Dagisavgiften...
Tänkte bara kolla lite om de är nån mer än jag som tycker det är lite fel att sambons inkost räknas in/med i hur mycket jag ska betala i dagis/fritidsavgift...
Han är inte biopappan...
Tänkte bara kolla lite om de är nån mer än jag som tycker det är lite fel att sambons inkost räknas in/med i hur mycket jag ska betala i dagis/fritidsavgift...
Han är inte biopappan...
Jag kan tycka att så länge jag inte har några rättigheter (tex får barnbidrag för styvbarn) så ska jag heller inte ha skyldigheter (tex betala för ökad avgift till barnomsorg). Men då får partnern betala mer när man flyttar ihop, o det gynnarn ju inte relationen direkt. Vad är fel i systemet?
I de kommuner jag känner till Uppsala, Knivsta och Östhammar så betalar man som ensamstående och hela boendet bara för sin egen inkomst. Men är man sambo så betalar man för både sin egen och sin sambos inkomst. Den andra föräldern är då inte inblandad alls.
Vid växelvis boende och gemensamt dagis så vet jag inte vad som gäller.
delar ni upp matkostnaderana hemma oxå?
spelar roll om pappan lr mamman födde barnet lr inte`?
dom bor under samma tak och ären familj. ALLTSÅ EN FAMILJ!!
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att avgiften baseras på hushållets inkomster. Min sambo har betalat halva avgiften sen vi flyttade ihop eftersom det var på grund av honom som avgiften steg. Hade han inte velat betala så hade jag väl fått göra det själv, men då hade jag å andra sidan ansett att han var snål och att han inte accepterade sin nya familj.. och då hade jag ändå inte i längden velat ha med honom att göra.
-> woonderchild
Bara för att flera personer bor i samma hus behöver det inte innebära att man är en familj. För det krävs det nog lite mer....
Viking och Loke skrev 2008-11-15 09:09:04 följande:
Tanken är väl att väljer man att flytta ihop och barn finns invloverade så är det väldigt konstigt att se allting som "mitt" eller "ditt". Man lever under samma tak och delar löpande kostnader.
Dessutom får du väl vårdnadsbidrag av biopappan, delar av den ska ju gå mot dagisavgiften är det väl tänkt..
-> Viking och Loke
Har kommenterat anat i tråden men inte din huvudfråga, ursäkta mig.
Jo, det är konstigt. Men tyvärr väljer myndigheterna att göra det enkelt för sig och förutsätter att människor som bor under samma tak delar allt. Helt åt fanders men det gör det lätt för dom hur fel de än har ibland!