2008 del 4
Här samlas vi som på något sätt inte kan bli gravida. Utrett eller inte spelar ingen roll. Sen vi startade tråden har en del blivit gravida. Dom första kommer ut i november.
Här samlas vi som på något sätt inte kan bli gravida. Utrett eller inte spelar ingen roll. Sen vi startade tråden har en del blivit gravida. Dom första kommer ut i november.
Nork:
Stort GRATTIS till er Kajsa.
Skönt och höra att det gått så bra, även om det verkade vara en dramatisk start på det hela.
Kunde inte sluta le när jag läste ditt meddelande, är så lycklig för er skull.
Ha det så gott med familjen
Kram Pyro pyret
God Jul på er tjejjer!
Hoppas allt är bra med er. Här är allt bara fint, börjar få lite rutin på livet igen
Har även hämtat mig igen efter alla smärtor!! herre gud vad ont jag har haft i diverse kroppsdelar. var det inte underlivet så var det brösten som ömmade. nu äntligen är man fit for fight igen
Å Kajsa växer tack och lov som hon ska, så efter mycket strul med ammning funkar det äntligen.
kram på er
Nork:
Åhh vad skönt och höra. Stort grattis ännu en gång. Jobbigt att det krångla med ammningen, men det är rätt vanligt som jag förstått det.
Själv är jag i v.22 och har äntligen börjat få en liten bula. Allt ser bra ut, men jag har en lågt sittande moderkaka och skall därför tillbacks igen till SÖS för vul i v. 32 kanske blir det snitt i stället.
Är inte så aktiv just nu på fl. Har precis fått besked om att min sambos mamma är jätte sjukt i cancer och tyvärr kommer hon inte ens hinna se sitt barnbarn komma till världen. Det är verkligen så himmla tråkigt. Just nu försöker vi bara göra det bästa av den tiden vi har tillsammans.
Sitter och väntar på att julskinkan som jag kockar ska bli klar så jag får gå och lägga mig. Har gjort alla svärmors favorit julrätter från början så det har inte blivit mycket vila eller ro, men det är det helt klart värt. Sambon har hjälp till han också, men nu fick han sova eftersom han ska köra oss till västkusten i morgon bitti.
Hoppas det är bra med alla er andra också samt passar på att önska er alla en god jul och ett gott nytt år.
härligt att det börjar synas. själv tyckte jag det var jobbigt innan den riktiga magen syntes eftersom jag tyckte det var jobbigt att bara se fet ut!
vad jobbigt med din svärmor. om hon har ont så hoppas jag för hennes skull att det går hyffsat snabbt så hon slipper plågas. Passa verkligen på att ta vara på tiden med henne!!! kan ni inte ordna ett extra UL och låta henne få följa med så hon får "se" sitt barnbarn? Ta hand om er och hoppas att julen varit bra.
kram
Nork:
Hur går det med Kajsa. Antar att hon växer så det knackar. Hoppas ni gör nått mysigt tillsammans nu på nyår.
Tyvärr är det super illa med svärmor. Sambon är och hämtar henne nu. Ska köra henne hem till oss där hon ska stanna i natt. Cancern har spritt sig och finns nu i bröst, skelett, lunga och lever. Hon har precis börjat äta medicin, och i bästa fall så kommer hon klara sig 1 månad till.
Nu kan man känna sparkarna utanpå så det har hon fått göra, och vi har talat om namn osv. Men hon orkar inte med nästan nått så vårt sällskap får räcka. Hon äter knappt nått heller, men vi ska försöka muta henne med ostron och god hummer med tillbehör samt en supergod efterrätt i kväll. Som tur är bor vi med parkett utsikt över Stockholms finaste fyrverkerier. Eftersom man inte behöver ens gå ut så kommer hon kunna ta del av dem också. Men det känns samtidigt väldigt tungt en dag som denna då man ska blicka framåt. Att hon inte ens kommer hinner se vårt mirakel känns också jätte sorgligt både för mig min sambo och vårt barn. Samtidigt tror jag att hon tycker det är en trygghet att veta att hennes son har nått underbart att se fram emot.
Sambon gav mig ett fotoalbum i julklapp med en förstasida som svärmor fått göra (bilder och text till vårt kommande barn). Helt klart den bästa julklappen i år. Man får helt enkelt ta vara på tiden på bästa sätt man kan.
ALLA:
Vad händer med er andra tjejer?
Är ni inte inne på familjeliv alls längre?
I alla fall passar jag på att önska er ett GOTT NYTT ÅR!!!!!!
cancer är verkligen den värsta sjukdomen som finns, äter verkligen upp allt som finns. hoppas i alla fall att ni fick en fin nyår. ni verkar pyssla om henne bra och tänka på hennes bästa och det är skönt att höra.
verkligen fin julklapp!!
Hej, och god fortsättning!
Nu har jag inte varit in på forumet på väldigt länge...
Hoppas det är bra med er.
Pyro, vad jobbigt för er. Det enda positiva är ju att ni verkligen hinner ta vara på sista tiden nu och verkligen få ta farväl. Hoppas att allt går bra med graviditeten mitt i allt detta.
Nork, hur går det med lillan?
Jeskan, nu börjar det väl närma sig IVF-start, hur har ni det?
Viola, hur går det för er?
Själv befinner jag mig i slutskedet, och allt är tungt och jobbigt... Har inte blivit särskilt jättestor, men magen känns gigantisk. Och det är en riktig "kicker" vi har här inne, har konstant ont i revbenen och allt som oftast sticker det ut en fot i sidan! Var till mcv igår och den har iaf fixerat sig nu, och det känns bra att det är på gång.
