• Anemia

Barnförsäkring för prematurbarn.

Har precis pratat med Trygg hansa, jag kan teckna en olycksförsäkring hos dem, men inte en sjukdomsförsäkring då de har en gräns på födelsevikt över 1300 gram. Och det vägde inte Thelma när hon föddes.
    Hur har ni gjort med försäkring för prematurbarn? Har kollat runt lite, men inte på internet iaf hittat något om viktgränser.

• Svar på tråden Barnförsäkring för prematurbarn.
  • hotten

Pilea: som jag skrev så är den bättre än vanlig olycksfall!
    sen får du ju tro vad du vill men bra vore ju att kolla upp bättre och titta på tv nyheter och plus mfl, knappast att de hittar på eller?
    jag känner ingen endledning att lusläsa deras sida igen har gjort det en gång å räckte för mig.

• hotten

Pilea: om man bryter benet är det inte en olyckfallskada?

sen skrev du själv tex.. ersättning
    "medicinsk invaliditet p.g.a. olycksfallsskada"
    borde det inte verkligen vara även vid sjukdom?

• hotten

förlåt vid ett annat ställe (längst ner i länken ladda folder) står det tydligt att det är mest en olyckfalssförsäkring.

men man kan få för vård i hemmet även vid sjukdom om barnet är hemma minst 30 dagar å högst 1 år, (måste man vårda barnet minst 1 helt år hemma får man 45 000-90 000,-)

• Anemia

har läst igenom ACE, men nej.
    Och faktiskt, jag har aldrig hört talas om dem, vilket känns avgörande.

• Pilea
    hotten skrev 2008-11-04 11:09:22 följande:
    Var tvungen att kolla en sak så jag inte pratar gojja, å dina uppräknade saker stämmer ju inte ens..tex står det ju vård i hemmet pgav olyckfall, ersättning pgav föräldrarnas bortgång vid olycksfall osv...www.aceeurope.se/AceEuropeRoot/ACE+Sweden/Pro...
    Jag kopierade bara texten från deras sida, fliken försäkringen omfattar! Inget jag själv bara hittade på!
  • Tobben

Vår son vägde 1627 när han föddes och vi fick avslag hos If... på grund av låg födelsevikt. De hänvisade oss att komma tillbaka efter tre månader. Nu har vi istället tecknat försäkring hos TryggHansa, där ju vår ganska stora kille ju klarar viktgränsen.

• tabita

Vår son vägde 1555 gram i v 32+5. Vi har bara olycksfall. När vi skulle ompröva vid 18 månader kunde jag inte fylla i lappen då jag inte hade någon aning om alla hans sjukhusbesök osv. Frågade på sjukhuset och de rådde mig att vänta tills han är 5 år.

Visst kanske vi kunde få sjukförsäkring vid 18 mån, men då skulle det bli med så många undantag, klausuler så vi skulle betala för ingenting.

Men han har en svår sjukdomshistoria med många frågetecken.

Ni som fått prematurer som hållit sig friska borde ju kunna få vid 18 månader?

• Ell
    tabita skrev 2008-11-06 12:36:05 följande:
    Vår son vägde 1555 gram i v 32+5. Vi har bara olycksfall. När vi skulle ompröva vid 18 månader kunde jag inte fylla i lappen då jag inte hade någon aning om alla hans sjukhusbesök osv.
    Du kan ge försäkringsbolaget fullmakt att läsa journalen så slipper du fylla i allt själv, lätt att man missar nåt då.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Staxson

Vi har precis fått vår försäkring idag. Vi fick hos Länsförsäkringar och då både olycksfall & sjuk försäkring. Vår lilla föddes i V.32+5 och vägde några gram från 2kg. Sedan var hennes sjukhusvistelse helt problemfri så antagligen spelade det in på varför vi inte hade några problem med att få en "vanlig" försäkring.

• zezziz

Vi har tecknat en medlemsförsäkring hos Folksam där både olycksfall och sjukförsäkring ingår.
    Kostar 80 kr i månaden och det var inga problem att teckna den fast vi fick ett prematurbarn i vecka 31+3.

• Anemia
    Staxson skrev 2008-11-06 15:23:27 följande:
    Vi har precis fått vår försäkring idag. Vi fick hos Länsförsäkringar och då både olycksfall & sjuk försäkring. Vår lilla föddes i V.32+5 och vägde några gram från 2kg. Sedan var hennes sjukhusvistelse helt problemfri så antagligen spelade det in på varför vi inte hade några problem med att få en "vanlig" försäkring.
    Då väger ju erat barn mkt mera än de 1300 gram som verkar vara gränsen, vilken vecka barnet är fött i verkar ha mindre betydande.
  • hotten

zezzis, just dessa försäkringar vet du aldrig om du får ut nått alls eller ej... då de kan göra prövningen den dagen du begär nått... Men det är enda försäkring du alltid kan teckna å man KAN ju få nått...

• Gemelas

Vi fick avslag hos Trygg Hansa trots att våra tjejer vägde 1300g resp 1325g när de föddes vilket motsvarar gränsen för dem. Fick även nej hos Folksam så vi tog en försäkring hos ACE. Alla 3 barnen är försäkrade för 120kr per månad (syskonförsäkring). Visst, den kanske inte är lika omfattande som de andra bolagens men är säkert bättre än ingen försäkring alls..

• hotten

gemelas: självklart! bara man vet vad man betalar för, vilket vissa tydligen inte vet..
    sen är det ju verkligen förmånligt om man har flera barn!

• jennie80

på länsförsäkringar fick jag oxå vänta till 5 års koontrollen.helt sjukt egentligen

• zezziz
    hotten skrev 2008-11-06 21:10:38 följande:
    gemelas: självklart! bara man vet vad man betalar för, vilket vissa tydligen inte vet.. sen är det ju verkligen förmånligt om man har flera barn!
    ursäkta mig då, men vad har du själv för försäkring som är så himla bra??
  • hotten
    zezziz skrev 2008-11-12 15:21:58 följande:
    ursäkta mig då, men vad har du själv för försäkring som är så himla bra??
    jag säger ju bara att man skall veta vad man betalar för, att det är tråkigt att många blir lurade i falsk trygghet.
  • Godisgossen

Vår pojke är ej prematur men vi hade en svår förlossning så han mådde ej så bra efer och trots att han är fullt frisk fick vi ej försäkra mer än olycksfall så då vände jag mig till facket och teckna kommunals barn där så nu är han sjuk och olycksfalls försäkrad och när han är 5 kan jag försäkra honom som vanligt.
    Hoppas det kan vara till hjälp!!!

Svar på tråden Barnförsäkring för prematurbarn.