• Hamnbo

Barn ska vara på dagis. punkt!

Men jag avviker därifrån, planerar för ett första barn och vill vara hemmahemma. Helst ända tills barnet börjar skolan...

Misstänker att detta är omöjligt om man inte är miljonär.

Men finns det nån som är/har varit hemmamamma i modern tid och som det funkar för trots att man inte är rik???

Är emot dagis och vill va hemmamamma.

Har dock bara fått negativa reaktioner på det här...
    Konstigt att fundera kring det när barnet inte ens är fött men man vill ju ändå kolla upp hur det ligger till med detta.

• Svar på tråden Barn ska vara på dagis. punkt!
  • ke chara

vårt lilla busfrö började inte på dagis förrän vid 2,5 års ålder genom att vi trasslade med olika arbetstider, skar ner på sömn & liknande, bodde mindre & billigt, vaktade på kostnader och så vidare. med andra ord: det går att ha barn hemma från dagis länge - om man är beredd att göra uppoffringar. ett par vi bodde grannar med förut valde till exempel att bo kvar i sin etta fram tills att barn nr 2 fyllt 3 - typexempel på prioriteringar man kan göra.

men, längre än så skulle inte JAG valt att skippa dagis. det blev ganska så nyttigt för vårt busfrö att gå dit, och det var ganska lagom tidpunkt FÖR VÅR FAMILJ.
    nu när det kommit ett syskon blir det självklart bara någon timme i veckan på dagis, men de är välbehövliga. för mig, för den nya bäbisen & för busfröt.

• KEL08

Har läst lite i denna tråd. Har en dotter på 7 månader nu och jag vill gärna vara hemma länge. Men hela tiden så gnager det i bakhuvudet, hur blir det när hon fyller 1 då jag måste ta ut 5 FP-dagar eller kombinera med jobb..
    HAr inget jobb att gå tillbaka till. Då försvinner ju dagarna fort! och jag vill gärna har dagar kvar till ev. inskoling på dagis.
    Hur gör jag?! Blir alldeles rådvill..
    Detta med vårdnadsbidraget? Står det om det på FK's hemsida? Och vem får det?

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma & Pappa Älskar Dig Editღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • V P E

ke chara skrev 2008-12-21 12:11:33 följande:

vårt lilla busfrö började inte på dagis förrän vid 2,5 års ålder genom att vi trasslade med olika arbetstider, skar ner på sömn & liknande, bodde mindre & billigt, vaktade på kostnader och så vidare. med andra ord: det går att ha barn hemma från dagis länge - om man är beredd att göra uppoffringar. ett par vi bodde grannar med förut valde till exempel att bo kvar i sin etta fram tills att barn nr 2 fyllt 3 - typexempel på prioriteringar man kan göra.men, längre än så skulle inte JAG valt att skippa dagis. det blev ganska så nyttigt för vårt busfrö att gå dit, och det var ganska lagom tidpunkt FÖR VÅR FAMILJ.nu när det kommit ett syskon blir det självklart bara någon timme i veckan på dagis, men de är välbehövliga. för mig, för den nya bäbisen & för busfröt.
    Att skära ner på sömnen är nog det som är minst att rekommendera.
    Det låter inte som nån vidare bra investering...
  • Korint

Älsklingsbarn:

pigglet skrev 2008-12-19 20:43:00 följande:
    Korint: För mig hade det känts trist om han ville vara hemma och jag skulle jobba heltid, jag trivs bra hemma. Men vi har pratat om att om han skulle bli arbetslös så skulle jag jobba, huvudsaken för mig är ändå att barnen är hemma - vem av oss som är hemma med dem är mindre viktigt. Men visst - vårt upplägg just nu passar oss bra! Min man vill gärna jobba, helst ca 80%, och jag jobbar gärna de dagar han är hemma om jag får något jobb. Så för oss handlar det inte riktigt om att utesluta den ena föräldern, även om jag tar det allra största ansvaret för barnen. Alternativet skulle vara att ingen av oss skulle göra det, utan överlåta det till förskolan. Visst, det skulle vara "jämnställt" eftersom det drabbar oss båda lika mycket att vara ifrån barnen, men jag har svårt att se hur det skulle gynna någon. Men jag tror att i ditt resonemang menar du att den som jobbar skulle arbeta mycket fler timmar än den skulle göra om båda arbetade...
    Ja, om en förälder är hemma så innebär det allt som oftast att den som jobbar jobbar heltid och ibland mer än så. I vår familj skulle det innebära att jag jobbade heltid och aldrig vabbade ens. så där har du helt rätt.

Men om man inte vill ha sina barn på dagis överhuvudtaget, ens ett par dagar i veckan så hade det ju varit mer jämställt för både barn och föräldrar att båda jobbade halvtid isåfall. Bara en tanke. Men jag tror att flertalet hemmamammor vill vara hemma mycket för sin egen skull.

