• Anonym (Jobbigt!)

Någon mer än jag som HATAR julen?

Visste inte vart jag skulle lägga tråden men det blev här!

Finns det någon mer som tycker att julen är väldigt jobbigt. Allt som har med julen!
    All stress, ångest, köphysterin, dåligt samvete.
    Och nu så tar affärena fram julsakerna bara tidigare och tidigare år för år.

Vi har bra ekonomi men allt som måste handlas nu för att göra dagarn perfekta ger sådan ångest!.
    Vill verkligen INTE fira jul, vill inte ha något med den att göra! Men man slipper in undan svärmors skinka och pappa som tomte.

Hur ska jag göra för att bli mer avslappnad för julen.

• Svar på tråden Någon mer än jag som HATAR julen?
  • orzia1

Skippa julen och åk iväg

*den friske har många önskningar den sjuke bara en*
  • Anonym

Ha inte så höga förväntningar!

Gör er egen jultradition. Se det från den ljusa sidan. Man lever bara en gång och julen kommer vare sig man vill eller inte, gör julen till din egen.

Åkt till ett soligt ställe och koppla av. Men å andra sidan firar man jul överallt i världen.

Enklast att ha en positiv inställning istället och ta högtiden som den är.

• orzia1

Detta året så kommer jag köra liknande julklappar till de flesta,o jag har skrivit ner på listor allt som alla ska få, sen stryker jag vart efter som jag har handlat.

hade tänkt börja slå in allt på första advent och sen förhoppningsvis vara klar

Gjorde så förra året pga en strulig graviditet så ja trodde jag skulle föda /vara inlagd under julhelgen

Har aldrig mått så bra som jag gjorde i dec för jag slapp alla stress (nu hade vi julträffen hos mina föräldrar så ja behövde int göra så mkt mat)

• Anonym (Jobbigt!)

Säg mig ett ställe då som det INTE finns en enda person som firar jul, så åker vi direkt!
    Vill inte höra ett enda:god jul.

Nej men jag mår riktigt psyckiskt dåligt av julen. Jag börjar känna stressen redan i oktober när folk börjar säga: ååå snart är det jul!

Jag är perfektionist (stavning?) så jag vill att allt ska bli perfekt, varenda litet packet till sillen. (som man måååste fixa själv, går inte att köpa)

• Anonym (Jobbigt!)

Allt som har med julen att göra!

Får panikångest bara jag tänker på den.

HelleGbg skrev 2008-11-17 14:34:23 följande:
    så du tycker inte om julen pga av stress??
  • MINA GOA BARN
    Svar på #4
    Varken kineser eller muslimer firar väl jul samma tid som vi? Är ju bara att åka till något av alla dem länderna i så fall.

Själva åkte vi till Malaysia för 14 år sen över jul och nyår i sammanlagt 3 månader. På den tiden var Langkawi inte så exploaterat. Hur det är med det numera har jag ingen aning om, i alla fall är nog den julen den bästa jag har firat som vuxen i varje fall. Själva julaftonkvällen satt vi runt poolerna och åt hur god buffé som helst.
    Men visst, det var ju en semester som kostade och som jag kanske aldrig får göra någon mer gång, men minnet, det har jag kvar och lever på!
  • Kjell2

Åk till en isolerad fjällstuga utan TV.

Du väljer själv hur du firar jul!

• orzia1

Hjälper det inte dig heller om du skriver listor på allt som behöver göras? man kan ju handla mkt långt innan jul? Vet att en kompis handlar alla basmatvaror hon behöver till maten i början av dec, o lägger in sillen tidigt osv...

• Anonym

Jag har varit i egypten, spanien opch Kina över jul, dom firar jul överallt.

• Susanne905

Det är du själv som orsakar stressen genom att ställa orimliga krav på dig själv... ingen är perfekt, hur mycket perfektionist man än påstår sig vara, det är bara att acceptera.

Det är trots allt du som själv väljer att göra allt själv, ingen tvingar dig så, antingen slappnar du av eller så får du helt enkelt gilla läget :)

• Anonym

Jag älskar julen ...min man gör det inte pga psykiska osaker och taskig uppväxt.
    vi försöker ta det för vad det är, vi stressar och överdriver inget men jag själv försöker skapa mycket julmys med pynt, musik mm.
    Jag tror min sambo tycker att det är skönt att inte känna att han "måste" älska julen....han brukar inte ens vara med hela julafton utan åker hem lite tidigare än oss alla.

Mina råd är att inte överköpa och säg ifrån om människor kräver för mycket av dig.

• Anonym (Jobbigt!)

Tack alla!

