• Pildi

Hur hade ni gjort?

Min älskade dotter fyller 18 år på lördag. Hon vill givetvis fira sin födelsedag med sina tjejkompisar och vill ordna en tjejkväll hemma hos oss med mat m m . Hon önskar att jag lagar maten vilket jag gör mer än gärna men timningen är lite illa vald då jag har BF om 2 dagar. Jag känner mig trött och går verkligen på knäna. Vad händer om jag föder om två dagar eller på hennes födelsedag?Måste tillägga att min dotter har blivit opererad i foten för knappt två veckor sedan och kan inte hjälpa till. Är jag för dum om jag ber henne vänta med festen några veckor?

• Svar på tråden Hur hade ni gjort?
  • Jeanette1986

hennes tjejkompisar kan väl hjälpa henne?

• Jamson

Låt alla kompisar hjälpa till, kör på tacos, det är perfekt mat för många att hjälpa till med.
    Jag förstår om hon inte vill vänta, men jag förstår inte att hon blir sur för att du inte orkar.
    Det får bli en kompromiss helt enkelt, kör på lördag, men du lagar inte maten, och det får hon acceptera!
    Din mamma kan gott ställa upp själv om hon är så osjälvisk!
    Lycka till med allt!

• Lovley

Om hon är 18 år tycker jag att hon och hennes kompisar kan laga maten ihop.

• knyttepytt

Hon lagar väl inte mat med foten ?!

• Bonanza

Äh, köp hem ingredienser och lite vin och ost och sånt och låt vännerna ha en mysig kväll där de lagar maten själva ihop, eftersom du nu inte vill.

Sen skulle jag aldrig någonsin neka mitt barn en artonårsfest för att jag är gravid. Jag åkte ner till min lillasysters student två dagar innan bf, med foglossning så illa att jag gick på starka droger och med kryckor.

Men alla gör vi våra egna prioriteringar.

• Bonanza

Förresten 1: take-away?
    Förresten 2: finns det ingen pappa till något av barnen som kan laga maten?

• hymafr

Låt henne fixa käk själv med hjälp av kompisar - annars kanske de kan skippa middan och bara ha snacks?

Du är inte alls självisk som inte vill laga maten. Din dotter bara chansar och hoppas på att du inte ska ligga på BB utan vara hemma och slava i köket.

Lycka till med bebisen! Den stora och den lilla

• Maskot
    Bonanza skrev 2008-11-25 21:52:26 följande:
    Förresten 1: take-away?Förresten 2: finns det ingen pappa till något av barnen som kan laga maten?
    Håller med!
    Sen tycker jag faktiskt att en 18-åring kan laga mat själv. Förstår att hon inte kan handla, men tillsammans med kompisarna måste det ju gå att både handla och laga mat.
    Min son är 16 år och grabb-kompisarna träffas på helgerna och lagar mat tillsammans. Inte frågan om att någon förälder ska fixa maten.
  • Örnie

Om du är höggravid, så går faktiskt du före dotterns festönskningar. Hon kan vänta tills du orkar eller stoppa in ett par pizzor i ugnen om hon inte klarar något annat. Och ifall det är dags för dig att föda just då; ja, då är det ditt eller pappans beslut om tjejerna blir utkörda mitt i alltihop.

• abnocto

Håller med många här, varför tar hon inte sina kompisar till hjälp, det gör mina tonåringar (och de är yngre). Eller take-away från en kinarestaurang eller vad som nu finns i närheten.
    Du ska INTE hjälpa till i ditt tillstånd om du inte orkar.

• kaji

ev förlossning kommer i första hand. förstår inte din dotter det tycker jag hon är en bortskämd snorunge som inte förtjänar någon som helst fest.

några lösningar vad gäller festenom hon förstår och uppför sig som folk.

*catering

*låt kopisarna handla om hon inte kan för foten så får de laga tillsammans.

eller vänta med festen tills du vill/orkar/kan hjälpa till.

• Rut Blad

Bjud dottern och kompisarna på restaurang, eller hyr hem en kock som kan laga maten åt henne. Så kan du slappna av och vänta på din sladdis.

En artonårsdag är ju ändå rätt viktig och speciell. Det fyller man ju bara en gång i livet. Så slå på stort och ge henne en födelsedag att minnas.

Dessutom förstår hon att hon betyder lika mycket som den ofödda bebisen också. Snart behöver du hennes hjälp längre fram. Så kosta på dig det.

Rutan

• Moomintrollet

När ja va i högstadiet hade vi halvt knytkalas/halvt laga tillsammans.
    Alla fick en uppgift tex huvudrätten, förrätten etc. De som var tvunget att lagas i förväg o kundes ta med gjordes innan och värmdes upp eller skars upp på plats. Vi åt tills vi storkna o hade jättekul att göra alltihop.

Nu är hon ju hela 18 o borde väl ha lite mer vett att fatta att de e dags snart o du kan helt enkelt inte stå där. Eller så kan man ju be pappa, mormor eller annan person hjälpa till. Finns flera ställen som inte tar hutlösa priser för catering heller...hon kan åka o hämta upp maten själv med en polare ju. Så dyrt behöver de inte heller vara.
    Och hon har flera födelsedagar...du gör ju inte nedräkningen med flit till hennes födelsedag ;) är ju en fin present hon får isfl om de händer då ändå.
    Sen om du föder innan hade ja inte förväntat att du stod där heller efteråt!
    Nån måtta får de va.

• Pildi
    Moomintrollet skrev 2008-12-10 03:48:34 följande:
    ser nu de va ett tag sen du skrev hahaha han har ju redan kommit! ;)
    Jag födde samma kväll som hon hade sin festFörvånad När hon kom hem från festen var lillebror redan född. Hon fick hjälp med matlagning, bakning och var nöjd efteråt.
Svar på tråden Hur hade ni gjort?