• Sunshinepessan

Vi mammor från Bosnien :)

Jag hoppas jag har placerat inlägget i rätt tråd...

I alla fall .., så tänkte jag att det skulle vara trevligt och få lite mer kontakt med mammor från Bosnien. Skriv gärna vilken stad ni kommer ifrån och lite mer om er och eran familj.

Då antar jag att jag ska börja. :)
    Jo, Amila heter jag, kallas för Milla eller Zvrkaca av min man då. Vi kommer från Dubica och bor nu i Halmstad. Vi har två döttrar tillsammans, Ajla Isabell som är 4 år och Aida Hanna som fyller ett nu i november. Själv så pluggar jag och min man jobbar. Vi trivs jättebra i Halmstad och planerar både våran och barnens framtid här.., så länge vi har rätt att planera för de.., man vet ju aldrig vad de själva kommer ha för önskemål när de bli vuxna. :)

Så, nu är jag nyfiken på alla andra.

• Svar på tråden Vi mammor från Bosnien :)
  • Blue Bear
    Minkic skrev 2008-11-06 20:27:15 följande:
    Blue Bear:Ok, själva förlossningen tycker jag nog var kanon, men att ha honom inne så pass länge,neee det vill man inte vara med om, gärna lite tidiagre eller hur?Ja födde benjamin två vedckor tidigare än beräknat, vattnet gick 04,30 på morgon, in för att hand huvud inte var fixerat, öppen 3, fick efter en tid dropp eftersom jag inte öppnade mig men hade värkar, sen blev det skitmkt värkar på droppet, använde lustgas ifrån 15 o sen kl 19,27 kom våran gosse, krystade i 45 min :) Så jag tycker att min förlossning också var rätt skaplig med tanke på vilka historier man hör :)
    Själva förlossningen var "lätt" om man nu kan säga så om nåt som gör j***t ont
    Men de sista 2 veckorna över tiden  Det var det värsta jag varit med om..
    ***Adi 080626 - alldeles underbar!*** thebluebear.bilddagboken.se
  • LjubaviMoja
    Minkic skrev 2008-11-06 20:27:15 följande:
    Blue Bear:Ok, själva förlossningen tycker jag nog var kanon, men att ha honom inne så pass länge,neee det vill man inte vara med om, gärna lite tidiagre eller hur?Ja födde benjamin två vedckor tidigare än beräknat, vattnet gick 04,30 på morgon, in för att hand huvud inte var fixerat, öppen 3, fick efter en tid dropp eftersom jag inte öppnade mig men hade värkar, sen blev det skitmkt värkar på droppet, använde lustgas ifrån 15 o sen kl 19,27 kom våran gosse, krystade i 45 min :) Så jag tycker att min förlossning också var rätt skaplig med tanke på vilka historier man hör :)
    Ja min första förlossning startade ca 3 på morgonen och det tog en timme att krysta ut henne de fick nästan hoppa på min mage låter hemskt jag vet men så var det i slutet. Jag sprack mycket dessutom. Hon kom 16.00.

Min andra förlossning så började värkarna 11.00 och höll på i två dagar det var svin jobbigt så när det väl var dags var jag jättetrött. Lustgas klarade jag inte av det fick mig att spy fick epudralen 20 min innan jag födde hm,,lönt kan man tycka. Det tog mig ca 40 min att krysta och sprack ännu mer. Så nu ska jag opereras igen pga att jag har tre blygisar kul va? Nä usch tanken på operationen får mig att rysa men jag längtar samtidigt.

Men under hela den tiden på förlossningen så hade jag en bm som var en pina fy fasiken så sur har jag aldrig varit på någon. Hon kunde inte hålla käften en sekund ens. Hon kunde inte sluta kommentera hur dåligt jag andades och lät mig inte ha vilka ställningar jag ville så till sist bad jag he dra fort som fan och låta mig vara för sånt behövde jag verkligen inte höra ho var så himla elak hela tiden och kaxig och då är det inte lätt för mig att vilja ta till mig råd.

