• babyliss

Pengar, pengar, pengar.......

Ja jag vet inte vart jag ska skriva men ivarjefall...

Jag och min pappa har bråk hemma angående pengar. Jag är 16 år och får en månadspeng på 600 kronor i månaden. Nu försöker han pracka på mig studiebidraget (jag vill inte ha det, man går faktiskt minus.. haha;)). Men jag har sagt att jag tar studiebidraget om jag får min halva efterlevnadsersättning också (min mamma gick bort 2007). Fattar inte varför han ska ha den, de skildes när jag var 5 år.

Pappa blir skitsur på mig när jag säger att jag vill ha halva efterlevnadsersättningen också.

Vad tycker ni föräldrar är rätt egentligen!? eller är det bara min pappa som är dum i huvudet?

• Svar på tråden Pengar, pengar, pengar.......
  • Lena

varför skulle du gå minus med studiebidraget?

Hur mycket pengar du ska få beror ju på vad du ska betala med dem.

• mandelblomma

försök med en kompromiss kanske, att du kan få en lite högre summa men inte halva ersättningen.
    Mina barn har också pension efter sin pappa, men den använder jag till löpande utgifter för och åt dem...

• babyliss

Därför det blir så...

Asså jag ska ju betala allting förutom mat och typ schampoo, tandborstar osv. Sen ska han hjälpa mig med typ vinterjacka och sånt, inte mycket alls.

• miomamma

Klart din pappa är dum i huvudet!!! Det ska ha vara, eller snarare det ska du tycka. De allra flesta tonåringar får ju själva ta hand om studiebidraget och då också ansvara för klädköp, frisörkostnader och annat för att lära sig ansvaret med pengar. Om du behöver mer pengar föreslår jag att du skaffar ett jobb. Om man din pappa skulle ge dig mer pengar gör han dig en björntjänst. Nu säger jag såna klassiska vuxen saker, men du kommer att förstå... Jag har också en 16-åring hemma, och gud vad trevliga ni är och snygga.

• babyliss

Mandelblomma, hur mycket får de av pensionen?

• mandelblomma
    babyliss skrev 2008-10-15 22:52:22 följande:
    Mandelblomma, hur mycket får de av pensionen?
    Ingenting, men pengarna går ju till dem i vårat hushåll.
    Mat, semester resor, el,vatten, bensin etc.
  • Lena
    babyliss skrev 2008-10-15 22:51:45 följande:
    Därför det blir så...Asså jag ska ju betala allting förutom mat och typ schampoo, tandborstar osv. Sen ska han hjälpa mig med typ vinterjacka och sånt, inte mycket alls.
    Förutsatt du sköter dina studier får du mer pengar med studiemedel än om du får 600kr/månad. Det tycker jag låter rimligt. Du skulle kunna förhandla att du får studiebidrag när du pluggar och månadspeng på sommaren.
  • mandelblomma

min 15 åring får hela barnbidraget, 1150 kr per månad.
    Hon får köpa alla kläder, men jag hjälper till vid större inköp.
    Hon betalar sitt smink o sin frissa själv och sitt telefonkort.
    Buss betalar jag.
    Hon klarar sig bra på en summan :)

• abnocto

Min 16 åring får studiebidraget+150kr plus pengar på sommaren då de inte har något studiebidrag. Det ska räcka till det mesta i klädväg, nöje, smink, mat om hon äter ute fast det finns hemma ej dagligvaror, möbler m.m. Tfn får hon extra av sin pappa.
    Eftersom hon har Celiaki får hon även 200kr varje månad extra av Landstingen idag men det tas bort vid nyår. Det är för att det är dyrare att leva med Celiaki när de är ute och fikar o äter (borde kanske gått till mig som köper all mat men det är trots allt hon som är drabbad).
    Frågan är vad din pappa använder efterlevnadsersättningen till och varför man får sådan? Ta reda på varför man får det och vad som är tänkt för den. Kanske spar din pappa en del som du får när du blir äldre? Personligen kan jag tycka, om du kan sköta dina pengar, att du skulle få en del av den, men det säger jag utan att veta någon fakta.
    Sedan är det normalt att man inte tycker om sina föräldrar. Vad du än gör, tjata och bråka inte om pengarna utan försök diskutera på "normal nivå" så kanske ni lättare blir överens.

• Ninso

Jag tycker att du har rätt till både studiebidrag och efterlevnadsersättningen. Jag skulle spara ersättningen på ett konto som du kan ha när du flyttar hemifrån eller skaffar körkort och så får du ha studiebidraget som månadspeng.

Svar på tråden Pengar, pengar, pengar.......