• PLU

Förälder sjuk - barn på dagis??

Hur funkar det om jag är sjuk och inte kan gå till jobbet. Får mitt barn då ändå gå till dagis??

• Svar på tråden Förälder sjuk - barn på dagis??
  • Veladis
    SaramedM skrev 2008-10-17 20:39:11 följande:
    Det beror helt och hållet på varför man är sjukskriven....
    Jo, men det är den policy vi  ska ha på förskolan. Att barnet får vara hos oss. Sen är det upp till föräldrarna och försäkringskassan att "göra upp".
  • whitean

hej hej vi tar ej emot barn till syskon/föräldrer som har magsjuka för risken att det börjar gå runt i barngruppen och mellan oss i personalen då vi har 16 barn i gruppen är otroligt stor. för hur kan en magsjuk förälder tro att ens barn ej smittar då man skall ha varit symptomfri i 48 h innan man kommer tillbaks till förskolan - då måste hela familjen varit frisk i 48h tycker vi och så fort ett barn kommer tillbaks men har diarreliknande avföring efter tex vinterkräksjukan så skickar vi hem detta barn oxå.

• April Mamma
    whitean skrev 2008-10-17 21:06:34 följande:
    hej hej vi tar ej emot barn till syskon/föräldrer som har magsjuka för risken att det börjar gå runt i barngruppen och mellan oss i personalen då vi har 16 barn i gruppen är otroligt stor. för hur kan en magsjuk förälder tro att ens barn ej smittar då man skall ha varit symptomfri i 48 h innan man kommer tillbaks till förskolan - då måste hela familjen varit frisk i 48h tycker vi och så fort ett barn kommer tillbaks men har diarreliknande avföring efter tex vinterkräksjukan så skickar vi hem detta barn oxå.
    Bra!!
  • Lishon
    Veladis skrev 2008-10-17 20:04:27 följande:
    Förskolan får inte neka ett friskt barn som är inskrivet att komma till förskolan om inte väldigt särskilda skäl föreligger (risk för mycket allvarlig smitta etc
    Nej jag tror inte heller att vi får neka men som sagt vi VÄDJAR. Det vore ohållbart om magsjukan får gå runt hela tiden.
  • Lishon

Maggis Nervis skrev 2008-10-17 20:07:09 följande:

Och hur roligt är det för den som är frisk på en skala att sitta hemma hela dagen. Man kan ju inte gå ut iom att syskonet är sjukt. Eller att mamma ligger och spyr o barnet får sitta och titta på.. Man är ju inte tipptopp när man har vinterkräksjuka direkt...Senaste gången det gick magsjuka på dagis så var det barn som kräktes där... Ska man skicka hem alla barn då för att de kan vara potentiella smittobärare?
    Om barnet har roligt eller inte har inte med saken att göra. Hellre att de har tråkigt hemma än att de kommer och smittar ner hela gruppen. Använder du det verkligen som en relevant anledning att skicka barnet till förskolan? För att det har tråkigt hemma? Hur blir det för de barn som får magsjuka då? Självklart har man barnet hemma. Om man själv är magsjuk så får ju den andra föräldern vabba.
  • Maggis Nervis
    Lishon skrev 2008-10-17 22:12:42 följande:
    Maggis Nervis skrev 2008-10-17 20:07:09 följande:Om barnet har roligt eller inte har inte med saken att göra. Hellre att de har tråkigt hemma än att de kommer och smittar ner hela gruppen. Använder du det verkligen som en relevant anledning att skicka barnet till förskolan? För att det har tråkigt hemma? Hur blir det för de barn som får magsjuka då? Självklart har man barnet hemma. Om man själv är magsjuk så får ju den andra föräldern vabba.
    Fast man får ju inte lov att vabba för ett friskt barn.
    Dessutom så har vi inga som helst restr. på våran fsk trots att det är en syskonavd, med många syskon. JAg säger inte at jag låter ett sjukt barn gå till fsk, men om inte syskonet visar några som helst tecken på att ha magsjuka varför ska det då vara hemma. Ja jag vet att inkubationstiden är 48 tim. Men säg att ett barn kräks på onsdag morgon, då är ju hela grubben redan utsatt eftersom barnet varit på dagis må, ti... Här hos oss går inte magsjukan runt mer för att syskonen kommer. Jag har haft dotter på två olika fsk med olika regler, det har varit likadant på bägge ställena. De som är mottagliga får magsjukan, de som int är det får den inte. Oavsett om sykonen varit på fsk eller ej.
    Fuck Google, ask me
  • SaramedM

jo det får man om barnet misstänks bära på smitta

Maggis Nervis skrev 2008-10-18 11:24:05 följande:

Fast man får ju inte lov att vabba för ett friskt barn. Dessutom så har vi inga som helst restr. på våran fsk trots att det är en syskonavd, med många syskon. JAg säger inte at jag låter ett sjukt barn gå till fsk, men om inte syskonet visar några som helst tecken på att ha magsjuka varför ska det då vara hemma. Ja jag vet att inkubationstiden är 48 tim. Men säg att ett barn kräks på onsdag morgon, då är ju hela grubben redan utsatt eftersom barnet varit på dagis må, ti... Här hos oss går inte magsjukan runt mer för att syskonen kommer. Jag har haft dotter på två olika fsk med olika regler, det har varit likadant på bägge ställena. De som är mottagliga får magsjukan, de som int är det får den inte. Oavsett om sykonen varit på fsk eller ej.
  • sagogryn

Snäll visa medmänsklighet/solidaritet och lämna inte barnen på förskolan om ngn i familjen är hemma och kräks, just vinterkräksjukan smittar väldigt lätt och kan sprida sig som en löpeld. Om du kräks är risken överhängande att ditt barn redan är smittat. Så låt det vara hemma.

