• Ingen presentation

Hur mycket av mobilräkningen

...står ni för? Hur mycket tycker ni är okej/månad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-21 13:42
    Ni utan tonårsbarn kan ju också svara och säga vad ni tycker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 11:28
    17-åring månadspeng: 500 + att hon jobbar lite då och då och får då ca 2000.
    15-åring månadspeng: 500.

• Svar på tråden Hur mycket av mobilräkningen
  • Tjiklex

Ja vet en som gjorde en grej jag tror jag ska köra med när min dotter blir tillräckligt gammal.
    Han sa till barnen att han betalar 300 (tror de va 300) till mobilräkningen. Om räkningen var UNDER 300 fick dom överskottet i pengar. Och var det över fick dom lägga resten själva.
    Det fick barnen att hellre vilja ha "rena pengar" så dom ringde mycket mindre, just för att få överskottet.

När jag var i den åldern fick jag hela barnbidraget/studiebidraget och det fick jag betala min telefonräkning för. =)

• mimmi 1
    Guldrosen skrev 2008-10-22 21:11:02 följande:
    mimmi 1 skrev 2008-10-21 23:13:09 följande:
    Ja, givetvis, någon annan inkomst har de inte. De bestämmer alldeles själva vad månadspengen ska gå till. Jättedyr mobilräkning, nöje, kläder eller/och spara. Det är helt upp till dem.
    ja,jag förstår hur du tänker, men indirekt har du ju ändå betalat mobilkostnaderna.. eftersom det är du som ger dem månadspengen Jag tycker åxå att barnen ska lära sej handha sina pengar, det är ju syftet med månadspeng, men jag vill ändå försöka vägleda dem, och lära dem att inte slösa sina pengar.. och en stor del i det är just mobilen... så , indragen månadspeng om mobilkostnaderna skenat iväg.. absolut...
  • jazzy

Min 15 åring får kontantkort av mig, med förutsättning att han sköter skolan...

3 barnsmamma
  • Guldrosen

Om mobilräkningen skenar iväg blir det mindre månadspeng att dela ut. Ringer man upp hela sin månadspeng får man ingen månadspeng. Den går ju till att betala räkningen. Enkel matematik. Jag anser att mina barn klarar "ta smällen" att vara utan pengar om de skulle ringa upp hela månadspengen. Ibland tror jag att de måste lära sig den hårda vägen. Det är ju inte livsavgörande att var utan månadspengen en månad. Mat och logi har de, betalda resor till skolan har de också. De får klara sig utan nöjen i en månad. Antagligen skulle de bara utsätta sig för detta en gång, tror jag.

• Majsan70

mimmi 1 skrev 2008-10-22 20:53:41 följande:

hur gör dom för att hålla koll på hur mycket dom ringt för, när dom har abonemang? är bara lite nyfiken
    De har en spärr inlagd som säger ifrån när 100 kronor är ringt för. Även jag får ett sms då. Sen står det ju specat på räkningen oxå.

Sen på räkningen står även specat vad de har gjort av sina pengar.
  • tjenixen

Har inte läst igenom tråden men svarar ändå:)

Både 13-åringen och 16-åringen betalar sina mobilräkningar själv. Ringer de själva får de glatt betala själva:)

13-åring månadspeng 500 kr och 16-åring hela barnbidraget själv.

• tjenixen

mimmi 1 skrev 2008-10-21 20:41:37 följande:

