• Anonym

bonusförälder - betala barnomsorg enligt lag?

Hej alla,

jag har en undran, nämligen är jag som bonusmamma skyldig att betala för mitt bonusbarns barnomsorg? Har kommunen rätt att ta ut en högre summa pengar genom att inräkna min inkomst i den totala inkomsten?

Jag finner detta mkt konstigt eftersom då jag inte har nån juridisk rättighet till barnet, varför skulle jag ha en juridisk skyldighet?

• Svar på tråden bonusförälder - betala barnomsorg enligt lag?
  • Anonym (123)
    katastrofplantagen skrev 2014-04-16 21:25:46 följande:
    Det finns ju olika typer av familjekonstellationer.

Typ 1 har gemensam ekonomi

Typ 2 har det inte

Det är upp till precis var och en och inget är mer rätt än det andra

Jag kan hålla med om att det då är fel att anta att man lever som typ 1. Dvs kostnaden ska bara baseras på förälderns inkomst, eventuellt båda separerade föräldrarnas inkomster så får föräldrarna ta ansvar för hur de delar upp det sen.
    Oavsett om avgiften beräknas på bara föräldern eller på hela hushållet så är det fortfarande bara föräldern som står på räkningen. Sedan är det upp till de vuxna i hushållet att bestämma vem som ska betala räkningen. Det är inte kommunen som bestämmer att sambon ska betala halva avgiften.

När man som förälder flyttar ihop med någon så får man lägre boendekostnader än innan men högre barnomsorgsavgifter. Det vet man innan man flyttar ihop så då får man väl välja om man tycker att det är värt det eller inte.
  • Anonym (Hunme)
    Anonym (ju) skrev 2014-04-16 15:45:27 följande:

Haha vad patetiskt, d i s k u t i o n vet du vad det är?? Ärligt, du bara gräver ner dig djupare. Håhå jaja. smile2.gif
    Diskution??
  • Anonym (olika)

Hur vanligt tror ni att det är att föräldrarna som är separerade delar på barnomsorgsavgiften om bara en förälder får räkningen?
    Vissa kommuner delar på räkningen och då baseras avgiften på varje hushålls inkomst om jag förstått det rätt?

Jag och mitt ex har  fortsatt skriva våra inkomster på pappret och betalar utifrån våra inkomster. Nu når vi taket i vilket fall som, men eftersom vi utnyttjar omsorgen på heltid så är det en liten avgift att betala.

• Anonym (stavning)
    Anonym (ju) skrev 2014-04-16 15:45:27 följande:

Haha vad patetiskt, d i s k u t i o n vet du vad det är?? Ärligt, du bara gräver ner dig djupare. Håhå jaja.
    Tror att du menar d i s k u s s i o n.
  • missfizzy

Jag lever precis på detta sätt.
    Min Exman och jag har begärt separata räkningar på platsen. Hälften var eftersom barnet bor vv.
    Min räkning baseras på min och min nuvarande mans gemensamma inkomst. Fast halva den avg. Vi når ju maxtaket tillsammans på 840kr så jag betalar 420kr varje månad. Min nya man är inte mer inblandad än på pappret , det är ändå jag som betalar för barnet. Det förväntas inte han göra.
    Min Exman gör på samma sätt med sin sambo, de når inte Max taket riktigt och har därför en räkning på drygt 300kr.

• katastrofplantagen
    Anonym (123) skrev 2014-04-17 06:26:28 följande:
    Oavsett om avgiften beräknas på bara föräldern eller på hela hushållet så är det fortfarande bara föräldern som står på räkningen. Sedan är det upp till de vuxna i hushållet att bestämma vem som ska betala räkningen. Det är inte kommunen som bestämmer att sambon ska betala halva avgiften.

När man som förälder flyttar ihop med någon så får man lägre boendekostnader än innan men högre barnomsorgsavgifter. Det vet man innan man flyttar ihop så då får man väl välja om man tycker att det är värt det eller inte.
    Jag förstår det, och jag har inga problem med det, men jag förstår och respekterar också att det finns de familjer som inte tycker det är rättvist.
  • Anonym (ju)
    Anonym (stavning) skrev 2014-04-17 08:10:48 följande:
    Tror att du menar d i s k u s s i o n.

Tack! Jag visste det, visste precis att någon skulle anmärka på det, och det blev två som gjorde det. Så klockrent . Ja jag hade lite roligt, det måste man ju verkligen ha här i trådarna på fl ibland när det drar sig åt patetiska ingenmansland hi hi
  • Anonym (ju)
    Ess skrev 2014-04-16 15:55:51 följande:
    Då når jag snart ner till dig då!!!!!

Inte riktigt gillar inte ha tjejer där nere
  • Anonym (ju)
    Anonym (123) skrev 2014-04-17 06:26:28 följande:

Vet du vad här var det så tokigt att jag stod på alla barn, även hans. De hade samlat ihop allt på mig, oavsett huruvida vi klagade så stod de fast vid det. Kommunen har rätt att göra på sitt vis, det var bara för oss att gilla läget. Likadant med fritidshem tider, det bråkade vi också om, men barn under vårt tak är vi föräldrar åt i Sverige tydligen. (hoppa inte på mig inte jag som sagt)
  • Ess
    Anonym (ju) skrev 2014-04-17 10:13:32 följande:

Inte riktigt gillar inte ha tjejer där nere
    HaHa, okej då vänder jag av åt höger.
  • sextiotalist
    Anonym (ju) skrev 2014-04-17 10:18:30 följande:

Vet du vad här var det så tokigt att jag stod på alla barn, även hans. De hade samlat ihop allt på mig, oavsett huruvida vi klagade så stod de fast vid det. Kommunen har rätt att göra på sitt vis, det var bara för oss att gilla läget. Likadant med fritidshem tider, det bråkade vi också om, men barn under vårt tak är vi föräldrar åt i Sverige tydligen. (hoppa inte på mig inte jag som sagt)

Jag vet att det finns de kommuner kör det racet, men du ska veta att de gör fel, de har inte rätt att kräva föräldraansvar av dig som icke-varande förälder.
    Hur ni sedan sköter det mellan er, det är en annan sak.
    Men som jag skrev innan
    Det är fastslaget i regeringsrätten att det endast är vårdnadshavarens tider som gäller för barnomsorg, i hela Sverige, i alla kommuner, för alla förskolor. För sjutton, det är vansinnigt att de som sitter som skolchefer inte känner till lagstifningen, rent pinsamt.
    Alltså ingen kritik till dig, utan kritik till den kommunen du bor i.
    Men ju fler som vet om det, desto bättre och till slut kanske alla ansvariga känner till det
  • Anonym (stavning)
    Anonym (ju) skrev 2014-04-17 10:12:14 följande:

Tack! Jag visste det, visste precis att någon skulle anmärka på det, och det blev två som gjorde det. Så klockrent . Ja jag hade lite roligt, det måste man ju verkligen ha här i trådarna på fl ibland när det drar sig åt patetiska ingenmansland hi hi
    Det är ju snart fredag. Glad påsk! Skål
Svar på tråden bonusförälder - betala barnomsorg enligt lag?