• Dorro85

Hur länge fick ni vara kvar på sjukan?

Hej!
    Fick världens vackraste prematur för 5 veckor sen :)
    Hon föddes i vecka 28 och skulle varit i vecka 33 nu.
    Någon mer som fött runt den tiden? Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?

Hon låg exakt 4 veckor på intensivvården, men blev sedan flyttat till tillväxten. Vill bara hem nu...

Men som sagt... hur länge fick ni stanna?

• Svar på tråden Hur länge fick ni vara kvar på sjukan?
  • Dorro85
    FrokenJo skrev 2008-11-24 18:13:21 följande:
    Vår Nils är född i v 27+6. Vi var nästan 8 veckor på sjukhus. 12 dagar på IVA, 4 veckor i akutrum och i v 33+4 flyttade vi till tillväxtrum där vi bodde i 10 dar. Till slut bodde vi i samvårdsrum i 6 dagar. 35+5 åkte vi hem m sond och hemsjukvård. Vi var inskrivna i hemsjukvården till 41+0 eftersom amningen/maten/viktuppgången krånglade...Till oss sa de också att vi skull räkna m BFdatum länge. Det ändrades till v 36/37 m hemsjukvård med tiden. Han var frisk hela tiden, men hade cpap rätt länge...Lycka till med er lilla!
    hon hade oxå CPAP rätt länge... 3 veckor tror jag. sen började urträningen o det gick snabbt. vad är samvårdsrum?
    vi kommer inte få åka hem som sagt.. vi har ingen hemsjukvård...
  • Ell
    Dorro85 skrev 2008-11-24 18:11:13 följande:
    dom säger att hon är för liten! det är deras skäl... hur lång tid kan det ta att lära sig äta ur flaska?
    Men om hon nu väger över 2 kg är hon ju inte för liten! Men det är ju att hon måste orka äta alla mål själv och inte ha sond då ni inte har hemsjukvård.

Junie kom hem med sond och vikt 1945 gram. Hon lärde sig äta själv med flaska på ca 2 veckor, vi körde flaska hela tiden och sondade upp det sista och tillslut kunde vi sonda mindre och mindre tills ingenting behövdes. Men nackdelen när de är så små är att de ofta är så trötta och därför inte orkar alla mål och då måste man vara kvar.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Dorro85
    Ell skrev 2008-11-24 18:20:48 följande:
    Men om hon nu väger över 2 kg är hon ju inte för liten! Men det är ju att hon måste orka äta alla mål själv och inte ha sond då ni inte har hemsjukvård. Junie kom hem med sond och vikt 1945 gram. Hon lärde sig äta själv med flaska på ca 2 veckor, vi körde flaska hela tiden och sondade upp det sista och tillslut kunde vi sonda mindre och mindre tills ingenting behövdes. Men nackdelen när de är så små är att de ofta är så trötta och därför inte orkar alla mål och då måste man vara kvar.
    så gör vi med. vi flaskmatar tills hon orkar, sen sondar vi. hon får 45gram mat nu och varje mål äter hon allt mellan 10-30 gram... igår åt hon HELA måltiden för första gången. ibland får vi sonda allt. men oftast får hon i sig minst 15 varje måltid genom flaskan.
  • FrokenJo

Samvård är när man får bo i ett rum tillsammans med sin bebis och sköta nästan allting själva inkl nätter och allt :) Det kom nån sköterska ibland och lämnade mediciner, tog nån temp och så. Plus att eftersom vi trots allt var kvar på sjukhuset så fanns det larmknapp ifall nåt skulle hända och personal tillgänglig dygnet runt... Skön utslussning tyckte jag!
    Vi bor i Sthlm och låg på KS i Solna först och sen i Danderyd...

Vsr inne och kikade på ert underverk - hon är verkligen superfin!
    Och vad duktig hon är som äter så bra själv! Heja!

• Dorro85
    FrokenJo skrev 2008-11-24 18:29:45 följande:
    Samvård är när man får bo i ett rum tillsammans med sin bebis och sköta nästan allting själva inkl nätter och allt :) Det kom nån sköterska ibland och lämnade mediciner, tog nån temp och så. Plus att eftersom vi trots allt var kvar på sjukhuset så fanns det larmknapp ifall nåt skulle hända och personal tillgänglig dygnet runt... Skön utslussning tyckte jag!Vi bor i Sthlm och låg på KS i Solna först och sen i Danderyd...Vsr inne och kikade på ert underverk - hon är verkligen superfin! Och vad duktig hon är som äter så bra själv! Heja!
    jahaaa... vi har henne hela dagen inne hos oss o sköter om henne, men på natten får vi lämna henne. tack :)
  • Ajdan

Vi låg två veckor på IVA och 9 veckor på tillväxt och 1 vecka på samvård. Min dotter föddes i v 26+3 och var väldigt frisk, men väldigt syrgasberoende, och min man ville/vågade inte åka hem med syrgas (vi har hemsjukvård). I vecka 38+4 åkte vi hem, då åt hon själv och var av med syrgasen. Vi blev utskrivna helt i v 40+3.

