linhen skrev 2008-11-04 22:51:44 följande:
Helene OSV skrev 2008-11-04 22:47:07 följande:
Lätt att säga men det är ju otroligt jobbigt för många att vara 15-16 och faktiskt inte duga bland sina vänner. Oavsett vad vi vuxna tycker.
Så då ska man, som förälder, bara gå med på det då??
Köpa dyra märkesgrejer för att ungen inte ska bli mobbad??
Hur vore det att uppfostra ungarna till att känna att de duger som de är, stärka derasr självkänsla så de kan stå för de de är, utan att behöva kopiera kompisarna!?
Detta börjar ju redan på dagis! "Jag vill ha en likadan som Hilda har!!" och det är DÄR man får börja!
"Varför vill du ha en sån? Är det för att DU vill ha den eller är det för att Hilda har en?" Och förklara att man inte behöver vara/se ut/ha samma grejer/tycka/tänka/vilja/osv, som alla andra och naturligtvis lära dem hur man hanterar mobbing osv.
Och ekonomin måste de ju också ha insyn i! De måste förstå innebörden av pengar och att man faktiskt inte KAN köpa dyra grejer "bara för att".
Jag ville ha ett par Levi´s när jag gick i 8:an enbart för att "alla andra" hade det och vi hade verkligen inte råd men mamma offrade sig och lyckades tillslut skrapa ihop de 750:- som de kostade och DÅ fattade jag och skämdes för att jag hade fallit för grupptrycket.