• Hemliga 72an

Hur mådde din HONKATT efter kastrering?

Jag ska kastrera min honkatt Beebis på torsdag. Hon är då 5 månader och 3 veckor. Hur mådde era tjejer efter kastrering? Det är ju en ganska stor operation på honor att göra.
    När slutade dom ha ont? Fick dom ha krage?
    Många frågor men har aldrig kastrerat en hona innan!

• Svar på tråden Hur mådde din HONKATT efter kastrering?
  • Hemliga 72an

Ingen som kan svara?

• Micki

Vi fick operera bort hela livmodern på vår kisse i februari i år pga en livmoderinflammtion,vet inte om de gör det vid en kastrering?

Vår katt fick ha krage i en vecka och vi fick paasa henne så hon inte hoppa alltför mycket. Missan fick ligga inne på blåstjärna i 3 dagar iom att hon fick feber efter operationen. Men det märkets att hon tyckte det va skönt att komma hem

De första 2-3 dagarna hemma va hon ganska så medtagen.

Lycka till.

♥ Två ska bli tre ♥
  • MaijaO

Mina har alltid mått ganska bra efter kastrering förutom sist gång. De brukar vara trötta och medtagna samma dag som operationen och kan må lite illa. Bädda till henne på något ställe där hon kan vara ensam och ligga varmt, inga höga ljud och dämpad belysning är bra. Jag brukar lägga mina under tvättstället på toaletten.

Redan dagen efter brukar de må bra. Om det är en katt som brukar vara ute om dagarna så ska du undvika att släppa ut henne på tre dagar och innomhus så kanske försöka att hålla henne någorlunda stilla, d.v.s. ta bort favoritleksaken, klätterställningen och se till att inte andra djur eller barnen leker för mycket med henne.

• Hemliga 72an
    MaijaO skrev 2008-10-20 10:49:51 följande:
    Mina har alltid mått ganska bra efter kastrering förutom sist gång. De brukar vara trötta och medtagna samma dag som operationen och kan må lite illa. Bädda till henne på något ställe där hon kan vara ensam och ligga varmt, inga höga ljud och dämpad belysning är bra. Jag brukar lägga mina under tvättstället på toaletten. Redan dagen efter brukar de må bra. Om det är en katt som brukar vara ute om dagarna så ska du undvika att släppa ut henne på tre dagar och innomhus så kanske försöka att hålla henne någorlunda stilla, d.v.s. ta bort favoritleksaken, klätterställningen och se till att inte andra djur eller barnen leker för mycket med henne.
    hon är 100% inne katt så det är inga problem. Ska bädda till henne i mitt sovrum så ingen av barnen kan gå till henne. Behöver dom krage på sig?
  • Micki

Vid en vanlig kastrering tar de inte bort hela livmodern eller? Fundersam

♥ Två ska bli tre ♥
  • Glenda Glad

TS: Min ena honkatt var lite dålig och kräktes efter att hon vaknat upp. Tror att hon kissade på sig också.
    Den andra klarade sig jättebra. Men jag har gjort som MaijaO och varit noggrann med lugn plats och dämpad belysning. De var lite förvirrade i början när de vaknade upp och försökte tex hoppa ner från sängen och sån aktivitet vill man inte att de ska hålla på med. De kan ju göra sig illa i och med att de är omtöcknade. så jag satt med dem den första tiden när de vaknade upp för att inte de skulle göra något dumt.

Jag tror att jag hade krage på bägge mina för de drog i stygnen.

* Är i v 32*
  • Hemliga 72an

Glenda Glad skrev 2008-10-20 10:58:07 följande:

TS: Min ena honkatt var lite dålig och kräktes efter att hon vaknat upp. Tror att hon kissade på sig också.Den andra klarade sig jättebra. Men jag har gjort som MaijaO och varit noggrann med lugn plats och dämpad belysning. De var lite förvirrade i början när de vaknade upp och försökte tex hoppa ner från sängen och sån aktivitet vill man inte att de ska hålla på med. De kan ju göra sig illa i och med att de är omtöcknade. så jag satt med dem den första tiden när de vaknade upp för att inte de skulle göra något dumt.Jag tror att jag hade krage på bägge mina för de drog i stygnen.
    Vi ska lämna henne på morgonen på vetrinär kliniken och hämta på eftermiddagen. Brukar dom inte ha piggnat till lite då?
  • Kamikazee

Mina båda töser var lite trötta och medtagna. De fick ha tratt drygt en vecka så att såret fick läka ifred. Första dygnet ska man gärna ha dem i ett litet rum, så att de får vara ifred och få lugn och ro.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Glenda Glad

Jo, det har hon nog gjort. Det låter ju skönt att kliniken tar hand om uppvaket.
    Jag fick nog mina ganska omgående efter op när de fortfarande sov för det var en privat vet utan sådana möjligheter.

