• Anonym (fattig)

Vilka extra inkomster kan man ha under mammaledigheten?

Jag håller nu på men min kalkyl under min mammaledighet och insett jag har inte nog med pengar, Vad ska jag göra?
    jag vill ha ett extra inkomst under min ledighet.
    Kan ni ge förslag eller berätta vad ni har gjort?
    Tips och förslag tas gladeligen emot. :)

Har kommit på att dagmatte kan fungera då får man ju ca 1000kr/ mån per hund.
    Och sen har jag bestämt mej för att hyra ut ett rum i lgh till ngn så får jag 2000 mindre i hyra.
    Har ni några andra förslag på vad jag kan tjäna/ spara pengar på?

• Svar på tråden Vilka extra inkomster kan man ha under mammaledigheten?
  • Anonym (dagmatte)

Jag får 1500 kr/mån per hund som jag passar. 900 tar jag om det är deltid hunden ska vara här.

• Anonym (Sm)

Måste ba fråga dig som skriver för ett internetföretag, Vad gör du då? asså vad skriver du för nått? jag e oxå mammaledig och tar ut Fp 5dar/v restrerande 2 dagarna gör jag inget speciellt ännu. så jag vill oxå ha tips på extra jobb jag kan göra på helgerna osv.

• Anonym
    Anonym (Sm) skrev 2008-11-02 23:27:45 följande:
    Måste ba fråga dig som skriver för ett internetföretag, Vad gör du då? asså vad skriver du för nått? jag e oxå mammaledig och tar ut Fp 5dar/v restrerande 2 dagarna gör jag inget speciellt ännu. så jag vill oxå ha tips på extra jobb jag kan göra på helgerna osv.
    Jag skriver för ett företag som gör recensioner för tekniska produkter, jag gör som sammanfattningar av underlag som de skickar till mig och får betalt utefter hur många underlag jag får skickade till mig varje vecka. Detta har jag hållt på med sedan 2001, eftersom det är ett perfekt extrajobb när man var student också :)
  • Anonym (Sm)

Jaha, det lät intressant men hur mkt tjänar du på det da?
    och hur får man kontakt med ett sånt företag? Förlåt om jag ställer många frågor =)

• Anonym
    Anonym (Sm) skrev 2008-11-02 23:37:17 följande:
    Jaha, det lät intressant men hur mkt tjänar du på det da?och hur får man kontakt med ett sånt företag? Förlåt om jag ställer många frågor =)
    Ingen fara :)
    Jag tjänar 160 kr per sammanfattning, och de tar lite drygt en timme att göra bara, så det är rätt bra betalt. Hur man får kontakt med ett sånt företag vet jag inte, det var mest en slump och det företag jag jobbar för söker inte några just nu..
  • Anonym (Sm)

160kr låter bra=)
    jag e fantasilös så jag vet inte vad elr hur jag ska kunna hitta på nått att jobba med 2dar/v hemmifrån..men det löser sig nog..hehe

• Anonym (fattig)

okey då vet jag lite mera men jag har beräknat att jag kommer få 440 kr/ dag men jag skattar ju i norge för den föräldrapenningen.
    Så vet liksom inte om någon kan dra in den fp?
    Men du Anonym (dagmatte) skattar du för att vara dagmatte eller inte hur gör man måste man starta en firma för att få pengarna?

Bolaget du verkar ha kontroll är det 4000 på ett år som man får ha i passiv inkomst?

Alltså den lägenhet jag har nu kan man hyra ut ett rum.

Men det är många som gett tips på vad man kan göra för att tjäna lite extra slantar mer än plugga distans som jag funderar starkt på, kvällsjobb tror jag inte på men bra idè men vet inte vad mer finns borde finnas något alternativ till att studera, hundmatte och kvällsjobb?

• Anonym (student)
    5barnsmamman skrev 2008-11-02 20:49:45 följande:
    Du har inte rätt till studiemedel och fp samtidigt. Visst du kan studera, men inte få ersättning från bägge ställena
    jo det kan man
  • Anonym (inneboende)

Det är iofs kanske bostadskris där du bor, och då kanske det funkar att hyra ut ett rum, men jag skulle nog själv både dra mig för att hyra och även själv hyra ut när man har en liten nyfödd/under året. 

