• Fidelis ad urnam

Skulle du köpa en begagnad bil av en zigenare?

Kollar på Debatt på SVT1, de diskuterar romer/zigenare och programledaren berättade att vid frågan på om folk skulle köpa en begagnad bil av en zigenare hade ingen svarat ja.
    Vad svarar du?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Skulle du köpa en begagnad bil av en zigenare?
  • Apmor2
    NiXxI skrev 2010-07-12 09:24:33 följande:
    Varför är du så ivrig på mina preferensramar?
    Jag har varit gift med en man från annat land.
    Själv härstammar vi från nordöstra Sovjet (en så där 200 år bak i tiden, men dock ändå).
    Har syskon som är halvpolacker och som skrivet en svåger som är zigenare.

Okej, svart på vitt! Köper inte bil av människor som bryter på svenska, ej heller om namnet är utländskt och inte om människan har ett utländskt utseende.
    Återigen, jag ÄR fördomsfull där. Vad begriper du inte?
    wooww, vadårå? alltså vad är problemet med brytning, eller utländska namn och utseende, vad är det du är rädd för?
  • NiXxI
    Unikus skrev 2010-07-12 09:25:56 följande:
    Grattis, nu kom du med en förklaring.

Själv  har vi svenska namn men är zigenare ändå, ett hett tips.
    Behöver inga tips, men tack för omtanken
    Systern heter -son namn men är som sagt var i lag med en zigenare.
    Apmor2 skrev 2010-07-12 09:26:14 följande:
    och om bilhandlaren är av utlänsk bakgrund? vilka bakgrunder är ok enligt dig? alltså är smått nyfken bara.

till, ts: Mig spelar det ingen roll vart försäljaren är ifrån ..
    En försäljare som pratar svenska med mig, som kan förklara och som jag kan förstå.
    Sedan om han/hon har utländska rötter eller är född i sverige med utländska föräldrar bekommer inte mig.
    Jag vill kunna förstå människan i språket.
    Sedan kommer mina fördomar in så fort jag anser att människan i fråga har ett utländskt utseende, eller ett utländskt namn. Tyvärr.
    jahapp
  • NiXxI
    Apmor2 skrev 2010-07-12 09:31:02 följande:
    wooww, vadårå? alltså vad är problemet med brytning, eller utländska namn och utseende, vad är det du är rädd för?
    Måste jag vara rädd för något jag inte gillar?
    jahapp
  • Nenne666
    Fidelis ad urnam skrev 2008-10-17 12:29:13 följande:
    Kollar på Debatt på SVT1, de diskuterar romer/zigenare och programledaren berättade att vid frågan på om folk skulle köpa en begagnad bil av en zigenare hade ingen svarat ja.
    Vad svarar du?
    Nix...jag hade inte köpt en bil av en ziginera...Glad
  • Apmor2
    NiXxI skrev 2010-07-12 09:32:05 följande:
    Behöver inga tips, men tack för omtanken
    Systern heter -son namn men är som sagt var i lag med en zigenare.
    Apmor2 skrev 2010-07-12 09:26:14 följande:
    och om bilhandlaren är av utlänsk bakgrund? vilka bakgrunder är ok enligt dig? alltså är smått nyfken bara.

till, ts: Mig spelar det ingen roll vart försäljaren är ifrån ..
    En försäljare som pratar svenska med mig, som kan förklara och som jag kan förstå.
    Sedan om han/hon har utländska rötter eller är född i sverige med utländska föräldrar bekommer inte mig.
    Jag vill kunna förstå människan i språket.
    Sedan kommer mina fördomar in så fort jag anser att människan i fråga har ett utländskt utseende, eller ett utländskt namn. Tyvärr.
    fast nyss bekom det dig!
  • NiXxI
    Apmor2 skrev 2010-07-12 09:34:41 följande:
    fast nyss bekom det dig!
    Jaså?
    jahapp
  • Nenne666
    Unikus skrev 2010-07-12 09:21:01 följande:
    Jag försöker bara förstå, hur går din bedömning till?

Nej du behöver inte diskutera något mer, du är bara en av dom som har fördomar,  inget jag noterar så mycket om.
    Trodde utvecklingen  hade gått vidare, men tydligen har den stannat upp ordentligt
    En fördom har man när man inte sitter inne med någon fakta utan dömer rakt av.

