• MammaCh

Hur påverkar snus graviditeten?

Nån som vet något om hur snusande påverkar graviditeten?
    Hej! Trots att snusande är rätt utberett i Sverige bland tjejer numera, känns ändå som det finns väldigt lite info om just snus. Rökning däremot finns hur många studier som helst på. Vår bm varnade för rökning och snusande och självklart har jag slutat helt nu, men jag är ändå nyfiken. Ingen som känner till någon studie om snusets effekter på fostret etc?

Måste säga att illamåendet gjorde det oerhört enkelt att sluta snusa. Skönt!!!!!! Nån mer som slutat i samband med graviditet förresten? Svårt/lätt? Några problem med graviditeterna?

Mitt foster (är i vecka 8+0) är enligt det VUL vi gjorde i går "litet för sin ålder". Funderar på om det kan ha med snusandet de första veckorna att göra?

• Svar på tråden Hur påverkar snus graviditeten?
  • Garageänkan
    Hildegaard skrev 2008-10-26 20:09:50 följande:
    Men det beror ju inte på nikotinet, men de är större risk för missfall pga av man blir stressad av abstinensen.. det är inte bara barmorskor som säger det även läkare..
    Har bara läst om detta av folk som haft en BM eller kompisens BM som säger så men ALDRIG någonsin ett riktigt belägg för denna myt.

Klart man som rökare/snusare griper vartenda halsmstrå för att stilla sitt samvete.

Så gärna fakta på detta.
  • Hildegaard

Det är klart alla BM säger olika gällande alla saker..

• Garageänkan
    Hildegaard skrev 2008-10-26 21:03:02 följande:
    Enligt rökare och snusare på familjeliv.se JA. Men fortfarande ingen forskning i detta? Då borde det ju finnan nånstans dokumenterat? Det finns ingen läkare som manar rökare eller snusare att fortsätta röka och snusa oavsett var de befinner sig i livet. Om någon BM skulle mana en gravid att fortsätta röka under graviditeten borde denna BM rannsaka sig själv och varför den jobbar med det den gör. Men jag ser gärna forskning på detta att det är bättre att snusa och röka än att sluta.
  • Garageänkan
    Hildegaard skrev 2008-10-26 21:03:02 följande:
    Förresten... varför är det klart att alla säger olika saker? För att de är olika personer eller? Vad har ni för barnrådgivning i ert land? Skrattretande. Ingen utbildning? Får vem som helst sitta på BVC och ge råd och göra uttalanden?
  • Hildegaard

JA det finns läkare som säger att det kan vara farligare att sluta röka/snusa under en graviditet än att fortsätta just pga av abstinensen och missfalssrisken, men dom manar ju fortfarande inte rökare/snusare att fortsätta snusa/röka. Ja alla BM säger olika, för vad gäller råd och rön under en gravitet så ändras det hela tiden.. om några år kanske det till och med ges som råd ATT man ska snusa/röka under graviditeten, vad vet jag?

• Garageänkan
    Hildegaard skrev 2008-10-26 22:18:11 följande:
    JA det finns läkare som säger att det kan vara farligare att sluta röka/snusa under en graviditet än att fortsätta just pga av abstinensen och missfalssrisken, men dom manar ju fortfarande inte rökare/snusare att fortsätta snusa/röka. Ja alla BM säger olika, för vad gäller råd och rön under en gravitet så ändras det hela tiden.. om några år kanske det till och med ges som råd ATT man ska snusa/röka under graviditeten, vad vet jag?
    Men vilka läkare säger så? Är det shysstare och mer Ok att babyn tar abstinensen sen efter födseln då eller?
    Nä jag blir så förbannad på såna där påståenden tagna ur luften. Visa mig ett råd och rön som rekommenderar mammor att fortsätta röka och snusa. Bara ett så kanske jag ger mig.
  • Hildegaard

Shysstare har jag aldrig sagt att det är, men babyn tar ju iallafall abstinensen efter födseln om man ammar och snusar/röker vilket som också rekomenderas att man hellre gör än att man inte ammar alls.

• Garageänkan
    Hildegaard skrev 2008-10-26 22:29:34 följande:
    Shysstare har jag aldrig sagt att det är, men babyn tar ju iallafall abstinensen efter födseln om man ammar och snusar/röker vilket som också rekomenderas att man hellre gör än att man inte ammar alls.
    Vad har det med sammanhanget att göra? Fram med en läkare och råd & rön som rekommenderar gravida att fortsätta snusa och röka under graviditeten för att risken för missfall ökar när man slutar? Om det är bevisat och så många BM och läkare uppmanar sina klienter att fortsätta så måste det finnas någonstans. Hjälp mig hitta det då.
  • Garageänkan

Hjärnan blir mindre utvecklad
    Under fosterstadiet utsätts fostrets växande hjärna för nikotin. På samma sätt som hos mamman stimulerar nikotinet också till aktivitet i fostrets nervceller. På grund av denna, på onaturlig väg ökade aktivitet, stänger hjärnan av sin utveckling av mängden nervceller för tidigt. Hjärnan tror att det finns tillräckligt med nervceller eftersom aktiviteten är normal. Alltså föds många barn förmodligen med en mindre hjärna än vad som eljest skulle behöva vara fallet.

