• Noctis

    Förlåt

    "Förlåt om jag som mamma vill komma ut på dagarna och inte bara sitta hemma.
    Förlåt om jag som mamma har lite svårt att inte på samma sätt som du kunna flytta på mig ute bland folk.
    Förlåt om jag som mamma vill ta en fika och känna mig mänsklig.
    Förlåt om jag som mamma tar upp plats på bussarna och tågen.
    Förlåt om jag som mamma inte alltid kan ta trappan eller rulltrappan med min barnvagn utan måste ta hissen.
    Förlåt om jag som mamma vill träna och röra på mig för att komma i form efter förlossningen."

    Det börjar visst bli tillåtet att mobba oss mammor nu bara för att vi börjar ta för oss ute bland alla andra.
    Det är visst tillåtet att skrika och komma med fula kommentarer och påpeka en massa när vi går i bredd två och två med barnvagnar. Alla andra som gör det (visserligen utan barnvagn) bryr sig ingen om. Dom kan ju t.o.m gå fler än bara ett par stycken i bredd och ingen bryr sig.
    Vi är bara i vägen, "kräver" plats för våra vagnar, har högljuda barn med oss, "kräver" att det ska finnas möjlighet att värma mat till våra barn.

    "Förlåt om jag som mamma vill HA ETT LIV!"

    ( www.alltombarn.se/foraldraliv/den-nya-mamma-bashingen-1.16777 )

  • Svar på tråden Förlåt
  • Lizard19

    Nej inte jag heller men kan lova om någon skulle ens försöka närma sig barnvagnen arg eller sur så skulle han eller hon ligga däckad...

    Att ta till våld för man är ute och går med sin bebis.... Herre gud säger jag bara.... Vad finns det för människor egentligen


    Det kubike på.....
  • Noctis

    Har faktiskt klarat mig från sånt *ta i trä* än så länge.
    Visst, man kan få sura blickar från folk o så. Men jag har inte råkat ur för barnvagnsilskna äldre människor och folk som gnäller och har sig.
    Hoppas oxå att jag slipper.

  • tvåtjejersmamma

    Ja, herregud! Vilka människor det finns!

    När min minsta tjej var bebis så var jag ute på stan med henne. Hon hade tyvärr inte riktigt fått in några regelbundna mattider så naturligtvis blev hon hungrig och började skrika mitt i allt handlande.

    Som väl var så fanns det en liten "fikahörna" inne på affären där vi var så jag beställde mig lite fika och satte mig med lilltjejen, öppnade upp blusen och ammningsbehån och började amma.

    En bit bort satt det en karl i 50-60 års åldern. Jag märkte att han tittade och att han såg lite sur ut, men det struntade ju jag i!
    Efter en stund reste han sig och stegade fram till mig och sa :
    "Det borde ta mig fan klassas som förargelseväckande beteende att slita fram pattarna så där mitt bland folk, vi ska väl inte vara tvingade att se hur en unge ligger där och suger?"

    Jag blev så jävla förbannad! För det första så hade jag inte "slitit fram pattarna" jag hade öppnat upp ytterst lite så att mitt barn skulle komma åt, resten av mina bröst täcktes mycket anständigt av blusen. För det andra så var det väl ingen som tvingade honom att glo!

    Som väl var fann jag mig och svarade; "Nehej, men om jag hade legat brevid dig på stranden och solat topless, då hade det varit ok för mig att visa pattarna, eller hur?"

    Han svarade inte utan bara gick.

    Det är sånt jävla hyckleri och jag blir så vansinnigt arg!

  • Chrille 84

    Det med armbågen hade hänt min sambo eller hennes vän EN gång!
    Sen hadde den mannen haft en fiende för resten av livet.
    Alla har väll rätt att ta en fika när dom vill med eller utan barnvagn!
    Har märkt av konstiga blickar ibland, men sen hur ofta ser du en militär ute och gå med barnvagn? (har hänt två gånger och då flyttar folk rätt snabbt på sig).
    Men märker att folk tycker att man är ivägen med vagnen allt som oftast... Men en hög och tydlig röst brukar få dom att vilja ta sig ifrån situationen snabbt som attan.

    T ex jag står med vagnen i en affär och plockar varor från en hylla (gången är ca 3 meter lång och jag och vagnen blockerar den helt mao smal gång). Någon har gett sig den på att han ska förbi men det går inte. Då säger man med hög röst att det går nog bättre att gå i gången bredvid istället för att försöka trampa ner min dotter.

    Funkar för mig i 10 fall av 10.

  • Everton

    Jag vågar mig knappt ut. Tycker folk beter sig så otroligt illa mot en när man har barnvagn. Särskilt på bussarna!!! Fattar folk inte att varje barn som föds är en VINST för samhället!? Vi mammor gör ett ENORMT jobb för att säkra framtidens ekonomi. Det är våra barn som kommer ta hand om surpupparna som inte vill låta vagnen på bussen när de är pensionärer. Men får man nått tack för detta? Nej! Man får bara skit!

    En gång var jag på bussen och hade mycket svårt att få på vagnen, en gammal kvinna reste sig och hjälpte mig på med vagnen. Samtidigt snodde en man hennes plats. När hon sa till så sa han "du får skylla dig själv som hjälpte med vagnen".

    Detta är bara ett exempel...jag har hundra till. Ibland tycker jag att alla kvinnor borde enas om att VÄGRA föda barn. Då minsann hade politikerna och alla andra blivit skitskrajja.

  • Everton

    Kan tillägga att om jag är ute tillsammans med en man så behandlar folk en bättre...