Såhär är det, jag har jobbat inom handel till sena kvällar, vi hade ett helvete med zigenarna som kom in med sina stora familjer och spred sig...och stal.
    En väninna till mig jobbar på en mack där dom får mota bort dom, ziginerna spottar på dom, fräser, gapar och skriker, plockar på sig och bara går...polisen patrullerar runt den macken rätt flitigt, tack vare dom.
    Så dilla inte om att alla besitter fördomar.
    Och NEJ, jag skulle då alfdrig köpa en bil av en zigenare,  Jag  har fasen inte råd att bli lurad och varför ska jag ta risken bara för att vara snäll? Och vem fan tackar mig för det när jag va så jäkla dum i huvet som inte fattade bättre?
  • Unikus
    Nenne666 skrev 2010-07-12 09:41:55 följande:
    En fördom har man när man inte sitter inne med någon fakta utan dömer rakt av.

Såhär är det, jag har jobbat inom handel till sena kvällar, vi hade ett helvete med zigenarna som kom in med sina stora familjer och spred sig...och stal.
    En väninna till mig jobbar på en mack där dom får mota bort dom, ziginerna spottar på dom, fräser, gapar och skriker, plockar på sig och bara går...polisen patrullerar runt den macken rätt flitigt, tack vare dom.
    Så dilla inte om att alla besitter fördomar.
    Och NEJ, jag skulle då alfdrig köpa en bil av en zigenare,  Jag  har fasen inte råd att bli lurad och varför ska jag ta risken bara för att vara snäll? Och vem fan tackar mig för det när jag va så jäkla dum i huvet som inte fattade bättre?
    *Fniss*
    Tur att alla zigenare inte lever så
    UNIK
  • Esther M

Inte om han heter Mickey och ser ut som Brad Pitt

• Apmor2
    NiXxI skrev 2010-07-12 09:37:34 följande:
    Jaså?
    ja

"
    Okej, svart på vitt! Köper inte bil av människor som bryter på svenska, ej heller om namnet är utländskt och inte om människan har ett utländskt utseende.
    "
    NiXxI skrev 2010-07-12 09:32:54 följande:
    Måste jag vara rädd för något jag inte gillar?
    nä, men det låter som om det e nåt, om det handlar enbart om språkmässig förståelse så hade utseende, bakgrund osv inte spelat nån roll.
  • NiXxI
    Apmor2 skrev 2010-07-12 10:25:06 följande:
    ja

"
    "nä, men det låter som om det e nåt, om det handlar enbart om språkmässig förståelse så hade utseende, bakgrund osv inte spelat nån roll.
    Kopierar från #272 som jag skrev rätt så ärligt och rakt och svårt att misstolka men som du ändå inte förstod?

"Jag vill kunna förstå människan i språket.
    Sedan kommer mina fördomar in så fort jag anser att människan i fråga har ett utländskt utseende, eller ett utländskt namn. Tyvärr."
    jahapp
  • Apmor2
    NiXxI skrev 2010-07-12 10:27:46 följande:
    Kopierar från #272 som jag skrev rätt så ärligt och rakt och svårt att misstolka men som du ändå inte förstod?

"Jag vill kunna förstå människan i språket.
    Sedan kommer mina fördomar in så fort jag anser att människan i fråga har ett utländskt utseende, eller ett utländskt namn. Tyvärr."
    hahaha jadu jag förstod, men du verkar inte veta vad du själv tycker... du kanske borde reda ut det innan du diskuterar det!
  • NiXxI
    Apmor2 skrev 2010-07-12 10:33:42 följande:
    hahaha jadu jag förstod, men du verkar inte veta vad du själv tycker... du kanske borde reda ut det innan du diskuterar det!
    Om du förstod så är där ju inget jag behöver reda ut?
    Jag är helt på det klara vad jag tycker, jag grunnar det på MINA fördomar som jag är fullkommligt medveten medveten om och ärlig med. Jag är vare sig stolt eller glad för att jag besitter sådana dock.

Sorgligt bara att inte alla har samma insikt i sina fördomar.
    jahapp
  • Apmor2
    NiXxI skrev 2010-07-12 10:36:25 följande:
    Om du förstod så är där ju inget jag behöver reda ut?
    Jag är helt på det klara vad jag tycker, jag grunnar det på MINA fördomar som jag är fullkommligt medveten medveten om och ärlig med. Jag är vare sig stolt eller glad för att jag besitter sådana dock.

Sorgligt bara att inte alla har samma insikt i sina fördomar.
    påstår du att jag har sånna fördommar ? jag skiter fullständigt i hur folk ser ut, hur dom pratar, vad dom heter och vart dom kommer ifrån... blir jag behandlad med respekt så behandlar jag dig med respekt....
  • miss nöjd

Nej. Jag ringer inte på annonser om det inte är ett svenskt namn.... Mycket för att jag tycker det är så jobbigt att prata i telefonen med någon som bryter, jag förstår inte vad de säger....

• lördagsgodis

Har aldrig fattat hur man skulle veta att det var en romer/zigenare det är bara de stora klänningarna jag kan se det på och det är nog sällan de är de kvinnorna som sälger bilen.

