• babyliss

Pengar, pengar, pengar.......

Ja jag vet inte vart jag ska skriva men ivarjefall...

Jag och min pappa har bråk hemma angående pengar. Jag är 16 år och får en månadspeng på 600 kronor i månaden. Nu försöker han pracka på mig studiebidraget (jag vill inte ha det, man går faktiskt minus.. haha;)). Men jag har sagt att jag tar studiebidraget om jag får min halva efterlevnadsersättning också (min mamma gick bort 2007). Fattar inte varför han ska ha den, de skildes när jag var 5 år.

Pappa blir skitsur på mig när jag säger att jag vill ha halva efterlevnadsersättningen också.

Vad tycker ni föräldrar är rätt egentligen!? eller är det bara min pappa som är dum i huvudet?

• Svar på tråden Pengar, pengar, pengar.......
  • mandelblomma

man får efterlevandeskydd, eller barnpension då en förälder dött och man är ensam vårdnadshavare.
    Pappan får inget underhåll och pengarna är tänkt att betraktas som just det, och inget barn/tonåring får väl sitt underhåll.
    I vår familj så går barnens pension indirekt till dem ändå, i form av mat, vatten, el, semester etc.
    Man kan såklar spara allt om man har råd, men det är inget krav.

• mandelblomma
    Ninso skrev 2008-10-16 07:28:26 följande:
    Jag tycker att du har rätt till både studiebidrag och efterlevnadsersättningen. Jag skulle spara ersättningen på ett konto som du kan ha när du flyttar hemifrån eller skaffar körkort och så får du ha studiebidraget som månadspeng.
    så en 16 åring har rätt att förfoga över ca 4-5000kr själv o pappan ska innte ha något menar du?
    det är inte tänkt så....
  • Nidorina

Nu är jag väldigt tråkig...men det är inte alla vuxna heller som har mer än ca 1000 kr i månaden över att lägga på kläder och nöjen, efter att alla nödvändiga kostnader är betalda. Men gör en budget och ha kassabok och skriv upp vad du köper. Om du kan visa åt din pappa att du faktiskt inte "slösar" så att säga så kanske han kan gå med på att du får en lite högre summa?

• Ninso
    mandelblomma skrev 2008-10-16 08:24:48 följande:
    så en 16 åring har rätt att förfoga över ca 4-5000kr själv o pappan ska innte ha något menar du?det är inte tänkt så....
    Hur kom du fram till det? Läs om, läs rätt.
  • MILFilicious
    Ninso skrev 2008-10-16 07:28:26 följande:
    Jag tycker att du har rätt till både studiebidrag och efterlevnadsersättningen. Jag skulle spara ersättningen på ett konto som du kan ha när du flyttar hemifrån eller skaffar körkort och så får du ha studiebidraget som månadspeng.
    Men det blir sällan så. Så fort man får mycket pengar så vill man oftast spendera. Speciellt om man är tonåring. :P
  • mandelblomma
    Ninso skrev 2008-10-16 09:29:39 följande:
    Hur kom du fram till det? Läs om, läs rätt.
    ja det gör jag, studiebidraget och pension till 16 åringen och inget till pappan som betalar mat, hyra, bensin etc??
  • Bevabus

Vi borde byta pappa!!!
    Jag har ända sedan jag var 16 år fått 600 kr varje månad vilket inte alls räcker för mig så jag vill ha mitt studiebidrag men då har inte pappa råd att försörja familjen. Så det är som det är.
    Kan ni inte göra ett avtal då? Att du tar emot ett par hundralappar till varje månad och inte hela bidraget?

• Ninso
    mandelblomma skrev 2008-10-16 09:49:55 följande:
    ja det gör jag, studiebidraget och pension till 16 åringen och inget till pappan som betalar mat, hyra, bensin etc??
    Jag tyckte att hon kunde spara det, men det är väl självklart att pappan få ta de pengarna om de behövs i hushållet. Ingenstans skriver jag att hon ska ha flera tusen i månaden att spendera.
  • mandelblomma
    Ninso skrev 2008-10-16 14:44:47 följande:
    Jag tyckte att hon kunde spara det, men det är väl självklart att pappan få ta de pengarna om de behövs i hushållet. Ingenstans skriver jag att hon ska ha flera tusen i månaden att spendera.
    det är i ala fall inte ämnat till sparpengar heller...lika lie som ett underhåll är det.
  • Ninso
    mandelblomma skrev 2008-10-16 18:25:35 följande:
    det är i ala fall inte ämnat till sparpengar heller...lika lie som ett underhåll är det.
    Jo du fick fram dina åsikter för fem inlägg sedan. VI VET!
  • mandelblomma
    Ninso skrev 2008-10-16 18:57:32 följande:
    Jo du fick fram dina åsikter för fem inlägg sedan. VI VET!
    ursäkta då...jisses, men du skrev faktiskt;

"Jag tycker att du har rätt till både studiebidrag och efterlevnadsersättningen. Jag skulle spara ersättningen på ett konto som du kan ha när du flyttar hemifrån eller skaffar körkort och så får du ha studiebidraget som månadspeng."

Så då måste jag väl för jösses namn upplysa om vad efterlevandeskyddet är tänkt för??
  • Ninso

Fast det räcker med att göra det en gång, och dessutom behöver du inte ha en så otrevlig ton. Jag har kanske fel och är jättekorkad men jag inledde faktiskt med "Jag tycker". Det var en åsikt, inte ett påstående.

• Post partum

"Jo du fick fram dina åsikter för fem inlägg sedan. VI VET!"

Oj, vad inte det där lite obefogat? Visst kan man ha olika åsikter, men man behöver ju inte "skrika" åt varandra. Herregud.

• mandelblomma
    Ninso skrev 2008-10-16 22:12:33 följande:
    Fast det räcker med att göra det en gång, och dessutom behöver du inte ha en så otrevlig ton. Jag har kanske fel och är jättekorkad men jag inledde faktiskt med "Jag tycker". Det var en åsikt, inte ett påstående.
    Nu får du väl ge dig, att upprepa i detalj är en sak i nya trådar, men att utveckla något i ett debattforum är både helt ok och dessutom så man debatterar.
    Att skrika i en tråd, DET är däremot otrevlig .
  • Lantani

Fram tills jag fyllde 16 så hade jag 120 kr i månaden som skulle räcka till mobil och smink. När jag fyllde 16 fick jag hela studiebidraget, som då var 1050. Detta skulle gå till kläder, skor, smink och mobilen. Mina föräldrar hjälpte till med ex vinterjackor, vissa jeans och vissa skor (vinterskor typ) och detta klarade jag mig mycket bra på...

• Rix

Min son på 15 och bonusdottern på 16 får sina barn/studiebidrag på 1050:-. Det får dom klara sig på. Dom sparar lite varje månad så dom har råd med vinterkläder mm. Dessutom har dom lyckats köpa både mobil, hemmabiosystem, psp mm för sina sparade pengar.

Extrajobb kan man ju oxå skaffa om man är i behov av mycket pengar.

• mandelblomma
    hymafr skrev 2008-10-19 19:20:13 följande:
    Hur mycket är efterlevandeersättningen?
    baseras på den som dött, h*ns lön och så någon procent av det, vet ej exakt.
    Men jag gissar att de flesta barn får mellan 2-4000kr i pension kanske.
Svar på tråden Pengar, pengar, pengar.......