• Anonym (Skabb)

Jag har fått skabb!!!!

Jag har under ca en månad haft kliande utslag på kroppen. Jag har varit hos läkaren ett par gånger och först fått diagnosen allergi och sedan infektion i hårsäckarna.
    Igår svimmade jag och tappade känseln i huden så det blev ilfart till akuten. Efter mycket om och men konstaterade de att det är skabb jag har fått. Det som hände igår var en allergisk reaktion på alla bett.
    Nu till mitt problem, jag har haft det länge, det har kliat vansinnigt på nätterna så jag inte kan sova, jag har varit tre gånger hos läkare a´300 kr (tot 900 kr) och fått medicin för ca 1500 kr.
    Jag kan nu med facit i hand säga när jag blev smittad, vi var med mitt arbete och red på islandshästar och hästarna hade skabb. Inkubationstiden stämmer perfekt.
    Vad ska jag göra, ringa upp hästägare och kräva pengarna tillbaka eller ska jag gå via mitt arbete. Jag vill helst inte gå via arbetet eftersom skabb i mina öron är rätt så vidrigt och jag vill inte det ska komma ut på min arbetsplats att jag fått det (även om det kommer från en häst).
    Vad hade du gjort och hur äckligt tycker du det är med skabb?

• Svar på tråden Jag har fått skabb!!!!
  • Anonym

Kan man ha skabb länge utan att veta det?
    Är symptomen att det kliar jätte väldigt mykket?
    Andra symptomer som finns till det?

• Anonym

på mej kliar det ibland på handlederna och fingrarna och bröstet och underlivet och jag tror att det är allergi för olika mat,
    kan det vara skabb även om jag har det bara ibland och inte alltid

• Anonym

Det är bra att uppmärksamma jobbet och vänner/släkt,speciellt om det finns risk att någon blivit smittad.

Min vän som bodde hos oss för länge sen fick skabb via annan vän,hon hade det i 4 månader innan hon fick klart för sig att det var skabb.
    Hon hade varit på flera vårdcentraler,och även akuten 3 gånger för detta,men alla sa olika saker,ingen trodde det var skabb.
    Så när hon kontakta hudläkare visste dom direkt vad det var.

Jag hade barn kring 1 år och 5 år som hon pussa o krama varje dag.och låg i hennes säng..men ingen blev smittad.

• Anonym

skabb kanske kan man ha loppor eller kvalster i sängen som ger samma kliande eller vad tror ni som vet

• Hjege

Nej nu har du fel. Som gammal hästmänniska jag är så vet jag att man kan få skabb från hästar. Första gången jag fick det så förstod jag inte vad det var och det började med pyttesmå blåsor mellan fingrarna som kliade så in i vassen. Det kliades upp till små sår och först när det spridit sig upp över handlederna så gick jag till läkaren som konstaterade att det var skabb.
    Det tar bara ca två dygn att bli av med det med hjälp av salvan Tenutex.

Skabbdjuren angriper oftast varmare ställen på kroppen såsom mellan fingrarna (det vanligaste eftersom den kroppsdelen är oskyddad och oftare i kontakt med andra kontaktytor) men även under armarna, i byxlinningen, ljumskarna osv.

TS, du kommer inte att kunna kräva ersättning av hästägaren, däremot kan du ju ifrågasätta läkaren som inte klarade av att ställa en så lätt diagnos att det medförde extrakostnader för dig. Jag är inte läkare men skabblåsor känner jag igen om du så väcker mig mitt i natten.

Vissa år är gynnsammare för kvalster och då kan människor bli angripna fastän de inte är kontakt med djur. Skabb finns naturligt i vår fauna och är någon angripen på t.ex. händerna så räcker det med att man artigt tar dem i hand när man hälsar på dem.

Skabb har ingenting med hygien att göra, du har ingen anledning att skämmas för att du fått skabb.