Jag har köpt bil från de som både sett utländska ut och brutit på svenska, har bilen en bra sista besiktning och är bra när jag testkör så varför inte om det är ett bra pris. Har förövrigt inte varit några större fel på de två bilarna vi har inhandlat.

Har en vännina som kommer från ett land med mycket romer och hon har fruktansvärda historier om dem, om hur de stympar och säljer sina barn tex riktigt obehagligt men jag kan inte tro det gäller majoriteten...

En prins och en prinsessa
  • John D

Köpte en bil en gång av en man med ett namn som antydde på zigenarsläkt.
    Var faktiskt skeptisk innan köpet, men tänkte att jag ska fan inte låta fördomar och trångsynthet styra mig, alla skall ges en ärlig chans!
    Mannen var väldigt trevlig, välklädd och pratade perfekt svenska, föreföll vara en helt vanlig medelsvensson med undantag av efternamnet, så jag köpte bilen.

Någon månad senare blir jag kontaktad av polisen, bilen jag köpt var iofs inte stulen men det var inte hans bil, han hade förfalskat ägarens underskrift och identitet och köpt bilen i falskt namn, och sedan sålt den vidare till mig.

Jag säger inte att alla zigenare är likadana, absolut inte, men min personliga erfarenhet har tyvärr lett till att jag undviker att göra affärer med dom såvida jag inte vet vilka dom är.
    Det enda jag verkligen, verkligen hatar med alla mina fördomar, är att dom så otroligt ofta visar sig stämma. Jag önskar verkligen att det vore annorlunda, men tyvärr...

• Fidelis ad urnam

Maken köpte en gammal Nissan Micra 86-a för många herrans år sedan, utav en zigenare, och det är nog den bästa bil vi har haft
    Den var driftsäker som tusan, vi behövde under de 5 åren vi hade den inte laga någonting och den drog så gott som ingenting i bensin. Om det inte var för att den var så ful och tyvärr rostade på ytor som besiktningen inte godkände så hade vi nog inte sålt den.

• Unikus
    John D skrev 2010-07-12 11:19:44 följande:
    Köpte en bil en gång av en man med ett namn som antydde på zigenarsläkt.
    Var faktiskt skeptisk innan köpet, men tänkte att jag ska fan inte låta fördomar och trångsynthet styra mig, alla skall ges en ärlig chans!
    Mannen var väldigt trevlig, välklädd och pratade perfekt svenska, föreföll vara en helt vanlig medelsvensson med undantag av efternamnet, så jag köpte bilen.

Någon månad senare blir jag kontaktad av polisen, bilen jag köpt var iofs inte stulen men det var inte hans bil, han hade förfalskat ägarens underskrift och identitet och köpt bilen i falskt namn, och sedan sålt den vidare till mig.

Jag säger inte att alla zigenare är likadana, absolut inte, men min personliga erfarenhet har tyvärr lett till att jag undviker att göra affärer med dom såvida jag inte vet vilka dom är.
    Det enda jag verkligen, verkligen hatar med alla mina fördomar, är att dom så otroligt ofta visar sig stämma. Jag önskar verkligen att det vore annorlunda, men tyvärr...
    Jag blev faktiskt lurad av en svensk en gång när jag köpte en bil  :-O
    UNIK
  • John D
    Unikus skrev 2010-07-12 11:39:30 följande:
    Jag blev faktiskt lurad av en svensk en gång när jag köpte en bil  :-O
    Det har jag också blivit, eller snarare så har dom försökt lura mig, men jag har kommit på det i tid.

Alla svenskar är givetvis inte helgon, vi har gott om skitstövlar vi också. Min personliga erfarenhet är dock att det oftare blir problem när jag försöker göra affärer med "icke-svenskar". Om problemet är kulturellt, socialt, kommunikationssvårigheter eller om jag bara haft otur låter jag vara osagt, men då jag är mattematiskt lagd så lyder jag statistiken och undviker situationer där jag historiskt sett mött störst risk att bli lurad.
    Har absolut ingenting emot andra kulturer såsom zigenare och umgås gärna med dom, finner det både intressant och fascinerande med människor med annorlunda bakgrund än mig själv, dock undviker jag att göra affärer med dom helt och hållet baserat på tidigare erfarenheter, inget annat.

Jag vägrar även att göra affärer med dryga stockholmare även om det rent teoretiskt säkert finns trevliga sådana också, så det har egentligen ingenting med rasism eller främlingsfientlighet att göra, jag undviker bara dom typer av personligheter som jag tidigare haft problem med. :)
Svar på tråden Skulle du köpa en begagnad bil av en zigenare?