Förälder sjuk - barn på dagis??
Hur funkar det om jag är sjuk och inte kan gå till jobbet. Får mitt barn då ändå gå till dagis??
Hur funkar det om jag är sjuk och inte kan gå till jobbet. Får mitt barn då ändå gå till dagis??
hej hej vi tar ej emot barn till syskon/föräldrer som har magsjuka för risken att det börjar gå runt i barngruppen och mellan oss i personalen då vi har 16 barn i gruppen är otroligt stor. för hur kan en magsjuk förälder tro att ens barn ej smittar då man skall ha varit symptomfri i 48 h innan man kommer tillbaks till förskolan - då måste hela familjen varit frisk i 48h tycker vi och så fort ett barn kommer tillbaks men har diarreliknande avföring efter tex vinterkräksjukan så skickar vi hem detta barn oxå.
Maggis Nervis skrev 2008-10-17 20:07:09 följande:
Rätten till barnomsorg när föräldern är sjuk regleras inte av skollagen så i princip kan förskolan eller kommunen bestämma det själv. I en del kommuner är det vid längre sjukperioder 3 h/dag som gäller om man inte har särskilt intyg från läkare om att det finns större behov.
jo det får man om barnet misstänks bära på smitta
Maggis Nervis skrev 2008-10-18 11:24:05 följande:
Snäll visa medmänsklighet/solidaritet och lämna inte barnen på förskolan om ngn i familjen är hemma och kräks, just vinterkräksjukan smittar väldigt lätt och kan sprida sig som en löpeld. Om du kräks är risken överhängande att ditt barn redan är smittat. Så låt det vara hemma.
Maggis Nervis skrev 2008-10-18 11:24:05 följande:
Maggis Nervis skrev 2008-10-19 09:55:30 följande:
Men alla på förskolan kanske inte är smittade...men efter att ha läst här förstår jag varför masgjukorna härjar fritt.
och även förkylningar får härja fritt.
nej, men barn som inte orkar med aktiviteter borde stanna hemma.förskolan har tyvärr ingen extrapersonal som tar hand om dem.
Hej
min son har bara lite hosta får han går till dagis ?