VulgusProfanum skrev 2008-11-01 09:51:29 följande:
    Skabb är artspecifik vilket innebär att skabben inte kan överleva på andra arter än sin värdart.Däremot kan den alltid försöka den lille rackaren Då får man något som kallas sekundärsmitta och det innebär att skabbdjuret provbiter- inser att den är fel ute- och lämnar kroppen alternativt dör.Den kan inte föröka sig på fel värd.Däremot så kan betten vara nog så irriterande och jobbiga.Har de konstaterat att det är skabb du har genom att titta i mikroskåp?Om du har fått en redig infektion så är det nog mest troligt så att någon i din närhet bär på skabb.Behandla med Tenutex och ibland får man behandla hela familjen för att annars går det bara runt runt.Det är viktigt att tvätta sängkläder, kläder och handdukar efter det att man smörjt in sig. Annars kan det finnas skabbdjur kvar som bara väntar på att få sätta tänderna i en.Ibland kan det vara svårt att bli av med dem och det kan klia även efter det att skabbdjuret dött.
  • Anonym (Skabb)

Hej
    Vilket bra svar, jag har känt att jag inte orkar argumentera mot de som säger att "skabb kan man inte få av hästar osv.....".
    Nu äntligen börjar de sista blåsorna och kliandet ge med sig. Skabben dör direkt efter behandling, men de döda djuren finns kvar i huden och blåsorna och kliet finns kvar ca 2-3 månader efter.
    Nej skabb är något riktigt hemskt och de råder en enorm okunskap om det inom läkarkåren eftersom det trots allt är relativt ovanligt.

Hjege skrev 2008-12-10 19:09:28 följande:
    Nej nu har du fel. Som gammal hästmänniska jag är så vet jag att man kan få skabb från hästar. Första gången jag fick det så förstod jag inte vad det var och det började med pyttesmå blåsor mellan fingrarna som kliade så in i vassen. Det kliades upp till små sår och först när det spridit sig upp över handlederna så gick jag till läkaren som konstaterade att det var skabb. Det tar bara ca två dygn att bli av med det med hjälp av salvan Tenutex. Skabbdjuren angriper oftast varmare ställen på kroppen såsom mellan fingrarna (det vanligaste eftersom den kroppsdelen är oskyddad och oftare i kontakt med andra kontaktytor) men även under armarna, i byxlinningen, ljumskarna osv. TS, du kommer inte att kunna kräva ersättning av hästägaren, däremot kan du ju ifrågasätta läkaren som inte klarade av att ställa en så lätt diagnos att det medförde extrakostnader för dig. Jag är inte läkare men skabblåsor känner jag igen om du så väcker mig mitt i natten. Vissa år är gynnsammare för kvalster och då kan människor bli angripna fastän de inte är kontakt med djur. Skabb finns naturligt i vår fauna och är någon angripen på t.ex. händerna så räcker det med att man artigt tar dem i hand när man hälsar på dem. Skabb har ingenting med hygien att göra, du har ingen anledning att skämmas för att du fått skabb.
  • Hägris

Varför skulle hästägaren betala något?

Klantig doktor, kräv den på betalning ist...

Men SUUUUUUUG!
  • m00min

Jag tror jag fått skabb av svärmors hund Och jag är gravid i v 38+0 idag.

Jävla skit!

• Anonym (???)

Jag undrar om man kan ha typ små utslag om man fått skabb?? Min syster som ja ej träffat mer än 1 grr på 2 månader har skabb och nu när ja vet att hon har det kliar det som bara den.
    Säkert psykiskt med men har kliande utslaf under brösten. Är oxå gravid så det kan väl iofs vara värmeutslag eftersom magen går imot med.

Sen undrar ja om man ser djuren lätt?? Är dom på huden eller bara under???
    Och vilken färg är det på dom. Hittar ingen bra bild på det.

• MADSA

Hej,

Vill gärna komma i kontakt med någon som haft skabb. Det går bra att kontakta mig på tel: 070- 774 68 08

• Anonymsen

Hej där jag tror det var ett tag sen denna tråd men har panik!! Jag vet att jag fått skabb och familjen som har symptom behandlade med tenutex. Vi har tvättat allt och använt tenutex uppemot 13 gånger men det hjälper ju inte. Jag mår inte bra och sökt vård dom sa först hår säck inflammation sen svamp. Visat upp skabb gångarna som jag har (panik av att jag tänker på det) då sa dom nä du har nog haft det men inte längre och då var jag där när det kröp och kliade som mest.
    Fick mjukgörande salva som inte hjälpt och jag vet inte vart jag ska ta vägen. 
    hur gjorde ni som haft skabb? bytte ni ut till exempel trasor svampar 🧽. Har heltäckande matta så det svårt med den har vädrar flera hänger. Hade ni tenutex 24 t och sen efter en vecka igen för det gjorde jag eller 24+24? Vad hade ni på er, strumpor?  kunde ni använda mobilen? handtag och sånt vad gör man där eftersom jag tänker dom inte fäster där?

sist men inte minst tror ni skabben har blivit resistenta?😩
    jag har behandling nu med hela kropp och huvud?

Svar på tråden Jag har fått skabb!!!!