Det beror ju på många faktorer faktiskt.. hur gammal är barnet?ute ofta på kvällar o helger? vill DU att ditt barn ska ringa hem osv.Vi har precis haft en diskussion med vår 13-åring om kostnaderna med mobiltelefon... jag har, för några veckor sedan betalat in 150:- (telia har ju tagit bort 100-checkaran) för att hennes kontant kort var helt tomt, och för att jag ville att hon skulle ringa hem under kvällen, när hon ville ha hämtning... nu kom det fram i kväll att det redan är slut!! vad har hon gjort?? jo, dessa förbaskade sms bara en massa tom-surr, och ungen fattar inte att det kostar pengar!så nu bestämde vi att hon helt enkelt är utan mobil några veckor framöver....det blir att hålla tider istället, osv.Har nämnligen en 17-årig son åxå, som jag betalade in 150:- på i början av juli, då han skulle ut och resa, och en av kraven för den resan var att han skulle höra av sej varje dag... och de pengarna har ändå räckt ända till i slutet av september!DET är skillnaden mellan tjejer o killars syn på mobilanvändandet!!så vad gör man? jo, jag tycker nog att det är jätteviktigt att man gör vad man kan för att få barnen att förstå, att det kostar pengar, och att man använder mobilen till lite mer viktiga saker än detta eviga tom-surr!!När vår dotter visar att hon klarar av den biten på ett bättre sätt än hon hittils gjort, så är jag beredd att betala in pengar på hennes mobil igen!
    Telia har ju så man kan skicka upp till 5000 sms "gratis" genom att ladda på telefonen och skicka ett sms till (adressen tappade jag just ska fråga sen om du vill veta) och så drar de 99 kr och vips kan man i 30 dagar smsa nästan hur mycket som helst. Detta passar min 13åring som inte ringer så mycket utan bara skickar sms. Hon laddar med 150 och så drar de 99 till sms då och då kan hon köra på hej vilt.
  • tjenixen
    leeena skrev 2008-10-22 09:26:22 följande:
    min sambo betalar HELA räkningen åt sin 17 o 15åring..Dom ligger på 1000-1500 i månaden....Helt fel enligt mej att dom kan ringa för såna summor och han bara betalar..17åringen vägrade byta till kontntkort för "då tar ju pengarna slut och jag kan inte ringa!!"..nää just det..Men jag har inte mycket att säga till om här...
    men jösses, de summorna skulle jag aldrig acceptera och framförallt inte betala. Mina barn gör av med kanske 100-200 kr per månad, lite olika.
  • mimmi 1

tjenixen.. håller med dej... höll på att trilla av stolen här, när jag läste det inlägget... där kan man ju undra över vad den pappan har för värderingar?

• Takex

Mina foraldrar stod for hela tills jag flyttade hemifran nar jag var nastan 20. Hade abonnemang. Sms kostar i stort sett inget och hade Comviq Kompis plus sa.

• skrabba

Har inte läst allas svar men kan svara hur jag själv hade det. Mina föräldrar betalade min mobil räkning och jag fick hela barnbidraget. Jag hade i och för sig kontantkort men var dom slut så fylla dom på. Men det var för att jag skulle kunan ringa dom om någonting skulle hända eller vad som helst.. De har däremot inte betalat min brors mobil räkning. Men jag hjälpte alltid till hemma med mat och städning och sånt utan att de bad mig medans min bror bara satt vid datan och kom ut till serverat bord.

• 3fraimsdotter

Här är det kontantkort som gäller och jag står för en påfyllning i månaden. Hon ska lära sig pengars värde först innan det kan bli tal om abonnemang och då ska hon kunna bära den kostnaden helt själv. Jag kommer att stå för påfyllningen så länge hon pluggar, dvs fram tills hon slutar gymnasiet.

• Liselotte B

Vi hade stora bekymmer med jättehöga mobilräkningar tills jag till sist kom på en lösning: månadspengen i övrigt beror på hur hög mobilräkningen är. Hon får ett belopp och då ska mobilen betalas först och sedan får hon resten i handen. Det gjorde en stor skillnad! Från 600 per månad till 200. Prova det.

• Tezz3

När mina barn är så pass stora (tonåringar) och har mobil så får dom stå för det själva. Vill dom ringa mycket så får dom bekosta det själva. Dom kommer ju få månadspeng osv.
    Vet själv hur mycket jag ringde för i den åldern och det var inga små summor.

Svar på tråden Hur mycket av mobilräkningen