Detta leder sedan till risker för en sämre mental och intellektuell utveckling, t.ex. sämre språk och läsfärdigheter. Studier som följt barn upp i 30 - 40 årsåldern har tyvärr visat att de presterar sämre med bl.a. lägre betyg under hela studietiden. Den del av hjärnan som nikotinet påverkar anläggs efter ca 3 månader. Det är därför viktigt att mamman slutar röka och även helst är helt nikotinfri efter denna tid.

Nikotinsökande barn
    Att hjärnan blir tillvand till nikotin under fosterstadiet gör också att den hos många barn fungerar suboptimalt utan nikotin. Detta tar sig bland annat uttryck i att barn som varit utsatta för tobaksrök under fosterstadiet oftare blir rökare än andra barn. Denna "nikotinsökande" effekt visar sig så tidigt som redan i 10 års åldern.

En färsk studie har påvisat att de är klart mer intresserade av cigaretter för att kanske normalisera den hjärnfunktion som påverkats negativt av den "passiva rökningen" i fosterstadiet. Man har också i djurförsök visat att råttfoster som utsatts för nikotin under fosterstadiet oftare än andra råttor väljer att tillföra sig själva nikotin senare i livet om de har möjlighet till det.

Abstinensbesvär hos bebisar
    Innan denna felfunktion rättas till med tonåringens rökdebut så har barnet utsatts för en rad negativa effekter. Efter födelsesen kan spädbarnet få abstinensbesvär så som orolig sömn, sämre ätbeteende och mera skrik.

Forskning har också visat att gravida kvinnors rökning ökar risken för att deras barn skall bli mer impulsiva, ouppmärksamma och stimulanssökande. Hyperaktivitet och så kallade DAMP besvär är vanligare hos barn som utsatts för cigarettrök under fosterstadiet. Förutom de skolproblem som detta kan medföra så kan det också ta sig uttryck i avvikande beteenden som leder till kriminalitet.

Överför beroendet
    Kanske är ändå det värsta med rökning under graviditeten att modern underlättar för tobaksberoendet att överföras till nästa generation ungdomar. Väl där får den rökande ungdomen med 50 procent sannolikhet sitt liv förkortat av cigarettrökningen om den blir livsvarig men hinner under resans gång, om hon är kvinna, kanske bidra till att föra tobaksberoendet över till nästa släkte osv.

Författare:Karl Olov Fagerström, docent, tobaksforskare, Helsingborg

• Garageänkan

Med tobak menas cigaretter, snus och tuggtobak som innehåller nikotin (fick inte med det i kopieringen)

• Catharina Soovéer

Jag slutade röka samma dag som jag såg Plusset, för det handlar faktiskt inte bara om mig längre!!!

Inte skulle Du väll stoppa in en cigg/snus i din nyfödda barns mun??

• Ninja05

Jo fast stress KAN öka risken för missfall, men det är väldigt mycket annat som ska till OCKSÅ. för att det ska bli missfall. Inte att man blir stressad av att sluta röka. Idiotiskt sagt, vare sig det är en läkare eller barnmorska.

Hildegaard skrev 2008-10-26 20:09:50 följande:
    Men det beror ju inte på nikotinet, men de är större risk för missfall pga av man blir stressad av abstinensen.. det är inte bara barmorskor som säger det även läkare..
  • Ninja05

Ja sluta röka eller snusa skulle det stått.

• Ninja05

Alltså jag vill antingen bara skratta eller gråta när jag hör en sån idiotisk ide att läkare och barnmorskor skulle avråda från att sluta snusa eller röka för att minska missfallsrisken.
    Är det något som ÖKAR risken för missfall är det just tobak. Och det finns det forskning på!

• Garageänkan

Och om man läet på lite om nikotinets verkan på kroppen så är det densamma som stressen i princip. Blodkärlen drar ihop sig och hjärtat måste arbeta mera osv för att inte tala om alla gifterna så hur man än försöker så köper jag inte påståendet tills det är bevisat. Mvh

• Garageänkan

Och om man läet på lite om nikotinets verkan på kroppen så är det densamma som stressen i princip. Blodkärlen drar ihop sig och hjärtat måste arbeta mera osv för att inte tala om alla gifterna så hur man än försöker så köper jag inte påståendet tills det är bevisat. Mvh

• Catharina Soovéer

Jag tycket att det är mest skrämmande att folk faktiskt tror att det är riskfritt att röka/snusa när man e gravid...
    Vakna för f*n..

• HonanHöna
    MammaCh skrev 2008-10-11 00:52:30 följande:

Nån som vet något om hur snusande påverkar graviditeten?

Hej! Trots att snusande är rätt utberett i Sverige bland tjejer numera, känns ändå som det finns väldigt lite info om just snus. Rökning däremot finns hur många studier som helst på. Vår bm varnade för rökning och snusande och självklart har jag slutat helt nu, men jag är ändå nyfiken. Ingen som känner till någon studie om snusets effekter på fostret etc?

Måste säga att illamåendet gjorde det oerhört enkelt att sluta snusa. Skönt!!!!!! Nån mer som slutat i samband med graviditet förresten? Svårt/lätt? Några problem med graviditeterna?

Mitt foster (är i vecka 8+0) är enligt det VUL vi gjorde i går "litet för sin ålder". Funderar på om det kan ha med snusandet de första veckorna att göra?

Jag slutade också snusa när ja fick reda på att ja va gravid :) jobbigaste va ju abstinensen, helt klart. Saknar fortfarande snusen o ja är gravid i vecka 33 haha
Svar på tråden Hur påverkar snus graviditeten?