• Anonym

Avslag på medborgarskap?

Samma dag som vi skicka in ansökan om svenskt medborgarskap så fick vi brev från polisen att åtal kommer väckas för olovlig körning. Min man har körkort från sitt hemland och detta får man tydligen bara köra med under 1 år efter uppehållstillstånd är beviljat. Vi har inte fått någon info. om det. Han kommer kallas till domstol och handläggningstiden om medborgarskap tar ca 1 månad. Får man avslag oavsett eller hur funkar det med tanke på att han ännu inte är dömd för något?

• Svar på tråden Avslag på medborgarskap?
  • Anonym

Ingen som vet något om detta?

• Anonym

om han har uht så gäller samma regler som för oss vid fortkörning. hände min kille ialf

• fenomena83

För att bli beviljad medborgarskap måste man uppfylla det sk skötsamhetskravet. Om man blivit dömd för något har man karenstid tills man kan bli medborgare, plus att böter måste vara betalda. Om man däremot inte har blivit dömd men finns i belastningsregistret eller misstankesregistret som din man, så kan man fortfarande få medborgarskap men också inte. Det bedömer dom från fall till fall. Prova går ju alltid....
    Skynda skynda!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-11 22:23:11 följande:
    om han har uht så gäller samma regler som för oss vid fortkörning. hände min kille ialf
    Han har permanent uppehållstillstånd sen ett antal år tillbaka och har skött sig hela tiden. Ja vad var det för regler för er då?
  • fenomena83

Från Migrationsverkets hemsida:

"Du måste ha skött dig bra i Sverige (skötsamhetsvillkoret)

Ett av villkoren för att du ska kunna bli svensk medborgare genom ansökan är att du har skött dig bra under tiden i Sverige. Om du har begått något brott kan du ändå bli svensk medborgare, men då måste du vänta en tid beroende på hur allvarligt brottet var och vilket straff du fick. När vi prövar skötsamheten tittar vi på hur du hittills har skött dig och hur vi tror att du kommer att sköta dig i framtiden.

Längre väntetid efter brott

Den tid som måste gå efter brottet innan du kan få svenskt medborgarskap kallas karenstid. Karenstiden räknas vanligen från brottet, men om du har fått ett långt fängelsestraff börjar tiden att räknas när straffet är avtjänat. Ett fängelsestraff måste vara avtjänat, prövotiden i samband med en villkorlig frigivning ska ha gått ut och böter som du dömts till ska vara betalda innan du kan få svenskt medborgarskap.

Särskild vård

Om du har dömts till särskild vård efter ett brott, tittar vi på vilket straff du normalt skulle få för det brottet.

Karenstider

Straff Karenstid
    Dagsböter 30 - Tidigast 1 år efter brottet.
    Dagsböter 60- Tidigast 2 år efter brottet
    Dagsböter 100- Tidigast 3 år efter brottet
    Villkorlig dom Tidigast 3 år efter det att domen vunnit laga kraft (börjat gälla)
    Skyddstillsyn Tidigast 4 år från den dag skyddstillsynen började
    Fängelse 1 månad Tidigast 4 år efter brottet
    Fängelse 4 månader Tidigast 5 år efter brottet
    Fängelse 8 månader Tidigast 6 år efter brottet
    Fängelse 1 år Tidigast 7 år efter brottet
    Fängelse 2 år Tidigast 8 år efter avtjänat straff
    Fängelse 4 år Tidigast 9 år efter avtjänat straff
    Fängelse 6 år Tidigast 10 år efter avtjänat straff

Det blir längre karenstid för villkorlig dom eller skyddstillsyn tillsammans med fängelse eller tillsammans med 60 dagsböter eller mer.

Om du har begått brott flera gånger, kan karenstiden bli längre än i tabellen.
    Individuell prövning av karenstiden i övriga fall

Om du har någon annan skötsamhetsanmärkning, prövar vi karenstiden individuellt.
    Om du har fått andra anmärkningar

Du kan få avslag (nej) på din ansökan om du inte har betalat skatter, böter eller andra avgifter. Du kan också få avslag om du inte har betalat underhållsbidrag. Även vissa skulder till privata företag eller liknande kan medföra att du inte får bli svensk medborgare."

Tror inte han får avslag om han inte blivit dömd ännu....

• Anonym (Mistral)

Mitt ex var misstänkt för övergrepp på barn, men hade inga hinder att bli svensk medborgare (tyvärr). Men kanske är det värre att köra bli olovligt än att förgripa sig på barn i Sverige...

• Anonym

Att vara misstänkt är ju inte samma som att bli dömd för ett brott. Det går ju inte ens att jämföra.
    Anonym (Mistral) skrev 2008-11-12 13:57:03 följande:

Mitt ex var misstänkt för övergrepp på barn, men hade inga hinder att bli svensk medborgare (tyvärr). Men kanske är det värre att köra bli olovligt än att förgripa sig på barn i Sverige...
  • Anonym

Men funderade han aldrig på om han verkligen kunde köra med sitt utländska körkort i Sverige? Jag bor själv utomlands och bland det första jag gjorde var att ta reda på om jag verkligen fick köra med mitt svenska körkort. Nu bor jag i ett EU-land så det gick ju bra.
    Man kan ju inte förvänta sig att svenska staten ska GE er informationen, de kanske inte ens vet att han har har körkort.

Synd om han inte kan bli svensk medborgare direkt, men jag tror inte att han kommer att få mer än dagsböter, om han ens blir dömd.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-12 14:04:29 följande:
    Att vara misstänkt är ju inte samma som att bli dömd för ett brott. Det går ju inte ens att jämföra.Anonym (Mistral) skrev 2008-11-12 13:57:03 följande:
    Men min man är inte heller dömd, han väntar på att få en kallelse till domstolen, så det kanske inte ens blir en dom.
  • Anonym

Anonym (Mistral) skrev 2008-11-12 13:57:03 följande:

Ja du man vet ju inte, så pass mycket sjukt man får höra. Men troligtvis är det värre att förgripa sig på barn iaf.
  • Valentinius

Man kan ju inte hänvisa till att man inte känner till lagar och förordningar i Sverige för då skulle alla skylla på att de inte kände till dessa om de blev påkomna när de bröt mot dessa.

• Anonym
    Valentinius skrev 2008-11-12 19:20:31 följande:
    Man kan ju inte hänvisa till att man inte känner till lagar och förordningar i Sverige för då skulle alla skylla på att de inte kände till dessa om de blev påkomna när de bröt mot dessa.
    Nej självklart inte, det var bara nått jag sa här i TS. Jag bryr mig inte egentligen om att han kanske får lite böter, det är medborgarskapet vi oroar oss för.
  • Anonym (domil)

hej du skrev 2008 för att din man körde bil med sin utlänska körkort. Och han har ansökt svenska meddborgare skap samma dag som han fått berv från polisen, samma sitution står jag tack vare om ni berätta lite mer vad som har hänt efter hans ansökan? Är detta på verkar att köra olovlig på hans ansökan. Tack för hand 
    mvh 

Svar på tråden Avslag på medborgarskap?