÅ EN FAMILJ!!
    Håller med.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Kangkurr

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att avgiften baseras på hushållets inkomster. Min sambo har betalat halva avgiften sen vi flyttade ihop eftersom det var på grund av honom som avgiften steg. Hade han inte velat betala så hade jag väl fått göra det själv, men då hade jag å andra sidan ansett att han var snål och att han inte accepterade sin nya familj.. och då hade jag ändå inte i längden velat ha med honom att göra.

• Gnagarn

-> woonderchild

Bara för att flera personer bor i samma hus behöver det inte innebära att man är en familj. För det krävs det nog lite mer....

• La Lola
    Gnagarn skrev 2008-11-15 06:38:44 följande:
    -> woonderchild Bara för att flera personer bor i samma hus behöver det inte innebära att man är en familj. För det krävs det nog lite mer....
    Om 2 personer valt att dela sitt liv o är sambos, nog tusan är man är en familj.

Vi snackar ju inte precis om inneboende utan om just 2 förälskade personer.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Viking och Loke
    Kangkurr skrev 2008-11-12 23:44:45 följande:
    Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att avgiften baseras på hushållets inkomster. Min sambo har betalat halva avgiften sen vi flyttade ihop eftersom det var på grund av honom som avgiften steg. Hade han inte velat betala så hade jag väl fått göra det själv, men då hade jag å andra sidan ansett att han var snål och att han inte accepterade sin nya familj.. och då hade jag ändå inte i längden velat ha med honom att göra.
    Här kommer han oxå att hjälpa till va absolut inga problem för honom med det...

Men han har oxå tre barn som han betalar underhåll till...
  • Viking och Loke

La Lola skrev 2008-11-15 08:57:27 följande:
    Om 2 personer valt att dela sitt liv o är sambos, nog tusan är man är en familj. Vi snackar ju inte precis om inneboende utan om just 2 förälskade personer.
    Vi säger att vi är en familj....
    Har gemensam ekonomi fast samtidigt delad...
    JAg har mina kidz varannnan vecka och han sina varannan helg betalr underhåll till dom...
  • Äppelskrutt

Viking och Loke skrev 2008-11-15 09:09:04 följande:

Här kommer han oxå att hjälpa till va absolut inga problem för honom med det...Men han har oxå tre barn som han betalar underhåll till...
    Fast då kanske ni tjänar på systemet då, eftersom han INTE behöver betala barnomsorg för sina 3 biobarn?! Det blir ju ditt/dina barn han får betala barnomsorg för...
  • Viking och Loke
    Äppelskrutt skrev 2008-11-16 12:26:34 följande:
    Viking och Loke skrev 2008-11-15 09:09:04 följande: Fast då kanske ni tjänar på systemet då, eftersom han INTE behöver betala barnomsorg för sina 3 biobarn?! Det blir ju ditt/dina barn han får betala barnomsorg för...
    Jo fast hans barn är 16, 11, & 8... så ingen barnomsorg där...
  • Gnagarn
    Svar på #18
    Håller inte med. Visst, om två människor valt att dela sina liv kan man räkna sin familj. Nu kan det ju vara så att det följer med människor som inte gjort nåt val, dvs styvbarn etc. Min styvson t ex har aldrig och kommer aldrig betrakta mig som sin far och talar inte med mig. Vi kommunicerar inte alls men bor under samma tak. Jag räknar inte oss som samma familj alls! Han råkar bara bo här för jag älskar han mamma som också är min fru och det är hans mamma. Per din definition är vi en familj vilket är ganska komiskt att ens försöka kalla oss.

Näe, bara för att man bor under samma tak behöver inte ennebära att man är en familj!
  • tea1982

Tanken är väl att väljer man att flytta ihop och barn finns invloverade så är det väldigt konstigt att se allting som "mitt" eller "ditt". Man lever under samma tak och delar löpande kostnader.
    Dessutom får du väl vårdnadsbidrag av biopappan, delar av den ska ju gå mot dagisavgiften är det väl tänkt..

• tea1982
    Viking och Loke skrev 2008-11-15 09:12:06 följande:
    Vi säger att vi är en familj....Har gemensam ekonomi fast samtidigt delad...JAg har mina kidz varannnan vecka och han sina varannan helg betalr underhåll till dom...
    Men då betalar väl biopappan halva avgiften?
  • Gnagarn

-> Viking och Loke

Har kommenterat anat i tråden men inte din huvudfråga, ursäkta mig.

Jo, det är konstigt. Men tyvärr väljer myndigheterna att göra det enkelt för sig och förutsätter att människor som bor under samma tak delar allt. Helt åt fanders men det gör det lätt för dom hur fel de än har ibland!

• Viking och Loke
    tea1982 skrev 2008-11-17 11:45:15 följande:
    Men då betalar väl biopappan halva avgiften?
    nej han får en räkning som räknas på hans inkomst och jag en som räknas på min så man kan säga att vi har varsin dagis plats fast till ett barn....

och om de är så "rätt" att räkna in hans ekonomi i min sons dagis avgift så varför inte räkna in att han har mina barnvarannan vecka när han ska betala underhållet då bordde han få betala mindre där kanske?
    tea1982 skrev 2008-11-17 11:44:02 följande:
    Tanken är väl att väljer man att flytta ihop och barn finns invloverade så är det väldigt konstigt att se allting som "mitt" eller "ditt". Man lever under samma tak och delar löpande kostnader. Dessutom får du väl vårdnadsbidrag av biopappan, delar av den ska ju gå mot dagisavgiften är det väl tänkt..
    Finns nog en hel del som har delad ekonomi fast dom bor i hop... nu har vi iof inte de...
    och nej får inget "vårdbidrag" i från bio fadern har barnen varannan vecka och ett barn var skrivet hos oss så ett barnbidrag var bara...
  • Viking och Loke
    Gnagarn skrev 2008-11-17 21:48:54 följande:
    -> Viking och Loke Har kommenterat anat i tråden men inte din huvudfråga, ursäkta mig. Jo, det är konstigt. Men tyvärr väljer myndigheterna att göra det enkelt för sig och förutsätter att människor som bor under samma tak delar allt. Helt åt fanders men det gör det lätt för dom hur fel de än har ibland!
    så sant percis som jag skrev uppanför..
    han får minsan inte räkna med att han har mina barn boende här varannan vecka när han ska betala underhållet...
Svar på tråden Dagisavgiften...