Ha det så bra.
hej
kul att se att du är tillbaka
här hemma går allt bara bra, hon sover mycket och skriker lite, så vi ska inte klaga. men jag måste snart försöka styra om hennes tider lite då hon vill lägga sig redan vid 20. vilket för att hon måste äta 2 ggr på natten, vilket jag tycker är jobbigt.
nu är det ju inte lätt att styra över dom än, men försöka går ju
idag har vi varit ute på en jätte lång promenad i solen, så skönt!
vilken v är du i nu? skönt att höra att du mår bra och att den är fixerad, det tyder ju på att det börjar närma sig... börjar du bli nervös?
tips från mig är att bara följa kroppen och slappna av. så mycket lättare att säga när inte ligger där, jag var jätte arg på min BM som sa det hela tiden. men eftersom jag hade svårt att släppa kontrollen så tog det längre tid än vad det hade behövt göra... nu gick det på 6h så det tycker jag är helt ok ändå, men man behöver ju inte dra ut på plågan.
sen är även ett tips att våga ta smärtlindring och inte vara en som minsann ska klara sig utan något. för att orka så kan det vara bra att inte behöva ha jätte ont, det spar på krafterna. mig hjälpte det mycket att duscha och få ha varma kuddar på rygg och mage.
Hej,
Ja, jag förstår att det blir jobbigt med två natt matningar. Men det är ju inte så bara att ändra deras schema har jag förstått.
Jag är på 35+6 idag. Och jag har sagt till min sambo att jag vill klara det så bra jag kan, men gärna med akupunktur och värme. Och lustgas om det funkar. Jag vill helst inte använda starkare smärtlindring, men jag tänker inte vara envis och dum heller. Så blir det för jobbigt så vill jag att han hjälper mig att se över alternativ som passar. Men jag hoppas att jag kan hålla mig lugn, för då tror jag att jag kan klara mig ganska långt med andningen. Har ju lärt mig jätte mycket om andning och avslappning när jag behandlats mot min panikångest som jag kan använda.
Vad jag längtar att få se vem det är som är där inne!
Nikithea:
Kul att du är tillbacks. Vad spännande att det börjar närma sig....vill också veta vad ni har för nått litet där inne. Men det måste kännas tryggt att ha lite koll på sin andning och avslappning går säkert dra nytta av vid förlossningen.
Nork:
Hoppas det går bra att rucka på sov schemat, måste ändå säga att det verkar som om Kajsa är en lugn liten tjej vilket ni säkert är jätte glada för. Hur stor har hon hunnit bli? (längd och vikt)
Har tenta i morgon så jag måste verkligen gå och lägga mig nu. Att ta hand om någon som är svårt sjuk tar väldigt mycket tid... men jag försöker kolla in då och då och hålla mig uppdaterad.
Ha de gott, Pyro Pyret
Nikithea skrev 2009-01-13 14:22:06 följande:
pyro pyret: vi har fått en riktig klump. hon väger redan 5840g och är 60.5 kg tung. fast hon ser inte så tjock ut Men nu börjar hon få dom goa bebis låren! eller man ser det nog på hakan, för hon har nämligen lyckats få 2 st
nikithea: det låter som du kommer klara det galant om du redan är bra på andning och avslappning. det kommer du långt med. själv hade jag jätte problem att krysta och slappna av i kroppen samtidigt! kommer nog inte fixa det ens med nr 2, trots att jag nu vet hur man ska göra...
tips till pappan är oxå att inte klä sig för varmt! min sambo höll på att frysa ihjäl och jag svettas ihjäl med fönstret öppet i november!
82Viola:
Skönt och höra att du har så många jobb alternativ mitt i lågkonjunkturen. Men som alltid när man har mycket att välja mellan så blir valet alltid lite svårare.
Utredning via landstinget borde vara att du betalar ca 270 kr per gång tills du kommer upp i högkostandskort dvs. vid 900 kr och sen är det grattis ett år framåt (från att du började samla stämplar i ditt högkostnadskort).
Nork:
Härligt med en liten "tjockis". De flesta barn är ju lite runda av sig fram tills de börjar gå, och då bara rasar kolina. Själv älskar jag små päronkinder och bebis lår.
Var och mätte magen i förrgår, och då låg mitt mått lite över medel. Jag antar att det betyder att jag kanske får en stor bebis (konstigt med tanke på att igen i vår släkt har vägt mer än 3000g och sambon vägde 3500g). Tror måtten är anpassade efter hur stor man var från början.... för så stor är jag ju inte. Är både liten och kort så om den var stor skulle den ju se gigantisk ut, och vissa ser inte ens att jag är gravid om de inte tittar lite noggrannare.
Pyro pyret skrev 2009-01-16 11:34:21 följande:
pyro pyret: jag tror du kan lita mer på hur ni sett ut innan i släkten. jag märkte att dom mätte så konstigt. jag låg hela tiden lite lite över normal kurvan. sen en gång när min BM var på semester fick jag en annan BM och då låg jag hux flux under kurvan!
Denna BM sa oxå att bebisen skulle väga ca 3500, men hon kände 600 g fel... så jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på det..
Jag gjorde ett UL i vecka 32 för att kolla tillväxten eftersom jag har slutat med mediciner som kan påverka detta. Då gjorde hon en mätning som visade att barnet skulle väga ca 2100g och enligt normal kurvan ska barnet ligga på ca 1800g då. Och enligt alla mätningar vi gjort hos BM har vi alltid legat aningen under den kurvan. Så nog kan det vara skillnad beroende på olika BM!