• Dorro85
    Ajdan skrev 2008-11-24 18:53:01 följande:
    Vi låg två veckor på IVA och 9 veckor på tillväxt och 1 vecka på samvård. Min dotter föddes i v 26+3 och var väldigt frisk, men väldigt syrgasberoende, och min man ville/vågade inte åka hem med syrgas (vi har hemsjukvård). I vecka 38+4 åkte vi hem, då åt hon själv och var av med syrgasen. Vi blev utskrivna helt i v 40+3.
    låter som om de flesta får tillbringa den längsta tiden på tillväxten... suck... vi har redan haft 1 månad på IVA... betyder väl att den längsta tiden är kvar då...
  • lugna gatan

Den längsta tiden behöver inte alls vara kvar. Vi låg på IVA i sex veckor, dels för att man fördelar platserna till dem som mest behöver dem, dels för komplikationer. Sen var vi en vecka på tillväxt, se direkt in på familjerum där vi hade två av barnen i två veckor, minstingen var bara hos oss i familjerum två dygn innan vi fick åka hem. Sen blev det permission i två veckor, blev sen utskrevna.
    Hoppas allt går bra så ni får komma hem snart. Sen när du ser tillbaks på den här tiden så kommer det att bara kännas som en bråkdel av ditt liv, men det är ju så att minnena etsar sig fast och alla vi med prematurer delar på detta.

• Dorro85

lugna gatan skrev 2008-11-24 20:56:02 följande:

Den längsta tiden behöver inte alls vara kvar. Vi låg på IVA i sex veckor, dels för att man fördelar platserna till dem som mest behöver dem, dels för komplikationer. Sen var vi en vecka på tillväxt, se direkt in på familjerum där vi hade två av barnen i två veckor, minstingen var bara hos oss i familjerum två dygn innan vi fick åka hem. Sen blev det permission i två veckor, blev sen utskrevna.Hoppas allt går bra så ni får komma hem snart. Sen när du ser tillbaks på den här tiden så kommer det att bara kännas som en bråkdel av ditt liv, men det är ju så att minnena etsar sig fast och alla vi med prematurer delar på detta.
    ok, vad glad du gjorde mig nu :) jag håller tummar o tår och det vore den underbaraste julklappen att få komma hem. vill ha med mig min dotter hem. vill kunna börja familjelivet tillsammans med henne och min man. 6 veckor som vi har varit där, har gått extremt snabbt. men nu på tillväxten står tiden helt still... och 2 veckor har vi varit på tillväxten redan. så drygt... men får hålla ut. jag vet att det är det bästa för dottern i nuläget, men jag gråter varje kväll och jag blir psykiskt dålig av detta. men gud jag hoppas vi är hemma innan jul.
  • lugna gatan

Jag grät också varje dag...det är så jobbigt att inte kunna känna den glädje som man vill känna över att ha fått barn. Man är ju glad för det lilla miraklet, men ändå ledsen över alla omständigheter... En sköterska sa till mig att man måste få sörja oxå, man ska inte ha dåligt samvete för att man är ledsen.
    Nu, fyra månader snart sen vi kom hem, så känns det som att livet börjar återvända till en.
    Det positiva i alla kämpigheter är att man nog får extra starka band till sitt barn och varandra efter en sån här pers.

• Spe

Vi hade sond på lillkillen när jag kom hem och vi fick hemsjukvård. Vi låg 3 veckor på Neo och 2 veckors hemsjukvård. Han föddes i vecka 32+4.

• Dorro85

nu är vi äntligen utskrivna efter 7 veckor :) vi kom hem idag.
    hon föddes i vecka 27+1 och är idag 34+3!

hon väger idag 2505g och är 44,5 cm :)

äntligen!

• tinaw

Grattis! Det är stort att äntligen komma hem!

• Dorro85
    tinaw skrev 2008-12-02 22:55:06 följande:
    Grattis! Det är stort att äntligen komma hem!
    som fan :D
    tack!
  • Mylingen

Grattis! SÅÅÅ skönt att få rå sig själva, eller hur!

Svar på tråden Hur länge fick ni vara kvar på sjukan?