• Blue Bear

Har din bortsprugna katt kommit tillbaka???

Har din katt, som har varit borta i flera veckor, kommit tillbaka (skadad eller oskadd)?? I så fall efter hur lång tid??

Lite nyfiken på statistik.. Jag vet att katter kan springa bort och vara brta i månader och år för att sedan komma tillbaka..

Min 3åriga katt, Selma, försvann för ca. 12-13 veckor sedan och har inte synts till någonstans. Ingen har hört av sig och vi har letat med ljus och lykta.. Hon har ID tatuering i örat! Ska ja ge upp hoppet..?
    ***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • Svar på tråden Har din bortsprugna katt kommit tillbaka???
  • Blue Bear

Har någon av era katter som kom tillbaka visat tecken på att de började bli lite små vilda???

När hon var borta en gång, 13 dagar (det var det längsta) kom hon tillbaka nästan vild - alltså ej tam.. hon kom ihåg var maten låg men inte kattlådan (bajsade i garderoben). Fräste mot den andra katten och oss.. tillät mig inte ta upp hene å hon morrade, fräste och klöste.. de tog en dag, sen dagen fter var hon den mysiga, keliga katt igen.. Fundersam

Om hon nu lever ff så tror jag inte någon har tagit hand om henne.. jag tror hon har blivit förvildad

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • VulgusProfanum

Grannens katt rymde. Han var en innekatt och höll sig borta i nästan 3 månader. En dag var han tillbaka.
    Tovig och eländigt smal.
    Tyvärr hämtade han sig aldrig från pärsen utan de fick ta bort honom efter det att magen sagt upp sig kapitalt.

VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • J och J
    Svar på #41

Blue Bear skrev 2008-10-05 11:52:59 följande:
    Har någon av era katter som kom tillbaka visat tecken på att de började bli lite små vilda???
    Jag märker på Gizmo att han är lite rastlös & lit småsur, blir inte förvåndad när han sedan inte kommer hem på kvällen.. jag börjar se ett mönster efter några månader nu... även om han har varit hemma nu i ca. 2 månader..

Hoppas hon kommer hem igen din kisse
  • sunin

Min lilla honkatt försvann i januari i år och har ännu inte kommit tillbaks. Jag har inte hittat ett spår av henne. Hon var en riktig vandrare som ofta gav sig iväg 1-2 veckor i stöten, särskilt på sommaren. Då var hon alltid jättekelig och hungrig, så jag tror inte hon varit inne hos någon. Denna gången tror jag dock inte att hon kommer tillbaks. Jag gissar på räven då vi har gott om dessa här ute på landsbygden. När hon varit försvunnen i ca en månad ringde jag en sierska som sade att hon levde och beskrev hur det såg ut där hon var. Jag letade överallt som passade in på beskrivningen, men ingen katt :( Detta är en av de värsta händelserna i mitt liv då jag verkligen älskade denna lilla katt!!

• My Girls

Lyfter tråden lite med att skriva att vår katt har varit borta i snart sex veckor. Vi har inte sett honom öht och har varit runt och lockat var och varannan dag och även provat med kattfälla vid de ställen vi fått granntips av.
    Läser en del solskenshistorier och hoppas än, fast det avtar lite det också med tiden.

Ignorance is a bliss
  • vänat
    Blue Bear skrev 2008-10-05 11:52:59 följande:

När hon var borta en gång, 13 dagar (det var det längsta) kom hon tillbaka nästan vild - alltså ej tam.. hon kom ihåg var maten låg men inte kattlådan (bajsade i garderoben). Fräste mot den andra katten och oss.. tillät mig inte ta upp hene å hon morrade, fräste och klöste.. de tog en dag, sen dagen fter var hon den mysiga, keliga katt igen.. Fundersam

Om hon nu lever ff så tror jag inte någon har tagit hand om henne.. jag tror hon har blivit förvildad
    Nej min katt blev nästa tvärt emot lämande mig inte ursikte skulle följa mig varje steg jag tog.

Ville att jag skulle följa med hennn då hon åt gick på låda etc även hon inne katt som vart bort i flera månder bott vid en butik hitat rester i vid kontener mager och nästa uttrokad när hon kom tillbaka. men exra gosig ja mer än vanligt
  • 010306

Japp en var borta hela 13 månader innan han hittades 8 km bort i grannbyn. En annan var borta i 3 veckor nyss.
    Dem har varit som vanligt ! Han som var borta 13 mån var extra matagalen bara men inte smal , snarare fetare så nån måste matat han. Han är kastrerad så misstänker att nått djur jagat bort honom..

• Mrs staar

våran kastrerade hankatt försvann i vintras. han gick ut som vanligt o var sedan puts väck!
    vi letade o letade.. men tillslut gav vi upp hoppet.

det gick lite drygt 2 månader.
    det var tidig vår och vi hade vart o handlat. hela familjen gick in i huset. jag satte mig o gick igenom posten. rätt som det är hör vi allihop ett sånt förskräckligt jamande utanför.
    min första tanke var att vår yngsta nyligen könsmogna katta dragit hem en kavaljer.. så jag gick för att öppna o skrämma iväg den.
    men in kommer våran tiger!! han sprang rakt förbi oss o in till matskålen. han var så hemskt mager. det var otäckt att se. men oooj vad vi blev glada!!!

vi har kommit fram till att han måste ha råkat bli instängd i något förråd eller nåt nånstans. (vi bor på landet och har en hel del hus o stugor runt i kring som bara används sporadiskt)

lyckan var iaf gjord för oss. o det tog ett par veckor innan han ville gå ut igen.