Men nu är han här och helt underbar och snäll bebis vid namn Santino

p.s cola kunde jag inte alls dricka pga halsbrännan jag hade under hela graiditeten och foglossningen glömmer jag aldrig känner fortfarande av den ibland men mycket bättre är det iaf som tur är.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Minkic

LjubaviMoja:

Hmm , jobbigt verkar det som att du haft, lider med dig. Kan tänka mig hur tråkigt det måste kännas att behva gå igenom en operation efter en förlossning pga deras fel. Ja sprack med benjamin med, o 8 v efter förlossningen kunde jag fan intekissa utan att det sved, o jag kikade ner o hittade små delar av slemhinna som syntes som inte var ihopsytt. Så in till MVC, först sa de att de skulle op bort de, men herregud tänkte ja, men som tur e hjälpte det med att pensla bort dessa :) Slapp op. Så håller tummanra att det går bra tjejen!

Sen kan ja säga att som barnmorskestuderande e det mkt svårt, öven för barnmorskorna att alltid veta vad och hur man gått i sönder. Men ja känner att jag ber om hjälp när jag de minsta e osäker, bäst så för alla.

• LjubaviMoja
    Minkic skrev 2008-11-06 21:07:47 följande:
    LjubaviMoja:Hmm , jobbigt verkar det som att du haft, lider med dig. Kan tänka mig hur tråkigt det måste kännas att behva gå igenom en operation efter en förlossning pga deras fel. Ja sprack med benjamin med, o 8 v efter förlossningen kunde jag fan intekissa utan att det sved, o jag kikade ner o hittade små delar av slemhinna som syntes som inte var ihopsytt. Så in till MVC, först sa de att de skulle op bort de, men herregud tänkte ja, men som tur e hjälpte det med att pensla bort dessa :) Slapp op. Så håller tummanra att det går bra tjejen!Sen kan ja säga att som barnmorskestuderande e det mkt svårt, öven för barnmorskorna att alltid veta vad och hur man gått i sönder. Men ja känner att jag ber om hjälp när jag de minsta e osäker, bäst så för alla.
    Nä kissa var jättejobbigt fick gå in till duschen ett bra tag. Aslaget försvann snabbt iaf och mensen kom tbx efter två månader.

Det var jo inte deras fel att jag behöver opereras en gång till utan de sprack på samma ställe som första gången och de behövdes skäras igen för att fixa det och det är det de ska göra nu plus amputera en liten del av blygisen då den blivit så lång. Blev lite för personlig nu kanske men vill förklara det på ett sätt så ni förstår

Tack jag hoppas oxå på att de går bra så man kan gå vidare med livet på ett normalt sätt.
  • Minkic

VAd ska ni göra i helgen tjejer?
    jälv så åker vi ner till malmö o hälsar på mina föräldrar

• LjubaviMoja
    Minkic skrev 2008-11-07 14:59:45 följande:
    VAd ska ni göra i helgen tjejer?jälv så åker vi ner till malmö o hälsar på mina föräldrar
    Vi ska bara ta det lungt ikväll. Imorgon kör vi Lajla till min mamma och sen ska vi nog shoppa lite

Så inte så mycket egentligen tar det som de kommer.
  • Lady87

Kikar in o Hälsar på alla Bosniska mammor!
    Jag har inte blivit mamma än men planerar för fult iaf :)

• MammaIna88

Hmm här har det inte vart nån aktivitet på ett tag men jag skriver ändå Jasmina heter jag och är 22 år och bor på Tjörn. Har två barn Samuel 3 år och Leona 7 månader och jag är förlovad med deras pappa som är finsk. Kommer annars från Travnik

• tvillingmamma07

vet någon vad betyder foglossning på bosniska.

Svar på tråden Vi mammor från Bosnien :)