Barn låter, barn skriker, barn är vakna på natten, barn tar inte hänsyn till att det bor någon i samma lägenhet. 

Du måste ju ta hänsyn till att din inneboende vill ha sin nattsömn ostörd, kan vara svårt med en nyfödd... 

• Tiina87
    Anonym (fattig) skrev 2008-11-02 20:08:03 följande:

Jag håller nu på men min kalkyl under min mammaledighet och insett jag har inte nog med pengar, Vad ska jag göra?

jag vill ha ett extra inkomst under min ledighet.

Kan ni ge förslag eller berätta vad ni har gjort?

Tips och förslag tas gladeligen emot. :)

Har kommit på att dagmatte kan fungera då får man ju ca 1000kr/ mån per hund.

Och sen har jag bestämt mej för att hyra ut ett rum i lgh till ngn så får jag 2000 mindre i hyra.

Har ni några andra förslag på vad jag kan tjäna/ spara pengar på?

Hur hade du tänkt att få till att vara dagmatte samtidigt som du ska ta hand om ditt lilla barn? Dessutom en främmande hund tillsammans med en nyfödd/spädbarn/bebis är ingen bra idé.
  • Tiina87
    Anonym (student) skrev 2008-11-02 20:47:07 följande:

Nja det är lite olika. Tar man hand om barnet samtidigt så kan det vara okej. Man får t.ex studera och få fp samtidigt eftersom man kan klara av att läsa och ta hand om barn samtidigt.

Står nått om rumslig kontakt med barnet på FKs hemsida.

Jag hade ringt och frågat men att rasta hundarna tar ju ca 1 timmer/dag så då kan du ju ta ut 7/8 dag då

Det gäller dock inte vid jobb utan vid studier som man kan sköta samtidigt som man är hemma. CSN är dessutom ingen inkomst.
  • Tiina87
    5barnsmamman skrev 2008-11-02 20:49:45 följande:

Du har inte rätt till studiemedel och fp samtidigt. Visst du kan studera, men inte få ersättning från bägge ställena

Fövisso gammal tråd ser jag nu MEN man har visst rätt att ta ut fp ocj csn sammtidigt så länge man har rumslig kontakt med barnet.
  • Stenen78

Nu är det en av få gånger som jag ger ett svar i en tråd, men låt gå 🙂
    Kanske inte är någon som läser denna då tråden kanske är oaktiv. 

Men men. 
    Det finns nått som jag snubblade över och hade önskat att jag visste om när min grabb var liten, och det är "digital marknadsföring" som det så fint heter. 
    En kollega på jobbet talade om detta och han kränger digitala saker. Kurser i hur man tjänar si och så mycket pengar bland annat. Han säljer tydligen bra av det också.
    Han visade mig sidan som har använde sig av och vart han hade hittat den. 
    Visade sig att killen som har sidan och som rekommenderade grejerna var svensk och dom digitala sakerna var på engelska.
    Men där fanns det olika saker som var gratis och vissa som kostade. Men det var inga stora summor (snål-jocke jag med förstoringsglas direkt).
    Hur som haver, efter att ha frågat sönder min kollega om detta så gav jag det en chans med att försöka göra samma sak som kollegan.
    Gick in på sidan och skapade ett konto. Köpte några kurser för att veta vad det handlade om körde igång.
    Nu är inte jag ett proffs eller speciellt kunnig inom detta område, men har faktiskt fått iväg både ett och två sälj! Så det finns ju potential för detta.
    "Allt det" gjorde jag hemma med morgonrocken på. Så det här kan ju vara ett sätt att tjäna pengar på hemifrån och stora summor också om man är ihärdig.
    Hojta till om det är intressant så ska jag nog hitta på mailet ifrån svensken. 

Svar på tråden Vilka extra inkomster kan man ha under mammaledigheten?