Jag försöker ta det lungt och inte stressa. Men nu förtiden så ska allt vara så STORT och ÖVERFLÖDIGT. Jag vill bara ta det lungt och njuta men jag kan inte för varenda jävla affär är överpyntat och alla säger :ååååå vad mysigt snart är det jul

Nej jag lovar och svär att jag inte skall baka en enda pepparkaka eller koka någon skinka.
    Detta år blir det att köpa allt färdigt.
    Sedan så får alla samma julklappar (presentkort, är det ok?)

• orzia1

Presentkort är toppen

• Rosenöga

Anonym (Jobbigt!) skrev 2008-11-17 16:01:48 följande:

Tack alla!Jag försöker ta det lungt och inte stressa. Men nu förtiden så ska allt vara så STORT och ÖVERFLÖDIGT. Jag vill bara ta det lungt och njuta men jag kan inte för varenda jävla affär är överpyntat och alla säger :ååååå vad mysigt snart är det jul Nej jag lovar och svär att jag inte skall baka en enda pepparkaka eller koka någon skinka.Detta år blir det att köpa allt färdigt.Sedan så får alla samma julklappar (presentkort, är det ok?)
    Bry dig inte om vad allt SKA vara. Skapa en egen jul så som du vill ha den. Fråga dig vad du tycker är viktigast. Sedan frågar du de andra i familjen vad de gillar bäst med julen. Har du barn så kanske de vill ha julgran och paket, men sillen, om den är inlagd hemma eller köpt färdig, vem bryr sig? Skala bort allt onödigt och gör något som ni alla gillar i stället. Gör julen till något du ser fram emot i stället.
  • Annanym

Sen KAN det ju vara så när man börjar prata om saken att fler i ens omgivning är dödströtta på julbord och hellre vill ha sushi på julafton. Eller kalvstek. Och att fler i ens omgivning känner stress och press över alla julklappar som ska köpas och vad de ska kosta. Om du vågar öppna munnen och säga hur du känner så lovar jag dig att de flesta kommer att förstå och kanske kan ni hitta andra vägar att gå?

Här är några alternativ som folk i min omgivning och jag själv har haft kring jul:

Inget julbord! Istället god mat, typ trerätters, som vi lagar tillsammans. Eller sushibuffé, eller någon plockmat man själv gillar.

Klappar: Alla köper varsin klapp för en förutbestämd summa och när det är paketutdelning lottar man ut de paket som finns så alla får ett paket var. Finns det små barn kanske de kan få några fler. När man ska ge sitt paket måste man spontanrimma en vers. Då hamnar fokus på det och att ha kul snarare än presenten i sig.

• hejhejmonika

Men försök att ta till dig det av julen som du själv väljer: vackra ljusen, eventuell snö (inte där jag bor antagligen..), vackra luciatåg osv.

Ang köphysterin tar jag mer och mer avstånd från den varje år. Blir full av skratt när jag ser vad skit folk öper i form av plastistappar och fula tomtar :). För att inte tala om all dyr elektronik som reas ut sen i jan-feb...

Vi firar den jul vi själva orkar med. Vissa å rhar vi bara orkat fixa en gran, andra år har det bakats och lackats och fejats. Vissa år har jag inte haft en krona på kontot, andra år en "fet" lön :).

• Egab51

Hej som någon skrev tidigare om julen och kan inte annat än hålla med, den förbannade julen bord brännas ner totalt speciellt när nära och kära inte hört av sej på över 8 år, bara se alla fu julpynt skit ute när jag ska handla lite bryter ner mej totalt 🥺

• Mayjel

Jul och nyår har jag placerat längst ner på min lista över favorithögtider. Älskar att fira de övriga dagarna men bävar alltid inför jul och nyår.

Har man en familj som gärna vill fira så får man bara bita ihop under årets sista vecka och andas ut på nyårsdagen istället. Då ska jag beställa en stor fet pizza och bara "veg out" i soffan till en mysig film. 

• Anonym (Gubbjävel)

Med stigande ålder så tar jag mer avstånd från julen. Det var ok när barnen var små och man ville ge dem upplevelsen.
    Nu är det inte så viktigt för mig men .. förra året försökte jag skippa gran, det är ju bara en jävla massa plock för några veckor men . junior ville ha gran för så skulle det va,
    Jul sätter så mycket press på de som inta kan fira jul. de so är ensamma fast de har familj, de som inte har råd för sina barn och de som p.g.a missbruk ställt sig utanför. 
    julsånger på radion känns i många fall som ett hån mot de som inte har någon att tillbringa julen med.
    Julen är inte bara barnens högtid utan också de som är ensamma.
    I mångt och mycket är julen en hemsk högtid med så mycket tryck på familjer.

Svar på tråden Någon mer än jag som HATAR julen?