  • 08Mommy
    Svar på #7
    Ja va konstigt egentligen att folk är så ovänligt inställda till oss som har barn. Om det är några som behöver ha ett värdigt liv, så är det just vi föräldrar. Mammor som pappor.
  • Ezder

    Hmm... Har inte märkt något av det där eftersom jag inte använder vagn, och dessutom hellre går ut i skogen än inne i stan pga rök och avgaser, men...

    Vagnar ÄR i vägen. Jag skulle aldrig titta surt på någon eller vara otrevlig, men när t ex två barnvagnar går i sakta mak på trottoaren så att jag, med min son i sjal, måste gå ut i gatan för att komma förbi, blir jag inte så glad. Eller när det är omöjligt att komma förbi barnvagnarna i t ex affärer.

    Man måste inte ha barnvagn, och man måste inte gå i bredd på trottoarer och i trånga passager. Om barnvagnsgängen visade mer hänsyn skulle de kanske få mer hänsyn tillbaka. Och visst kan man kanske vilja komma ut ibland, med shopping och cafésittande borde man ändå försöka begränsa för det lilla barnets skull.

    *Söker skydd och fäller upp ett paraply mot kastade tomater efter detta inlägg*

  • Everton
    Ezder skrev 2008-12-02 15:26:27 följande:
    Hmm... Har inte märkt något av det där eftersom jag inte använder vagn, och dessutom hellre går ut i skogen än inne i stan pga rök och avgaser, men...Vagnar ÄR i vägen. Jag skulle aldrig titta surt på någon eller vara otrevlig, men när t ex två barnvagnar går i sakta mak på trottoaren så att jag, med min son i sjal, måste gå ut i gatan för att komma förbi, blir jag inte så glad. Eller när det är omöjligt att komma förbi barnvagnarna i t ex affärer.Man måste inte ha barnvagn, och man måste inte gå i bredd på trottoarer och i trånga passager. Om barnvagnsgängen visade mer hänsyn skulle de kanske få mer hänsyn tillbaka. Och visst kan man kanske vilja komma ut ibland, med shopping och cafésittande borde man ändå försöka begränsa för det lilla barnets skull.*Söker skydd och fäller upp ett paraply mot kastade tomater efter detta inlägg*
    Jo jag MÅSTE ha barnvagn. Jag har sned rygg och kronisk värk, har konstant ont i ryggen. Kan inte bära en handväska och ännu mindre en bebis. Men det är mycket mycket sällan jag går i stan...extremt sällan. Däremot tycker jag om att kunna ta bussen/tåget ut till naturen med min dotter och OFTA får jag problem på vägen på grund av barnvagnen.
  • Bumbi6666

    AMEN!


    Noctis skrev 2008-10-12 11:15:37 följande:
    "Förlåt om jag som mamma vill komma ut på dagarna och inte bara sitta hemma.Förlåt om jag som mamma har lite svårt att inte på samma sätt som du kunna flytta på mig ute bland folk.Förlåt om jag som mamma vill ta en fika och känna mig mänsklig.Förlåt om jag som mamma tar upp plats på bussarna och tågen.Förlåt om jag som mamma inte alltid kan ta trappan eller rulltrappan med min barnvagn utan måste ta hissen.Förlåt om jag som mamma vill träna och röra på mig för att komma i form efter förlossningen."Det börjar visst bli tillåtet att mobba oss mammor nu bara för att vi börjar ta för oss ute bland alla andra.Det är visst tillåtet att skrika och komma med fula kommentarer och påpeka en massa när vi går i bredd två och två med barnvagnar. Alla andra som gör det (visserligen utan barnvagn) bryr sig ingen om. Dom kan ju t.o.m gå fler än bara ett par stycken i bredd och ingen bryr sig.Vi är bara i vägen, "kräver" plats för våra vagnar, har högljuda barn med oss, "kräver" att det ska finnas möjlighet att värma mat till våra barn."Förlåt om jag som mamma vill HA ETT LIV!"( www.alltombarn.se/foraldraliv/den-nya-mamma-b... )
  • trisha

    Jag har verkligen märkt av denna attityd...särskillt på bussarna. Det märks att man är i vägen när alla ska hinna tränga sig förbi innan man ens hunnit parkera vagnen och lägga i bromsen när man kommit in i bussen. Eller när man ska ut ut bussen får jag ofta höra "ursäkta får jag komma förbi, jag ska ut", Men det ska ju jag också. Sedan häromdagen var det en busschaufför som kom fram till mig och sa att jag inte fick ha min barnvagn i främre delen av bussen att jag skulle gå bak. Jaha sen när då? Observera att jag inte tog upp plats och att jag hade barnvagnen på längden....så himla tråkigt! Alla verkar hata oss.

  • Ezder

    Men... Hur kul är det när man knappt får plats att stå ens, för att det är 3-4 barnvagnar på bussen? Barn är ju faktiskt inte implicit lika med barnvagn, och väljer man att ta med barnvagn så får man väl själv visa lite hänsyn också. Och när man ska av med barnvagn så har chauffören koll på det, men det är inte säkert att han/hon har koll på övriga, som fortfarande är ombord när barnvagnen gått av.

    Har chauffören inte koll utan kör iväg innan man hunnit av med vagnen för att kunna hålla tidtabellen, då har man anledning att vara sur däremot.

  • Everton

    Jag tog tåget från Kastrup till Malmö igår och det var tre barnvagnar (inklusive min) på tåget. Trots detta så trängdes folk som inte hade vare sig barnvagn eller bagage in i den enda avdelningen för barnvagnar. Jag förstår det inte!? Det fanns ett helt tåg fullt med bekväma sköna stolar...själv hade jag mer än gärna velat sitta i en av fötöljerna istället. Men trots detta så väljer folk att sitta på de mest obekväma stolarna i barnvagnsavdelningen. Varför!?

Svar på tråden Förlåt