• Tax

influensa vaccin på prematurer

Jag undrar om det är någon som vet om man erbjuds influensa vaccinet andra året??
    Jag har en dotter född v 25 ,nu är hon 1½ år och jag förmodar att man inte får något vaccin denna gång.
    Men med tanke på hennes historik och hjärta borde man gå och betala för den sprutan ,det måste väl funka..
    Har ju läst på alla skyltar att den ska slå hårt i år..
    Nån med äldre premisar som vet något Mvh Tina

• Svar på tråden influensa vaccin på prematurer
  • hejpa

är det den mot RS du menar? kontakta den avdelning ni var på kanske och fråga?

• Valters familj

Fick hon influrnsavaccin ifjor?
    Vad heter den?

Jag har också börjat tänka att vår familj borde få vaccin i år + att vår Lillakanske skulle få rs-vaccinet. Har er fått det?

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Tax

Valters familj: Hon blev erbjuden vaccinet i fjol,men sen ville dom inte ge (vågade inte) för mina andra barn har varit så äggallergiska så det slutade med att jag tog sprutan..
    Dom ville att hon skulle bli lite större och prova ägg först..
    Sprutan är ju baserad på ägg..
    nu är hon ju allafall inte allergisk mot ägg som tur är.
    Men idag har jag faktiskt pratat med neo och dom har skickat ut brev om att hon ska få sprutan och det är ju bra
    Borde vaccinera övriga i familjen oxså!!

Rs vaccinet synagis får vi inte i år,vi fick förra året, Elin fick ju RS viruset iallafall o vi blev inlagda med syrgas o så
    vågar inte tänka på hur det sjuk hon kunde ha blivit om vi inte fått synagis...
    Så alla ni där ute som har rätt till Synagis se till att ni får det!!
    Fast jag förstår att man inte får det flera år irad ,det är tydligen jättedyrt.
    Ha det så bra. Tina

• Annicapannika

Hur stora måste de vara för att få vaccinet? Och vart vänder man sig för att få RS-vaccin?

• Jo  anna

Vill du att hon ska ha det så kan du gå till vc eller bvc. Barnkliniken ville inte ge min son (hjärtfel) så bvc ska göra det istället. Det kostar typ 100-200 kronor. Så det är inte lika dyrt som synagis.

• Emmy K

Hej
    Jag fick faktiskt inbjudan till influensavaccin igår. Vi kan komma från vecka 43 för att få det. Tjejerna är dock på sitt första år. Vet inte hur det blir nästa år. Kostnade är 100 kronor på Uddevalla sjukhus.

De har vaccinerats mot pneumococc tidigare i år. Jag pratade med läkaren angående synagis men han visste inte säkert om tjejerna skulle få det i år, antagligen får de det. De föddes ju i vecka 23 och låg länge i respirator, CPAP till vecka 33 och syrgas till vecka 34/35.

• Livsglädjen

Edvin (född i v 28+5 feb -06) fick två halva doser (p.g.a. att han vägde så lite) influensavaccin 2006, en hel dos 2007 och nu hoppas vi att han får vaccinet även 2008.
    I Västernorrland får man betala 70 kr (eller om det var 95kr, jag kanske blandar ihop summorna med Prevenar som han fick mot pneumokocker) som patient i riskgrupp. Annars kostar det nog kring 200 kronor för influensavaccinet.
    Synagis mot RS har han aldrig fått. Han tillhörde inte gruppen som rekommenderas få Synagis.

Svar på tråden influensa vaccin på prematurer