Min bror är på väg neråt... HJÄLP!
Snälla, finns det någon där ute som kan hjälpa mig?
Jag har en 14 årig lillebror, som har börjat sina tonårs år med ett raskt kliv neråt i livet. Han har för ett par månader sedan ertappats med att ta droger. han har gjort sej skyldig till mopedstöld ett antal gånger på bara ett fåtal veckor. Våran mamma står nu handfallen och vet inte hur hon ska lyckas lösa detta, det verkar som att allting bara går längre och längre. mamma och hennes man (hon är omgift) har pratat om att flytta 10 mil bort för att min bror ska få en chans att hitta nya (bättre) vänner som inte hittar på tråkigheter.
Min brors pappa vill skicka iväg honom till nåt hem "för att ungen ska lära sej".
Visst har vi roblem i familjen, vilket jag också tror är grunden till allt detta strul. Mamma och hennes nya dricker alltför mycket (detta har även jag växt upp med och jag vet hur psykiskt påfrestande det är att behöva leka förälder till en alltför berusad mamma)
min brors pappa har haft problem med droger i så gott som hela sitt liv och tillbringat mycket tid i fängelse. Detta var även orsaken till att dom separerade för ca 13 år sedan.
Så nu står jag här, 22 år gammal, med en lillebror som tillfälligt bor hemma hos mej ett par kilometer bort från båda föräldrarna samt sina så kallade vänner.
Någon som har några tips på hur vi ska lösa detta? Hur får mina föräldrar honom att lugna ner sej och inse att han kommer komma så mycket längre i livet om han INTE håller på med allt skit? Dom har försökt med det mesta, utegångsförbud, dra in veckopeng, osv osv...
Enormt tacksam för svar!