• TinyToon

Ni med bonusbarn varannan vecka...

Hur gör ni era byten?
    Vilka dagar,tider och lämnar ni eller hämtar?
    Berätta gärna också varför i har valt att göra som ni gör.

Jag och min sambo har precis pratat om att vi göra lite småändringar som tex att hämta istället för att lämna som vi gör nu för att göra bytet positivare.
    Hon verkar inte ha några problem att vi lämnar men jag har fått för mig att om man blir hämtad så känns det som om man är mer önskad än att bli lämnad efter en vecka.

Hennes mamma har ofta match på söndagar och då lämnar vi min bonusdotter hos morföräldrarna.
    Både vi och min bonusdotters mamma vill att vi ska komma på en lösning så att vi alltid hämtar av varandra och inte av far- eller morföräldrar.
    Samtidigt vill vi ha en hel helg och fasta tider.

Nyfiken på andras lösningar!

• Svar på tråden Ni med bonusbarn varannan vecka...
  • Angeeliina

Jag skulle nog välja att börja med vardag dvs. måndag så man kan få ha lite vardagligt liv först, med kanske lite osämja och läxläsning (så man inte får så dåligt samvete om vi blir lite osams och så)... för vi avslutar alltid med en myshelg (välja maträtt, film och godis)innan de ska till den andra på måndagen.
    Kul att höra hur alla gör.

• TinyToon
    Svar på #41
    Angeeliina skrev 2008-12-07 00:38:13 följande:
    Jag skulle nog välja att börja med vardag dvs. måndag så man kan få ha lite vardagligt liv först, med kanske lite osämja och läxläsning (så man inte får så dåligt samvete om vi blir lite osams och så)... för vi avslutar alltid med en myshelg (välja maträtt, film och godis)innan de ska till den andra på måndagen.Kul att höra hur alla gör.
    Ja alla gör ju olika och det är kul att se hur det funkar.
    Du skriver först " jag skulle nog välja"?
    Har du bonusbarn och det är så ni gör eller är det så du skulle göra om du hade?? :)
    I slutet så läser jag det som omdu har bonusbarn.
  • TinyToon
    Svar på #41
    Angeeliina skrev 2008-12-07 00:38:13 följande:
    Jag skulle nog välja att börja med vardag dvs. måndag så man kan få ha lite vardagligt liv först, med kanske lite osämja och läxläsning (så man inte får så dåligt samvete om vi blir lite osams och så)... för vi avslutar alltid med en myshelg (välja maträtt, film och godis)innan de ska till den andra på måndagen.Kul att höra hur alla gör.
    Ja alla gör ju olika och det är kul att se hur det funkar.
    Du skriver först " jag skulle nog välja"?
    Har du bonusbarn och det är så ni gör eller är det så du skulle göra om du hade?? :)
    I slutet så läser jag det som omdu har bonusbarn.
  • TusseTvå

Lämnar barnen på måndag i skolan och måndag veckan efter kommer de på måndagen från skolan.

• Sibeb

Min bonusdotter är två veckor på varje ställe. Hon har alltid haft en väldig separationsångest och när min man bytte jobb och började med skift så passade det bäst med två veckor. Mamman tyckte först att det var för länge, men dottern mår så pass mycket bättre av att flytta mer sällan att jag tror att hon tycket att det är värt det. Nu hinner dottern börja längta mer efter respektive förälder och ser nog fram emot bytet mer än förrut.

Vi byter på måndagarna för att få en hel helg.

• Klumpedumpe

Har inte läst hela tråden men som svar på TS fråga.

Jag har två bonusar med olika mammor och olika bostadsorter.
    Den äldsta tösen hämtas och lämnas på fritids på skolan på måndagar eftersom hon bor 5 mil från oss, där vi jobbar.

Den yngsta bor 2 hus bort och henne byter vi numera över på söndagar, om vi hämtar henne eller mamman lämnar det är olika. När jag jobbade (är mammaledig) så bytte vi även henne på måndagar via dagis.