• Buster78

Vi hade en katt när jag bodde "hemma" han brukade va borta i ca 3-4 månader, sen kom han hem och satte sig och åt, som om han bara varit ute en snabbsväng!

• JulieL

Vår katt som är alltid hemma och sover i våran säng försvann helt plötsligt. Vi har klistrat lappar i området och bad våra grannar att kolla i sina garage/förråd... 3 veckor efter kom en granne och sa att de luktar katt i hans garage - japp, hon var där eller vad som var kvar, det var i somras och varmt som fan i garaget och hon hade ingen mat/vatten under tiden. Nu mår hon bra och törs gå ut igen.

• Attityd

Vår älskade "Kattis" 2 år, försvann den 15 mars i år. Hon är kastrerad och öronmärkt. Har aldrig tidigare stuckit iväg längre än att hon kommit efter en stund då vi ropat på henne.Hon har helst velat vara inne eller ute om vi också gått ut. Nu är hon plötsligt spårlöst försvunnen och vi är så lessna hela familjen. Det enda vi tänker på är var hon kan ha tagit vägen. Lever hon eller är hon skadad, påkörd, död...?Har satt in annons i tidningen till veckan och anmält henne försvunnen till djurhemmet, samt satt upp lappar lite här och var. I kväll ska jag ut och leta henne igen och sprida lite fler lappar i grannskapets brevlådor, för att folk ska kunna titta i förråd/garage osv om hon blivit instängd. Detta är rena tortyren. Känslan av ovisshet och sorgen man känner över att inte veta...

• Prinsessan Zelda

jag hittade en katt en gång som varit borta i 3 månader. det var en inne katt som bara bodde ca 1-2 km bort. men han hittade väl inte hem? Hittade honom i en buske jamandes. Lockade med han hem med mat och letade sen efter lappar ute. hittade en gammal lapp som stämde in och ringde. tjejen som svarade trodde inte det var hennes katt då det ju gått så lång tid, men hon kom för att titta. katten låg under vår soffa och visst var det hennes. och det märktes på katten, han blev jätteglad. hon blev såklart också jätteglad.

• Suzy QX

Jodå visst har de det.

En katt var borta i 3-4 månader (hankatt) nu 25 år sen.
    En annan (hona) höll sig undan i 1,5 månader för att p-pillret skulle sluta verka och hon skulle hinna bli dräktig. (20 år sen).

Sen hade jag en kastrerad katthane som inte kom tillbaka. Men då handlade det dock om en hundägare som bussade sin stora hund med avsikt att bita ihjäl katter. Så det blev den kattens öde (och många fler katters i området).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Tjejenutankatt

Min han katt(kastrerad) har altid kommit hemm minst en gång om dygnet.

Nu har han varit borta sen 19/3 torsdag och det är onsdag.. Snart en vecka...

Jag har gråtit varje kväll oc håll tummarna att han kommer tillbaka som om inget hände.

Salen är att han är en smart katt som har klarat sig ute i 10 år snart. Han har setts av en granne när han jagade iväg en räv. Men nu är är han borta.

Vi har letat i garage och ropat, ringt polisen, djursjukhus, lappar osv...

Han klarar dig på att jaga men jag är dö rädd att han har råkat illa ut. Vi bor på en ö så han har inte stor schans att rymma för långt.

Men om han var i området skulle han komma hem... Nu har han inte gjort det...

Jag funderar på om någpt har skrämt iväg honom eller om han är inlåst någonstans. Det fanns också lastbilar från bygget. Kanske han tog sig in i en av dom..?

• Kina79

Vår kastrerade hankatt försvann i augusti 2008. Han var då lite drygt 1 är gammal. Vi flyttade den 31/8 (inom samma by men till en bostadsrätt), vi satte upp lappar och vi efterlyste honom på internet. I oktober fick jag ett samtal från en camping som skulle stänga för vintern. De hade en katt som traskat omkring där några veckor som han tyckte stämde in på vår beskrivning. Vi körde dit (ca 5 mil), men det var inte vår katt. Men vi tog med hittekatten hem, eftersom de stängde campingen. Försökte hitta ägaren, men inget napp. Kastrerade honom och lät honom stanna. Vi hade även rymlingens syster.
    I mars 2009 ringde min man från tjänsteresa i Litauen. Då hade vår förra granne ringt till hyresvärden o bett om vårt efternamn så hon kunde leta upp vårt telefonnummer. Hon ringde min man och sa att vår gamla katt satt utanför lägenheten o jamade.
    Jag slängde in barnen i bilen och körde ner till byn. Mycket riktigt! Där satt han! Och han blev så glad så glad när jag kom.
    Tog med honom hem, så helt plötligt hade vi tre katter. Det tog ett tag för alla tre att anpassa sig (systern hade svårt att acceptera honom i några veckor), men sen gick det bra. Han var som vanligt. Något mer skygg i några veckor. Inte så van vid att bli hanterad, men det vande han sig snabbt vid igen.

• camillamilla
    Cerdrica skrev 2008-10-04 20:03:18 följande:

Min kompis katt var förvunnen i tre månader. Hon kontaktade en djurpratare som talade om var katten fanns (lååångt i från där den sprungit bort) och vi åkte dit och hittade honom. ;)

Vilken djurpratare var det som hjälpte er att hitta katten??
    Har letat efter min älskade katt i över 4 veckor nu :,(

Med vänlig hälsning
    Camilla

([email protected])
Svar på tråden Har din bortsprugna katt kommit tillbaka???