• Hamnbo

Kan en kille vara lucia/tärna i luciatåget?

I skolans luciatåg eller är det nå som bara tjejer får va medan killarna får vara tomtegubbar och stjärngossar.

Pratar nu inte om dagis utan luciatåg i skolan när man är 8-15 typ.

Mitt svar är nej, det är nå som bara tjejer får va.
    Killar får vara tex stjärngossar.

Jag är väldigt traditionsenlig där. Tjejer är lucia och tärnor punkt.

Så var det när jag gick i skolan och så bör det fortsätta.
    I mina ögon förstör man hela grejen om man börjar ändra på det.

• Svar på tråden Kan en kille vara lucia/tärna i luciatåget?
  • Richael

Klart han kan, lika gärna som en flicka kan vara stjärn"gossa".

• Veladis

Jag tycker inte det behöver bli buskis för att luciatåget inte är "helt traditionellt". Det beror på. Och jag kan njuta av ett skönsjungande "traditionellt" tåg, likväl somn ett mer uppsluppet. Det kansk beror på vilka förväntningar man har innan.
    De förväntningarna gäller ju andra saker också. Går jag på Renässanskörens luciafirande förväntar jag mig en viss klass på sången och vissa typer av sånger i luciaframträdandet. Går jag till en gymnasieskola eller ngnh studentförenings luciafirande kanske jag förväntar mig ngt mer "spexigt". Och går jag på skolans7förskolans luciafirande förväntar jag mig vad som helst.

Dotterns luciafirande i 4-5 årsgruppen var fantastiskt. Kring 20 lucior, varav en pojke, och så en ensam stjärngosse som då fick leda det hela istället. Plus en massa tomtar och pepparkakor förstås.

• Mallan76

Veladis -hoppas inte den enda pojken som var lucia blir mobbad av de andra killarna som var tomtar/stjärngossar/pepparkaksgubbar...
    Sorry, kan inte låta bli att tänka så.
    Jag tycker man har ett ansvar som förälder att se till att ens barn inte riskerar att bli mobbat. Visst, man har inga garantier, men man kan ju försöka undvika det så gott det går...

• Apolline

Mallan76 skrev 2008-12-17 11:07:56 följande:

Veladis -hoppas inte den enda pojken som var lucia blir mobbad av de andra killarna som var tomtar/stjärngossar/pepparkaksgubbar... Sorry, kan inte låta bli att tänka så. Jag tycker man har ett ansvar som förälder att se till att ens barn inte riskerar att bli mobbat. Visst, man har inga garantier, men man kan ju försöka undvika det så gott det går...
    Är det inte bättre att lägga sin energi på att se till att ens barn inte mobbar?
  • Felix2008

Ja, det ska vara så att både tjejer, killar och andra ska kunna vara Lucia. Det står i en av diskrimineringsgrunderna ?ingen ska diskrimineras pga kön? och det är precis det gör. De handlar om jämställdhet, alla ska kunna få vara vad man vill. Det är precis som i jobb, alla tjejer och killar ska kunna ha möjlighet att få samma jobb. Lucia är också som ett slags jobb, eller rättare Sagt en karaktär i lucia tåget. 

JA! Alla både killar, tjejer och andra ska kunna vara Lucia!
  • Kewi

Så om din (låt oss säga) dotter hade verkligen velat vara en stjärngosse så hade du sagt "NEJ så gjorde inte vi när jag gick i skolan!" Så du vill hellre skada ditt barn känslomässigt?

Och jämför nu inte med något liknande som "så om jag inte ger barnet godis som den vill ha så skadar jag det känslomässigt?" Inte för att du tänkt göra det kanske men vissa människor jämför och kan inte urskilja på saker så ville ta upp det :)

• vallakra

När min yngste son och hans årskurs gick i nian och skulle lussa för övriga skolan fick var och en välja fritt vad de ville vara.

Tre tjejer var superfina som stjärnor i glittriga korta klänningar och glittriga diadem. Både killar och tjejer var tomtar, pepparkakor och stjärngossar. Min son och fyra andra killar var tärnor med glitter i flera varv runt magen. Lucia var en tjej som lottats fram men även killar hade fått lägga sitt namn i burken man lottade ur.

