• Mallan83

fler med prematurbarn födda oktober 2008?

halloj...

jag fick en dotter den 2 oktober. det blev aningens förtidigt. hon föddes i v31+3.
    vägde 1398 gram och var 40 cm lång

tänkte höra om det finns fler mammor och pappor med prematurbarn födda i oktober. (alla är självklart välkommna att skriva även om era prematurer ej kom i oktober )

intressant att höra om era barns framsteg samt att ventilera hela upplevelsen med andra som vart i samma sitts.

• Svar på tråden fler med prematurbarn födda oktober 2008?
  • Anemia

Järn lagras ju mycket i fettvävnaden med, och många prematurer är ju rätt så spinkiga.
    Sen avnavlig var det inte tal om för oss då det blev akutsnitt.

Thelma 080925
  • JessAnn

Hej!
    Jag fick barn den 9 sep, hoppas det är ok att jag tittar in iallafall.. Kom i v 27+0. Vägde då 1080g men gick ner till 980g.
    Idag tre månader sedare skulle han varit född.(9dec) Han växer på bra. Väger idag 4070g.

• Anemia

JessAnn, oj, det var mig en baddare att växa!

Hur tycker ni att era barn har utvecklats jämfört med jämngamla, okorrigerad ålder?
    Thelma ligger efter i ex joller och skratt, men är enl BVC stark och har reflexer som till och med är före sin ålder. Hon är nu 11 veckor, 2 veckor korrigerat.
    Hon har växt från micro-bebis (1171g) till 2745 g idag (stolt!!)

Thelma 080925
  • Emmalo

Freja ligger lite efter sina jämnåriga fullgångna men ligger före 3-veckorsbebisar. "pratar" lite och ler nu ganska mycket, skrattar dock inte än. Var på BVC idag, hon är 9 veckor idag, väger 3640 gram och är 52 cm lång.

• Maria Seg

Emmalo när började hon le?

Min tjej pratar med mig och är dunderstark i nacken. Vill vara med mer nu och se. "tyvärr" Märker jag redan nu tendenser till att hon kommer bli sådan att hon vill bli road och stimulerad som min förste son. Kommer ha fullt upp! Men man kan inte alltid ha tur och få ett nöjt barn som gärna ligger ensam på golvet...Men storebror blev istället så mycket lättare under trotsåldern och framåt =)

Men hursomhelst hon kan titta på mig men jag är totalt ointressant tydligen. Älsklingsaken är hennes röda blöjbyxor med vita kanter då börjar hon snacka!! Hmmm... Och ler gör hon inte heller. Längtar ju! Är 7 veckor idag.

• Emmalo

Maria- Freja började ge svarsleende nu i helgen (tidigare har hon bara haft magknipsleenden), men vi får fortfarande jobba lite för att hon ska le (ge mycket uppmärksamhet). Hon har också blivit allt mer intresserad av mig och maken, tidigare var vi betydligt mer ointressanta än t ex lampor

• HHAANA

När vi bytte från bröstmjölk till ersättning här hemma så ändrades bajset med. Innan hade hon som "keso" små kluttar i det kladdiga och nu har hon helt slätt "flytande".
    Ska det vara så här, hon är extremt gasig också.

Någon mer som har samma eller som vet?

• Anemia

Thelma får ersättning till natten, så att hon blir riktigt mätt, annars så är det bara tuttemjölk, men hennes bajs ser ut som du beskriver. Och gaser, ja! Jag har provat att ta bort både det ena och det andra, utan att det hjälper. Hon verkar iaf inte så besvärad av att hon pruttar mera ljudligt än ett lumpenkompani!

Thelma 080925
  • Julies

Hej tråden!
    Vår tjej kom i Oktober, v 35+5 pga att jag hade preeklampsi. Hon vägde 2345 g och var 46 cm lång. Vi var på neonatal en vecka och hon hade sond några dagar eftersom hon var för trött för att suga på bröstet. Hon väger idag 4760 gram och är 55 cm lång! Amningen fungerar bra men magen krånglar (här med!)...
    Idag på BVC sa sköterskan att hon är sen när det gäller nacken. Hon kan inte stödja den utan man måste hålla i. Försöker träna henne varje dag men så fort jag lägger henne på mage blir hon arg, skriker och ger upp.. Har någon tips på hur jag kan göra? Vill ju gärna att hon ska bli stark i nacken....

• Maria Seg
    Julies skrev 2008-12-12 17:48:23 följande:
    Hej tråden! Vår tjej kom i Oktober, v 35+5 pga att jag hade preeklampsi. Hon vägde 2345 g och var 46 cm lång. Vi var på neonatal en vecka och hon hade sond några dagar eftersom hon var för trött för att suga på bröstet. Hon väger idag 4760 gram och är 55 cm lång! Amningen fungerar bra men magen krånglar (här med!)... Idag på BVC sa sköterskan att hon är sen när det gäller nacken. Hon kan inte stödja den utan man måste hålla i. Försöker träna henne varje dag men så fort jag lägger henne på mage blir hon arg, skriker och ger upp.. Har någon tips på hur jag kan göra? Vill ju gärna att hon ska bli stark i nacken....
    Vissa barn föredrar knät. Lägg henne på mag eöver dina ben, kanske nakenrumpa så hon kan njuta mer, och vifta med ngt röttvitt eller svart gärna i kombination i en höjd så hon måste lyfta på huvudet för att se bättre. Om det låter oxå så är det ultimat. Alltså är ngn bebisleksaks bäst.
  • Julies

Maria Seg skrev 2008-12-12 19:06:38 följande:

Vissa barn föredrar knät. Lägg henne på mag eöver dina ben, kanske nakenrumpa så hon kan njuta mer, och vifta med ngt röttvitt eller svart gärna i kombination i en höjd så hon måste lyfta på huvudet för att se bättre. Om det låter oxå så är det ultimat. Alltså är ngn bebisleksaks bäst.
    Tack för tipset! Ska prova när hon vaknar nästa gång!
Svar på tråden fler med prematurbarn födda oktober 2008?