• Lilla Jag

Ni som lyckat bli gravid på IVF. Har några frågor till er.

Hej!

Jag vet att det finns statistik på detta, men jag undrar hur det har gått för dig? På något sätt relaterar man ju sig själv mer till er än siffror på papper.

På vilket förasök lyckades ni, även om ni fick MF?
    Hur gamla är ni?
    Var det "vanlig" IVF eller var det "ovanlig (ICSI)

Tacksam för svar!

Kram på er

• Svar på tråden Ni som lyckat bli gravid på IVF. Har några frågor till er.
  • Xantippa

Vill inte spä på den negativa statestiken men...... har gjort en IVF, en ISCI och två FET (totalt fyra försök). Två gånger har jag varit gravid och båda gångerna har det slutat med tidiga missfall (vecka 5 och 7)

Men vi kommer försöka en gång till! (Under har skett)

• chantii

jag undrar varför det blev ICSi för vissa??? Vi sk agöra det w 33.. pga att inga av mina ägg vart befruktatde, trots bra spermie..

• Myboo

Anledningen till att jag fick ICSI berodde inte på mannens gubbar som var helt okej.
    Vår första behandling var IVF och av många ägg blev bara två befruktade och okejförklarade. Men de var inte av hög kvalitet. Då kom de på att mina äggväggar var hårdare än normalt, vilket innebar att spermierna hade svårare att ta sig in och de som väl lyckades ta sig in löpte stor risk att bli skadade. Därav sämre kvalitet.

Andra behandlingen gjordes alltså ICSI istället och vips så fick jag tretton superägg i slutändan.

Lycka till!

• Big eyes

Är det någon skillnad på ISCI man gör pga av andra faktorer och ISCI:N man gör pga väldigt få simmare? någon som vet*?

• Lilla Jag

Gör en ny uppdatering:

Totalt antal svar: 51 st

Andel som gjort IVF: 63%

Andel som gjort IVF/ICSI: 37%

Gravida på försök nr:
    1: 67%

2: 17%

3: 13%

4: 2%

5: 1%

Andel MF: 28% Gravid igen efter MF: 46%

Kram

Ps. Fortsätt fylla på om ni kan...

• Lilla Jag

Big Eyes: Hela detta med IVF och IVF/ICSI är ju en stor vetenskap. Och allt är ju individuellt utformat efter oss (vi par alltså). Jag menar för ett otränat öra kanske du (Big Eyes) och jag har samma problem, men vi får olika behandlingar.

Själva microinjektionen (ICSI) fungerar dock på samma sätt. En spermie (en frisk för hopningsvis) injiceras med ett tunnt glasrör, rakt in i äggets kärna.

Sen kan ju alltid din behandling (med hormoner) se annororlunda ut... Eller valet av spermie kan ju gå till på olika sätt...

Lycka till!!

• Argbiggan

Jag blev gravid på vårat första IVF/ICSI försök. Man befruktade hälften av äggen med ICSI och hälften med mikroinjektion. Jag fick tyvärr ett tidigt missfall.
    Gång nummer två blev bara ICSI på grund av att spermierna hade svårt att ta sig in i äggen och vips så blev jag gravid och är nu i v. 31. Så nu håller jag tummarna och längtar efter den lille!

• Loka

Blev gravid på första försöket, hälften-hälften med icsi/ standard men ägget jag fick tillbaka var ett standard. Har gått halva tiden och so far so good. Är så lycklig efter att ha försökt länge vanliga vägen. Fick överstimulering och har legat på sjukhus för det och för serious case av iallamående men nu är det bättre... Håller alla tummar och tår för att det ska bära hela vägen till liten bebb!

• Poppet

Blev gravid efter min/mitt (vad säger man???) första "vanliga" IVF. Fick dock missfall i v. 6 och väntar nu på att få försöka igen... /Poppet

• Poppet

Oj, glömde skriva att jag blir 32 i höst... /P

• maybebaby

Hej!

Här kommer lite info från mig (som kanske kan peppa andra). Blev gravid på femte IVF-försöket (3:e färska). Är nu i vecka 12 och är 35 år.

Kramar

• Agediff11

Jag gjorde totalt 4 insättningar.. 1 färskt med blasti, sen 2 frysta med 5-och 6 dagars blasto, ingen av dessa tog sig alls.. då bytte vi klinik som körde ett helt annat protokoll med andra sprutor osv .. tyckte dock detta va märkligt då jag ändå hade haft väldigt bra utdelning första omgången, trots min ålder (40/41).. men dom visste nog vad dom gjorde ändå.. fick ut mindre antal ägg, bara ett enda embryo som va värt att testa med men det embryot är nu en bebis i v 32 ????  tilläggas ska att jag hade helt ok AMH trots min ålder,,det som troligen ställde till det mest för oss va min sambos spermier som dels va för få, och slöa.. vi gjorde ICSI med samtliga embryon?

• Jassan123

Hej ! Jag är 29 år . Vi fick 4 st till frysen , hälften icsi och hälften "vanligt". 
    FET 1 Gravid , konstaterat MA på tidigt ultraljud vecka 8 .
    FET 2 Gravid , har precis plussat 🤗 

Svar på tråden Ni som lyckat bli gravid på IVF. Har några frågor till er.