• JanuariBaby

Imorgon ska jag träffa läkaren på Sös ang planerat snitt...

Imorgon kl 9 ska jag träffa en läkare på sös ang planerat snitt. Jag är skitnervös. Jag är så rädd att något ska gå fel under förlossningen, att något ska hända mitt barn. Jag har en familjemedlem som fick en kraftig cp-skada i samband med förlossningen, trots att hon förlöstes med katastrofsnitt och nu är jag fullkommligt LIVRÄDD att samma sak ska hända oss.. Samtidigt så känner jag långt långt långt därinne så känner jag att jag egentligen inte vill ha planerat snitt... Det vore så häftigt att få vara med om en vaginal förlossningen, men jag är som sagt skiträdd att något ska hända mitt barn...

Med ett mirakel i magen *vecka 27*
  • Svar på tråden Imorgon ska jag träffa läkaren på Sös ang planerat snitt...
  • Glenda Glad

Hoppas att du kommer till en bra läkare så ni får diskutera igenom allt ordentligt. Det är ju viktigt att det ni kommer fram till blir ett förlossningssätt som du känner dig trygg med oavsett om det blir snitt eller vaginalt.

Lycka till imorgon!

* Är i v 30*
  • JanuariBaby

Tack! Jag hoppas på att få löfte om att vid minsta tecken på syrebrist/låg hjärtfrekevens hos barnet så ska jag få bli snittad DIRKET. Hoppas inte att det är helt omöjligt att få igenom..

• LaLula

Jag var på ett samtal igår på SÖS. Är precis som du livrädd för att något ska hända mitt barn, har svårt att lita på människor jag inte känner och att de fattar rätt beslut.
    Hur som helst så blev jag totalt överkörd och det va inte ens tal om pl kejsarsnitt (vet inte om de e de jag vill). Hon dumförklarade mig och tyckte jag tänkte negativt och skulle ändra det för att föda barn va det naturligaste som fanns. Hon förstod inte alls mig och va verkligen fel person på fel plats. Jag va på väg att resa mig o gå men pinade mig igenom samtalet som va till INGEN nytta! vem ska du träffa? Hoppas verkligen du träffar någon mer förstående och sympatisk BM/läkare än vad jag gjorde!

• JanuariBaby

Men fy fan rent utsagt!! Man går väl dit och pratar med dom av en anledning och det blir ju knappast bättre om man blir behandlad så! Jag ska träffa en manlig läkare, och hoppas väl att han kanske är "snällare" och tar mig mer på allvar än vad din läkare gjorde!

• LaLula

Det är han säkert, kan inte bli värre iaf;). Jag ska ta upp de här med min läkare på MVC, de e inte ok att bli så förödmjukad osm jag blev...blir bara mer o mer förbannad ju mer jag tänker på de!
    Något positivt iaf...hon sa att när jag ligger där o ska föda o känner att jag inte vill/orkar så blir jag snittad direkt när jag ber om de. Va vad hon sa.....så får väl hoppas att hon inte ljuger oxå!

• JanuariBaby

Det var ju skönt. Det är precis ett sådant löfte som jag vill ha!

• Höstanemon

TS, jag har fått snitt beviljat på Sös eftersom jag också är rädd att något skall hända barnet. Har barn sedan tidigare som fötts vaginalt, är inte rädd för smärtan utan just att ngt skall hända barnet.
    Fick träffa BM på Sös två gånger och upprepa mig, samt att hon upprepade sig. Sedan träff med överläkare som sade att "det här mötet är för att planera för snitt för din del". Visst var det jobbigt att gå igenom samtalen, men jag kände att bara jag var tydlig och bestämd så gick det.

Jag ville också ha dialog kring att ha planerat KS eller föda vaginalt men med möjlighet att göra ett KS vid minsta oro eller tvekan. Det var inga problem från deras sida. Så efter första mötet sade BM att jag skulle gå hem och fundera vilket alternativ jag själv "ville driva". Kom tillbaka till andramötet och sade att det är KS jag vill. Hon bollade för- och nackdelar och sade att det i slutändan ändå är överläkare som bestämmer, hon kunde inte göra det själv. Så fick jag tid inbokad för träff med överläkare och sedan var det ju klart.

Hoppas detta kan peppa dig till rätt beslut, oavsett om det blir KS eller vaginal förlossning med "bred tolerans" för KS om du blir orolig eller om bebisens välmående påverkas minsta lilla! Hoppas du får den förlossning som känns tryggast för dig!

• JanuariBaby

Tack för era svar. Jag är helt övertygad om att jag inte vill ha planerat snitt MEN jag vill ha snittlöfte om jag känner att allt bara låser sig vid en vaginal förlossning. Jag återkommer imorgon om hur det gick

• JanuariBaby

Nu har jag varit på mitt samtal och träffat en kvinna som hette Christina nånting . Tycker att det gick rätt så bra faktiskt. Vi kom fram till att jag inte ska ha planerat snitt - vilket känns bra - men ska träffas igen den 12 november för att skriva en förlossningsplan. Det som står i förlossningsplanen kommer att gälla stenhårt när det väl är dags. Jag får alltså snitt om jag känner att jag behöver det när jag väl kommer in på förlossningen. Jag kommer oxå få bli igångsatt vid 41 fullgångna veckor om inte bebisen vill kika ut innan. Känns faktiskt otroligt skönt att få möjligheten att skriva den här förlossningsplanen med henne och att veta att den verkligen gäller när det väl är dags för vår lilla bebis at kika ut

• LaLula

Vad skönt för dig! verkar bara vara jag som haft oturen att träffa "fel" person*suck*
    Januaribaby, de e precis så som jag vill ha det...men fick ingen ny tid för att skriva en förlossningsplan utan bara titta på förlossningsavd!?
    glad att det ordnade sig för dig iaf!=)

• Glenda Glad

JanuariBaby: Det var ju toppen! Då blir det precis som du vill och du kan slappna av och bara lita på att förlossningsplanen kommer att följas.
    Måste kännas jätteskönt

* Är i v 31*
  • Höstanemon

Grattis JanuariBaby! Då har du ju en bra plan framöver och är säkerligen i trygga händer! Härligt!

Svar på tråden Imorgon ska jag träffa läkaren på Sös ang planerat snitt...