• I have a kid

när börja med gröt och pure ===???

Freja är 5 månader

korrigerat 2 månader och 3 veckor
    när började ni med pure gröt?? kan vi börja med det ??
    vad är smakportioner ??

• Svar på tråden när börja med gröt och pure ===???
  • I have a kid

20Idag 14:21 | ID: 38441846
    Mylingen

hon äter nutramigen men vi vet inte om hon ej tål komjölksprotein för hon hadde nan innan å då blev hon så at hon inte bajsade på flera dagar

Prövade nyss å ge henne maj och potatis pure med ersättning å ja det gick så där först spottade hon ut men sen så svalde hon nån tsk. hur ska vi fortsätta ?? ge innan varje måltid?
    har läst i mina böcker men hittar ingen info

• Mylingen

Så här har jag gjort (rätt eller fel, det finns säkert tusen olika sätt. Mina stora ungar äter lever och äter med god aptit fortfarande...)

Jag har gett ett par teskedar innan ett par av dagens mål till att börja med, t ex 2 tsk till lunch o 2 till kvällsmat. Sen efter nåra dagar byter man smak. Det är bra att ta en smak i taget i början. Jag har för mig att en sån där liten burk (kör du med burkar?) räcker rätt lagom till 4 - 6 smakisar alldeles i början och det är ungefär vad de håller för i kylen. När en burk är slut testar du nästa smak. Sen kör man på så tills man känner att bebben har fattat det här med sked, fastare mat i munnen osv, kanske ett par veckor eller så. Sen kan man börja öka mängden vid vissa mål så att det mer liknar måltider, lägga till ett tredje och kanske fjärde mål med lite mosad banan, frukt eller mer "mellisliknande" och vips så är det dags med välling, gröt och annat. Om det går som för mig så kommer du ha ett par riktiga måltider med mat+dessert och ett eller ett par gröt-vällingmål och kanske lite mellis också innom gissningsvis 6 veckor. Känn dig inte stressad över tiden jag skrev, menade bara att jag tycker det har gått överraskande fort! Viktigast är att ta det i den takt bebben tycker att det funkar.

Mosad banan har varit en höjdare i början till ena barnet (halkar ner fint!), men inte till andra. Potatis ratades av ena men inte andra. Morot har båda äääälskat (sött!). Oj, nu blev jag riktigt sugen på att börja ge minstingen smakisar, men jag har ju föresatt mig att amma ett bra tag till så jag får väl tåla mig...

• Tualisa

Jag har gett alva gröt nu i en vecka.. bara smakportion alltså.. inte en hel portion. Idag hade vi 6 månaders koll, hon är alltså 4 mån korrigerat. Vår läkare sa att vi skulle ta det lugnt, men prova med lite smakisar i en månad ungefär.. och när hon är  5 mån korrigeart kan vi byta ut ett mål mat.

Man ska väl vara försiktig om barnet har känslig mage. Alva har haft mycket gaser och ätit minifom iflera månader.. så vi kör försiktigt. Intresserad.. då menar jag att hon tittar på er när ni äter ohc verkar vilja ha, stoppar händer och allt i munnen.

VI var på kontroll som sagt i dag, och enl. läkaren så är alva 5-6 månader iutvecklingen, så det var jätte kul att få höra, eftersom hon är född 2 mån förtidigt.. hon kunde flytta saker mellan händerna ohc följde blicken när man tappade nått på golvet. hon har börjat prata mera

Lilla Alva är här
  • I have a kid

hm men om vi ger nu denna smak i 4 dagar typ

ska vi ge då 1 gång per dag ??? eller ??? ska vi byta smak nästa vecka eller ??? jag har även införskaffat morots pure när ska jag ge den ?

• Tualisa

jag gick höra idag att vi skulle ge en smak först i några dagar.. sen kan du utöka och ge en anna smak kanske vid ett annat tillfälle på dagen. Men måste väl se hur hon reagerar.. om hon får ont i magen, lös i magen eller orolig. bvc sköterksan sa att vi kunde börja med lite potatis nu till lunch (ger gröt på kvällen, lite granna) sen efter ett par dagar så ger vi morot i ett par dagr och sen kanske palsternacka... sen kan man sätta ihop alla dessa vid ett och samma mål.. lite av varje såklart! tycker du ska nöja dig med att prova en sort från början. Det är ju ingen brådska. Hon kommer att få äta såsmåningom, jag tänker då inte stressa.

Lilla Alva är här
  • Mylingen
    I have a kid skrev 2008-11-18 22:28:05 följande:
    hm men om vi ger nu denna smak i 4 dagar typ ska vi ge då 1 gång per dag ??? eller ??? ska vi byta smak nästa vecka eller ??? jag har även införskaffat morots pure när ska jag ge den ?
    Som tualisa skriver, en smak i taget i ett par dagar, sen smakbyte. Ge en eller ett par ggr per dag i början.

Hur gillar hon det idag?
  • Tualisa

jag slänger in en fråga här... blandar ni olja eller smör i potatisen? eller köper ni färdigt? jag vill göra själv, men igår blev det ingen hit när jag gav potatis med bröstmjölk.. hon bara skrek tänkte att smör kanske är godare?

Lilla Alva är här
  • Mylingen
    AlvaochTor skrev 2008-11-20 11:14:07 följande:
    jag slänger in en fråga här... blandar ni olja eller smör i potatisen? eller köper ni färdigt? jag vill göra själv, men igår blev det ingen hit när jag gav potatis med bröstmjölk.. hon bara skrek tänkte att smör kanske är godare?
    Minns inte hur jag gjorde med mina stora, har för mig att jag mosade med lite rapsolja för att slippa saltet som är i smöret (bregott) som jag har hemma.
  • MsBeauty

Min son får smör (dvs. riktigt smör) i gröten. han fick vispgrädde i förut och det gick han upp ordentligt i vikt av

• I have a kid

26I förrgår 08:52 | ID: 38468644
    Mylingen

2 dagar 2 tsk sammanlagt gav vi majs och potatis pure
    sen kastade jag sen idag dom hållr ju bara 2 dygn.

NU Imorse testade jag morotspure funkade bättre iaf

blandade ut bägge med nutra.

KAN MAn frysa in pure ??? dyrt att kasta efter 2 tsk på varje burk.

å kan inte göra själv orkar inte.

TUALISA:
    vi blandade med hennes ersättning.

• buffybus

du har nog redan fått svaren du behöver men skriver ändå..

min vän har också förtidigt födda barn.. men i matväg ska man ändå räkna dem för den åldern dem är i nu läget, så du ska räkna din som en 5 månaders i maten...

enligt läkare iallafall.. som hon frågat just av nyfikenhet..

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Vinter04
    Svar på #30
    Du kan frysa in pure! Läs på nätet eller i reklamböckerna du får hem från olika matmärken för barn. Jag har läst där att det går att frysa in. Du får inte ge mat dirket ifrån burken för om salivet blandas med maten i burken är det bara att kasta. Det är någon process som sätter igång om det kommer saliv i maten, men det kanske du redan visste. Frys in du bara! Ett tips är att frysa in i istärningar. Lätt att dosera.

Om du någon gång får krafter och ork till att göra mat själv så rek. jag att du blandar med rapsolja eftersom du ger Nutra. Jag låste mig helt i tanken angående det, det är därför jag skriver det. Jag vat helt inne på att köpa mjölkproteinfritt smör... jaja, hjärnan min hängde inte med.
  • queenedwina

jag har blandat potatisen med milda culiness och en skvätt b-mjölk... vilken hit!!

Svar på tråden när börja med gröt och pure ===???