• Mimmi1973

Framåtvänd bilbarnstol, vad stämmer?

Min kompis flicka är 14 månader, föräldrarna tänker vända hennes bilbarnstol framåtvänd. Kan man verkligen det? Jag har hört att man ska vända barnen när det är mkt äldre.

• Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol, vad stämmer?
  • War

Säkrast vore det ju om vi inte vistades i trafiken alls.

Kanske skulle varje människa tilldelas en varsin madrasserad cell så att vi inte kan komma till skada/skada andra.

• vevik
    Tigerwoman skrev 2008-10-23 15:06:16 följande:
    Det här är lika uttjatat som 5-minuters-metoden och man blir bara så HIMLA TRÖTT på att folk ska lägga sig i, och oja och oja och ha åsikter hit och hit och inte kan fatta att ALLA GÖR SOM DOM VILL! Våra barn har suttit bakåtvända till dom varit 3,5 år, men inte fanken håller jag på och klankar och predikar för dem som väljer att göra annorlunda. Förresten är det säkrare för ALLA, även vuxna, att sitta bakåtvända, men det gör ju liksom inte att vi sitter bakåtvända och kör...
    åh, blir så trött....varför skriver man en tråd och vill ha åsikter då? klart alla gör som dom vill DET är ju uttjatat...
    War skrev 2008-10-23 20:37:06 följande:
    Säkrast vore det ju om vi inte vistades i trafiken alls.Kanske skulle varje människa tilldelas en varsin madrasserad cell så att vi inte kan komma till skada/skada andra.
    mmm, mycket konstruktivt och väldigt troligt...

varför är ni inne och "diskuterar" i en sådan här tråd om ni blir så otroligt trötta på allt "tjat"? För mig är barns säkerhet (ALLA barns säkerhet) en hjärtefråga men barns säkerhet kanske inte spelar så stor roll för er?
    Älskade, älskade Theodore
  • SeTa

Hur kan man resonera att det är bättre att vända för att barnen inte ska bryta benen i en ev krock?
    Brutna ben överlever de flesta, men bruten nacke?
    Och om man nu resonerar så, så tror man sälert inte att man kommer krocka heller, och då kan barnet lika gärna åka bakåt eftersom barnet isf ändå inte kommer bryta några ben.

• leomelkerleja

Hej jag blir lit rätt upprörd när jag läser hur folk ressonerar runt bilbarnstolar. Jag skulle inte själv köpa en utan att ha kollat tester och sett vad som är bäst! Jag har själv butik och vi har bara BESAFE för de är jättebra! Jag tycker det är emskt när man ser att de stora kedjorna säljer ut bilbarnstolar som fått underkänt i tester! Att en 4 årig drar 116 i stl kan ju bero på hur man vill att kläderna ska sitta. Stolarna är så deisgnade att när öronen sticker upp över kanten då ärbarnet för stort. Att det gått bra tidigare att sitta frammåtvänd är för att bilarna har förändrats. Dagens morderna bilar har krockzoner vilket gör att vi vuxna ska vara bättre skyddade i bilarna. Men de är inte designade för barnen som behöver allt säkrare bilbarnstolar för kraften på bilbarnstolarna blir större vilket gör att de gamla stolarna spricker.

Mina barn har varit åksjuka men de har fått sitta bakåtvända till 4 år de finns åksjukeband på apoteket som är heltsuveräna.

• leomelkerleja

man ska helst vara 4-5år innan man sitter frammåt vänd pågrund av att krockar man 50km i h blir kraften på barnets nacke nästan 200kg. och vem skulle villa slita i sitt barn med de krafterna.

• Kina79
    leomelkerleja skrev 2008-10-24 12:46:31 följande:
    Hej jag blir lit rätt upprörd när jag läser hur folk ressonerar runt bilbarnstolar. Jag skulle inte själv köpa en utan att ha kollat tester och sett vad som är bäst! Jag har själv butik och vi har bara BESAFE för de är jättebra! Jag tycker det är emskt när man ser att de stora kedjorna säljer ut bilbarnstolar som fått underkänt i tester! Att en 4 årig drar 116 i stl kan ju bero på hur man vill att kläderna ska sitta. Stolarna är så deisgnade att när öronen sticker upp över kanten då ärbarnet för stort. Att det gått bra tidigare att sitta frammåtvänd är för att bilarna har förändrats. Dagens morderna bilar har krockzoner vilket gör att vi vuxna ska vara bättre skyddade i bilarna. Men de är inte designade för barnen som behöver allt säkrare bilbarnstolar för kraften på bilbarnstolarna blir större vilket gör att de gamla stolarna spricker.Mina barn har varit åksjuka men de har fått sitta bakåtvända till 4 år de finns åksjukeband på apoteket som är heltsuveräna.
    jag skriver under på detta. bra sagt! Och så sant så sant
  • EmSaAs
    leomelkerleja skrev 2008-10-24 12:46:31 följande:
    Hej jag blir lit rätt upprörd när jag läser hur folk ressonerar runt bilbarnstolar. Jag skulle inte själv köpa en utan att ha kollat tester och sett vad som är bäst! Jag har själv butik och vi har bara BESAFE för de är jättebra! Jag tycker det är emskt när man ser att de stora kedjorna säljer ut bilbarnstolar som fått underkänt i tester! Att en 4 årig drar 116 i stl kan ju bero på hur man vill att kläderna ska sitta. Stolarna är så deisgnade att när öronen sticker upp över kanten då ärbarnet för stort. Att det gått bra tidigare att sitta frammåtvänd är för att bilarna har förändrats. Dagens morderna bilar har krockzoner vilket gör att vi vuxna ska vara bättre skyddade i bilarna. Men de är inte designade för barnen som behöver allt säkrare bilbarnstolar för kraften på bilbarnstolarna blir större vilket gör att de gamla stolarna spricker.Mina barn har varit åksjuka men de har fått sitta bakåtvända till 4 år de finns åksjukeband på apoteket som är heltsuveräna.
    Hoppas verkligen att bilstolstillverkarna har börjat tillverka större stolar som passar större barn. Min äldsta växte ur stolen redan som treåring och de fanns inga större som passade honom, detta var 2005..
  • Blixtens