* Är i v 32*
  • Hemliga 72an

Glenda Glad skrev 2008-10-20 11:02:23 följande:

Jo, det har hon nog gjort. Det låter ju skönt att kliniken tar hand om uppvaket.Jag fick nog mina ganska omgående efter op när de fortfarande sov för det var en privat vet utan sådana möjligheter.
    Vi ska göra det på en vetrinärklinik och mor har gjort det på sina hanar där innan så dom gör det bra.
  • Nivea

Vår katt fick ingen krage och hon bet heller inte i såret/stygnen.

Man kan ju tänka på att bakdelen på katten blir bedövad så det kan hända att de kissar på sig. Vi fick med ett inplastad skydd från vetrinären. Men annars lägg en handduk eller något.

Det första vår katt försökte göra när hon kom hem var att försöka hoppa upp på en hög byrå. Gick inte så bra men en bedövad bakkropp. Annars är det bara, som de ovanför skrivit, se till att katten får vara i lugn och ro.

• Hemliga 72an

Min tjej tåler inte blötfoder för hon blir dålig i magen då. kan hon äta torrfoder dirket eller ska jag ge henne blötfoder trots att hon fiser nått enormt och bajsar av det?

• Majsan70

Vår tjej mådde ganska bra när vi hämtade på em, men hade ont och ogillade sin krage rejält. Efter två dagar med krage tog vi av den helt o då blev hon mycket bättre och började genast att ta hand om kattungarna härhemma som hon hatat så mycket innan. *S*

Nu var hon 4 år gammal när vi kastrerade och det spelar säkert in oxå.

• MaijaO

Jag har inte behövt krage på mina. De har sytt invängigt så att det bara är en liten knut som sticker ut i ena såränden och mina har faktiskt låtit den knuten vara. Men det varierar nog från vet. till vet. vilken suturteknik de använder.

Låt henne fasta första dygnet så att hon inte blir illamående. Efter det kan du ge henne torrfoder som vanligt.

• Rigmor Mortis

De var ganska groggy och hade tydligt ont. Två var två år och en var ett år, de brukar läka bättre om de är yngre. Mina fick inga kragar, men en tvättade sönder såret och behövde en antibiotikakur.

• Flikkzz

Mina två katter var jätte "fulla" när dom kom hem.Vinglade omkring=) MÅdde nog illa för dom spydde bägge två=) På kvällen var dom pigga o alerta igen. Ganske konstigt me tanke på att dom har blivit opererade. Man tycker dom borde ha mer ont! Vi männsikor kanske är blödiga. man vet ju själv när man operetrats=)

• colanappen

mina mådde toppen efter kastrering, var nästan helt pigga när vi hämtade dem fick order om att de inte skulle hoppa högt, men de började med att hoppa upp på en garderob.
    De hade ingen krage, katter slickar väldigt sällan på själva såret däremot ville mina gärna tvätta bort decinfektions medlet.
    men de mådde toppen. såg dock rätt läskigt ut i mina ögon,

• Jennnyn

Min honkatt kastrerades för bara några veckor sedan. När jag hämtade henne på eftermiddagen var hon ganska groggy och vinglade omkring här hemma Hon verkade dock inte ha ont. (De får ju smärtstillande som sitter i ca ett dygn). Hon fick heller ingen krage då det vanligtvis inte behövs. Dock tyckte jag att såret efter ett par dagar inte såg så fint ut, det var lite kladdigt och luktade. Kom sedan på henne med att bita i stygnen, så det var inte så konstigt att det inte läkte ordentligt. Fick åka in med henne igen och då fick hon antibiotika och krage. Kragen gillade hon INTE. Hon försökte på alla sätt och vis att få av den Efter några dagar var såret så pass fint att jag tog av kragen. Oj vad glad hon blev Nu är såret läkt och hon mår bättre än någonsin

Trots problemen med operationssåret verkade hon inte vara speciellt smärtpåverkad. Hon åt och drack som vanligt. Jag tror att katter har en annan smärtgräns än vi människor.

• Hemliga 72an

Allt gick bra! Hon mår toppen och jag behöver ingen krage för hon låter såret vara och hon äter bra sen då när hon kom hem. Lämnade henne 8.30 på morgonen och hämtade henne kl 16. Fick smärtstillande tabletter att hämta ut och det gjorde jag. Asken ligger oöppnad!

• enelram

Våran kisse kastrerade sitter i tis.

Vart pigg hela tiden fram tills idag. Nu jamar hon och vill bara ligga .

Hon verkar ha jättefint.

Vad ska man göra?

Är såååååå orolig.

Svar på tråden Hur mådde din HONKATT efter kastrering?