Jag kan lätt säga att det var det gladaste och trevligaste luciatåg jag settTomte

• elsi
    Hamnbo skrev 2008-11-07 16:56:38 följande:
    Kan en kille vara lucia/tärna i luciatåget?

I skolans luciatåg eller är det nå som bara tjejer får va medan killarna får vara tomtegubbar och stjärngossar.

Pratar nu inte om dagis utan luciatåg i skolan när man är 8-15 typ.

Mitt svar är nej, det är nå som bara tjejer får va.
    Killar får vara tex stjärngossar.

Jag är väldigt traditionsenlig där. Tjejer är lucia och tärnor punkt.

Så var det när jag gick i skolan och så bör det fortsätta.
    I mina ögon förstör man hela grejen om man börjar ändra på det.

Ja, jag tycker att en kille kan få vara lucia eller tärna. Luciatåget är en tradition som vi människor kommit på och utformat, och det innebär att vi kan ändra utformningen precis som vi har lust. 

Däremot undrar jag om man får skriva va, när man menar vara. Och får man skriva nå när man menar något?
  • elsi
    Mallan76 skrev 2008-12-17 11:07:56 följande:

Veladis -hoppas inte den enda pojken som var lucia blir mobbad av de andra killarna som var tomtar/stjärngossar/pepparkaksgubbar...
    Sorry, kan inte låta bli att tänka så.
    Jag tycker man har ett ansvar som förälder att se till att ens barn inte riskerar att bli mobbat. Visst, man har inga garantier, men man kan ju försöka undvika det så gott det går...

Det största ansvaret man har som förälder är att se till att ens barn inte blir en mobbare. Och att skolan agerar kraftfullt mot all mobbing, oavsett om den handlar om mobbing av en pojke som vill vara lucia. 
  • Nutid

När jag gick i sexan hade vi Lucia och röstningen blev lika mellan Peter som tjejerna röstade på och Sara som killarna röstade på. Så det blev en kompromiss  Peter som Lucia på skolan och Sara När vi var på företag och ett ålderdomshem. (Det var på 80-talet innan all kränkthet och genusfrågor var uppfunna)

• mari123

Förr i tiden........hrm vad ska man tänka sig........tidigt 80-tal(?) så började man skoja på landets arbetsplatser. Den manlige chefen var lucia och ALLA skrattade sig hesa. GJORT

• Tofflar
    mari123 skrev 2023-01-13 03:09:16 följande:

Förr i tiden........hrm vad ska man tänka sig........tidigt 80-tal(?) så började man skoja på landets arbetsplatser. Den manlige chefen var lucia och ALLA skrattade sig hesa. GJORT

Vad bra, då kan vi börja garva oss hesa över barn med. 
  • Attraktiv

Nej, vi behöver inte bidra till mer identitets- och könsförvirring. Det finns dock vänsterfeminister som går igång på sådant. I deras värld har bögar och transvestiter hög status. Vita normala heterosexuella män har låg status trots att de inte kan rå för att de är just vita och heterosexuella män.

• mari123
    Tofflar skrev 2023-01-13 03:25:24 följande:
    Vad bra, då kan vi börja garva oss hesa över barn med. 
    Ser inte sambandet! 
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2023-01-13 03:09:16 följande:

Vi skrattade oss inte hesa när vi hade en manlig Lucia i fjolårets luciatåg. Tre gånger har jag varit med om, som vuxen och på en arbetsplats, att det varit manlig Lucia och inget fniss eller trams 
  • Litorina

Det har redan skrivits, men gud vad jag är trött på genustjafset. En del hänger upp sig så enormt mycket på genus och kön. Så länge luciatåget genomförs fint och värdigt spelar det väl ingen roll om en av killarna har glitter i håret istället för strut. Däremot kan tjejerna inte ha strut om man vill ha traditionell köruppställning, för då syns inte den som står bakom. 

Svar på tråden Kan en kille vara lucia/tärna i luciatåget?