• Lishon

Maggis Nervis skrev 2008-10-18 11:24:05 följande:

Fast man får ju inte lov att vabba för ett friskt barn. Dessutom så har vi inga som helst restr. på våran fsk trots att det är en syskonavd, med många syskon. JAg säger inte at jag låter ett sjukt barn gå till fsk, men om inte syskonet visar några som helst tecken på att ha magsjuka varför ska det då vara hemma. Ja jag vet att inkubationstiden är 48 tim. Men säg att ett barn kräks på onsdag morgon, då är ju hela grubben redan utsatt eftersom barnet varit på dagis må, ti... Här hos oss går inte magsjukan runt mer för att syskonen kommer. Jag har haft dotter på två olika fsk med olika regler, det har varit likadant på bägge ställena. De som är mottagliga får magsjukan, de som int är det får den inte. Oavsett om sykonen varit på fsk eller ej.
    Jo man får vabba för ett friskt barn. Man kan vabba vid smittorisk och andra anledningar.
  • Maggis Nervis
    sagogryn skrev 2008-10-18 12:44:05 följande:
    Snäll visa medmänsklighet/solidaritet och lämna inte barnen på förskolan om ngn i familjen är hemma och kräks, just vinterkräksjukan smittar väldigt lätt och kan sprida sig som en löpeld. Om du kräks är risken överhängande att ditt barn redan är smittat. Så låt det vara hemma.
    Men om det ena barnet kräks då? Då är ju risken stor att fsk redan är smittat då ink.tiden är 48 tim.. Varför ska då syskonet vara hemma? Vi har aldrig haft vinterkräksjukan eller magsjuka *peppar peppar* bara influensa. När grabben och jag hade det förra vintern, innan han börjat fsk så uppmanade personalen att syrran skulle komma 3 tim iaf för att få komma ut lite.
    Fuck Google, ask me
  • Lishon

Maggis Nervis skrev 2008-10-19 09:55:30 följande:

Men om det ena barnet kräks då? Då är ju risken stor att fsk redan är smittat då ink.tiden är 48 tim.. Varför ska då syskonet vara hemma? Vi har aldrig haft vinterkräksjukan eller magsjuka *peppar peppar* bara influensa. När grabben och jag hade det förra vintern, innan han börjat fsk så uppmanade personalen att syrran skulle komma 3 tim iaf för att få komma ut lite.
    Även om barnet smittat ned någon eller många på förskolan så betyder det inte att alla är smittade. Vissa kanske klarar sig och vissa kanske inte var där då hon eller han smittade ner barnen så det är dumt att gå dit och smitta ned fler.
  • sagogryn

Men alla på förskolan kanske inte är smittade...men efter att ha läst här förstår jag varför masgjukorna härjar fritt.

• Maggis Nervis
    sagogryn skrev 2008-10-19 12:16:42 följande:
    Men alla på förskolan kanske inte är smittade...men efter att ha läst här förstår jag varför masgjukorna härjar fritt.
    Tja kanske det, men våran fsk har inga regler som säger att syskon måste vara hemma vid magsjuka. De anser att det inte gör ngn skillnad. Förra säs så kräktes barn på fsk och alla blev inte sjuka för det. Om man själv ligger hemma i vinterkräksjuka och inte har ngn pappa till barnen, ska de också hålla friska barn hemma och ta hand om dem när de själva är dödssjuka? Jag förstår inte varför ni måste hårddra allting. Om det här hade funnits på alla fsk så hade jag bättre kunnat förstå det. Men om det är så väldigt viktigt, varför har då inte alla fsk samma regler?
    garib skrev 2008-10-19 13:59:15 följande:
    och även förkylningar får härja fritt.
    Fast ska alla barn som snoret rinner på vara hemma, eller vad menar du?
    Fuck Google, ask me
  • garib

nej, men barn som inte orkar med aktiviteter borde stanna hemma.förskolan har tyvärr ingen extrapersonal som tar hand om dem.

• Maggis Nervis
    garib skrev 2008-10-19 14:41:45 följande:
    nej, men barn som inte orkar med aktiviteter borde stanna hemma.förskolan har tyvärr ingen extrapersonal som tar hand om dem.
    Nej naturligtvis. Om barnet inte orkar vara på fsk så är barnet inte heller friskt ju!
    Fuck Google, ask me
Svar på tråden Förälder sjuk - barn på dagis??