Jag hade gärna haft fredagar istället, eftersom jag känner att man är ganska slut efter en vecka hel vecka med alla barnen och det kan ibland göra helgen lite lång. Hade man istället bytt på fredag-eftermiddagen hade man börjat veckan med något riktigt mysigt, film och popcorn istället för en stressig måndag-kväll med enbart rester i kylen... :)

• TinyToon

Klumpedumpe skrev 2008-12-29 14:41:29 följande:

Har inte läst hela tråden men som svar på TS fråga.Jag har två bonusar med olika mammor och olika bostadsorter. Den äldsta tösen hämtas och lämnas på fritids på skolan på måndagar eftersom hon bor 5 mil från oss, där vi jobbar.Den yngsta bor 2 hus bort och henne byter vi numera över på söndagar, om vi hämtar henne eller mamman lämnar det är olika. När jag jobbade (är mammaledig) så bytte vi även henne på måndagar via dagis. Jag hade gärna haft fredagar istället, eftersom jag känner att man är ganska slut efter en vecka hel vecka med alla barnen och det kan ibland göra helgen lite lång. Hade man istället bytt på fredag-eftermiddagen hade man börjat veckan med något riktigt mysigt, film och popcorn istället för en stressig måndag-kväll med enbart rester i kylen... :)
    Låter som om det bli lite flängande med ett barn en bit bort.
    Vi ska börja testa fredagar nu när det är nyt år.. jag tror det blev bestämt så iaf :D
    Jag tror att det kommer bli mer avslappnat och som du säger att det blir stressigt.
    Går det inte att byta dag för er också då?
    Har du varit bonus mamma länge?

Såg att du hade ett eget litet pyre också och ett till på väg så det kanske har varit ett tag?!
  • Pirrou666

har min son varannan vecka byter söndagen

• carra72

Vi byter på fredagar. Vi hämtar barnen på fredagen från skolan alt fritids om vi jobbar. Sen lämnar vi dom i skolan fredagen efter. Det fungerar mycket bättre att göra så efter som mammans sambo "bundit" upp den lille så den lille har svårt att lämna honom. Eller snarare Mammans sambo GÖR det svårt

• Mirakel händer

Vi byter på söndagarna. Den som har sonen lämnar honom. Vi lämnar oftast över på eftermiddagarna. Så stannar den som lämnar sonen på fika, för att uppdatera vad som har hänt under veckan.

Men sonen kommer alltid till oss den veckan han är hos sin pappa eftersom vi inte har frita till honom, trots att han är 13 år så kan han inte vara hemma pga sitt handikapp och funktionshinder. Så hans pappa hämtar honom när han har slutat jobba.

Varför vi har valt detta. Det är för det är det bästa för våran son.

• Mirakel händer
    Kims mamma skrev 2009-01-03 23:25:19 följande:
    Vi byter på söndagarna. Den som har sonen lämnar honom. Vi lämnar oftast över på eftermiddagarna. Så stannar den som lämnar sonen på fika, för att uppdatera vad som har hänt under veckan. Men sonen kommer alltid till oss den veckan han är hos sin pappa eftersom vi inte har frita till honom, trots att han är 13 år så kan han inte vara hemma pga sitt handikapp och funktionshinder. Så hans pappa hämtar honom när han har slutat jobba. Varför vi har valt detta. Det är för det är det bästa för våran son.
    Svarade fast det inte är mitt bonusbarn... men det är ju min mans bonus...
  • Obzi

Vi har bara haft varannan vecka sedan v 50-08, så än så länge är lämningstider under diskussion. Försöker vara flexibla så gott det går.

Vanligen byter vi på söndagar, det är oftast vi som både hämtar och lämnar eftersom biomamman inte har körkort o vi bor en mil ifrån varann. Problemet våra familjer har är att biomamman inte arbetar, vilket innebär att mitt bonusbarn inte går på dagis så ofta under hennes veckor. Så det funkar inte att hämta och lämna på dagis, eftersom vi antingen måste hämta jättetidigt (13.30) eller lämna jättesent (09.30). Det hade varit smidigt annars!

Vi tar inte med oss massa saker mellan familjerna, han kommer med sin snuttefilt och napp. Under veckan tvättar vi "mamma-kläderna" han hade på sig när han kom och så åker han hem i dem.

Kul att läsa hur andra gör!

Svar på tråden Ni med bonusbarn varannan vecka...