Hur gör man då när man ska dra iväg 80 mil till stugan med en 1,5åring som skriker och spyr hela tiden när hon åker bakåtvänt, men är på kanon humör och inte mår det minsta illa när hon åker framåtvänd?

Okej hon sitter säkrare bakåtvänd, men ja kan garantera att min fokus på vägen och trafiken är ohygligt mycket sämre när hon hela tiden spyr eller skriker.

Som ni kan förstå har ja henne framåtvänd, går det skulle ja köra bakåtvänt men i många fall går det inte eller skapar större risker än va det går att sitta framåtvänd.

• cicci85
    Blixtens skrev 2012-01-07 13:27:43 följande:
    Hur gör man då när man ska dra iväg 80 mil till stugan med en 1,5åring som skriker och spyr hela tiden när hon åker bakåtvänt, men är på kanon humör och inte mår det minsta illa när hon åker framåtvänd?Okej hon sitter säkrare bakåtvänd, men ja kan garantera att min fokus på vägen och trafiken är ohygligt mycket sämre när hon hela tiden spyr eller skriker.Som ni kan förstå har ja henne framåtvänd, går det skulle ja köra bakåtvänt men i många fall går det inte eller skapar större risker än va det går att sitta framåtvänd.

Man ger åksjuketabletter och provar ut en bakåtvänd stol som barnet trivs i!
  • Coyote

Härligt att en tråd från 2008 vaknar till liv!

• UnderbaraMix

Att man ens provar att vända en 1åring är för mig helt sjukt. Att man provar när de är 4, javisst. Men innan dess är det fan galenskap. Har ni provat att ha ungen i takboxen också eller liggandes i bakluckan på en madrass. Säkert mysigt det med! Idioti

Mamma till en liten kille född augusti-11. Flyttar till årsskiftet till Edinburgh, Skottland. underbaramix.wordpress.com
  • UnderbaraMix

Och blixtens, man ger fan i att åka 80 mil till stugan om ungen kräks hela vägen.

Mamma till en liten kille född augusti-11. Flyttar till årsskiftet till Edinburgh, Skottland. underbaramix.wordpress.com
  • t0va
    Blixtens skrev 2012-01-07 13:27:43 följande:

Hur gör man då när man ska dra iväg 80 mil till stugan med en 1,5åring som skriker och spyr hela tiden när hon åker bakåtvänt, men är på kanon humör och inte mår det minsta illa när hon åker framåtvänd?

Okej hon sitter säkrare bakåtvänd, men ja kan garantera att min fokus på vägen och trafiken är ohygligt mycket sämre när hon hela tiden spyr eller skriker.

Som ni kan förstå har ja henne framåtvänd, går det skulle ja köra bakåtvänt men i många fall går det inte eller skapar större risker än va det går att sitta framåtvänd.

Testa andra stolar, vad har ni nu?

Kan berätta att det blir 100gånger jobbigare om ni smäller och barnet i bästa fall bryter nacken, i värsta fall inte överlever. Ha ett barn som brutit nacken är inte lek, det präglar resten av livet bråk med myndigheter och vård förutom allt det praktiska att lösa.

Man får kanske skita i att åka långt under ett tag och se om det hjälper. Min kille protesterade massor när han var 4månader och åkte babyskydd så vi skaffade en ny stol, den hade han i ca 6månader sen började han protestera igen för han ville kunna ha fötterna åt sidorna och det gick inte med den stol han hade så vi bytte en gång till till en Brtax two-way men den har inte så bra sidoskydd så nu har vi köpt ännu en stol där han kan ha benen som han vill och sprattla och har sidoskydd. 4 stolar på 16månader. Ja det är inte kul för ekonomin men att vända honom har jag inte lust att göra, har många vuxna vänner som skadats i trafiken och jag vägrar låta barnet löpa den risken enbart för att jag inte kan hitta lösningar.
Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol, vad stämmer?