Hos oss jobbar båda deltid när föräldraledigheten är över för lillebror och så gjorde vi även för storebror. Storebror är minst lika anknuten till sin pappa som till mig och jag ser verkligen frram emot att öppna den dörren även för lillbror nu när jag börjar jobba i januari och det är pappa och killarna ända till i höst.

Men jag tycker ändå det är väldigt trist att det är en attityd som att man inte vill vara med sina barn eller ser att man har avsagt sig ansvaret för deras uppfostran för att man nyttjar barnomsorgen till viss del. Jag har inte heller särskilt stor förståelse för de som väljer att ha dem där medan de jobbar heltid (om de inte är ensamstående och/eller fattiga), men dagis i små lagom doser är både roligt och nyttigt, för både barn och föräldrar tycker jag.
  • logg81

Hallå...
    Här har vi kommit på en kanonkompromiss för att slippa undan dagis
    Min mamma ska ha min tös när jag måste iväg till en början. Vi har sagt ett halvår till en början men jag tror att mamma vill ha henne till skolstart. Hon har gett mej vissa hintar om det. "Vi tar ett halvår i taget.... hon kommer juh bli lättare och lättare ju äldre hon blir".
    Och jag har inget emot det. Kontakten med andra barn är inte svår att få ihop. Öppna Förskolan är ypperlig om man vill träffa andra barn. Dessutom har jag kompisar som redan har barn och som är på gång med bebisplaner.
    Jag kunde inte ha fått en bättre kompromiss... Jag gillar inte dagis alls....

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • ke chara

V P E skrev 2008-12-22 16:27:16 följande:

Att skära ner på sömnen är nog det som är minst att rekommendera.Det låter inte som nån vidare bra investering...
    sedan beror det ju på HUR man skär ner... för oss innebar "skära ner" t.ex. att jag fick runt 7 timmars sömn veckodagar istället för de 8 - 10 jag skulle ha försökt få sovit om det inte varit för barnet. samt även att om det var nödvändigt gå ner på 6 timmar vid ENSTAKA TILLFÄLLEN - och då aldrig om jag inte kunde få sova lite extra nästa natt. detsamma gällde min man.
    inte så pass mkt mindre att vi var farliga eller så, men något högskoleprov hade väl ingen av oss fixat att skriva ...

men säg att man skär ner till en nivå där man inte är en säker förälder, då är det en helt annan sak.

sedan kan jag ju tillägga att även om vi hade kunnat dra ut på föräldraledigheten ett tag till så kändes det bättre att inte göra det - och istället ha som vi har nu: korta dagar på dagis p.g.a. deltid & (än en gång) prioriteringar.
  • ke chara

logg81 skrev 2008-12-22 16:40:39 följande:

Öppna Förskolan är ypperlig om man vill träffa andra barn.
    mmm. tyvärr var det i vårt område också ypperligt för att träffa barnens fördomsfulla föräldrar... men när det funkar är öppna förskolan en jättebra kontaktpunkt!
  • logg81
    ke chara skrev 2008-12-22 17:11:52 följande:
    logg81 skrev 2008-12-22 16:40:39 följande: mmm. tyvärr var det i vårt område också ypperligt för att träffa barnens fördomsfulla föräldrar... men när det funkar är öppna förskolan en jättebra kontaktpunkt!
    Tråkigt att det är så.
    Jag håller mej på min kant när jag är där. pratar mest med personalen.... Men jag går dit för Linas skull så hon får leka med barn i sin ålder.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • missis

hej! jag kallar mig för hemmamamma, jag jobbar mån-fredag kl 6.00-10-00 och har endast sonen på dagis från kl 7-10. tre timmar på morgonen, sedan är vi tillsammans hela dagarna. han är 4 år o jag tänker fortsätta att vara hemmamamma.. trivs jättebra med det. funkar ekonomiskt bra, man är ju inte stormrik precis men man har så man klarar sig

• Fridayyy

skaffa fler barn..hehe..skämt o sido, har man inte hög inkomst får man ju kolla på utgifterna. Det är stor skillnad om man bor "på landet" eller i en stad. I alla fall om man äger sitt boende.

• enny signatur

KEL08 skrev 2008-12-22 15:56:07 följande:

Har läst lite i denna tråd. Har en dotter på 7 månader nu och jag vill gärna vara hemma länge. Men hela tiden så gnager det i bakhuvudet, hur blir det när hon fyller 1 då jag måste ta ut 5 FP-dagar eller kombinera med jobb.. HAr inget jobb att gå tillbaka till. Då försvinner ju dagarna fort! och jag vill gärna har dagar kvar till ev. inskoling på dagis. Hur gör jag?! Blir alldeles rådvill.. Detta med vårdnadsbidraget? Står det om det på FK's hemsida? Och vem får det?
    nej men på komunens sida.. den som bor rätt komun och inteinnear massa oliak bidrag typ. studiemedel är ok, men inte sjukpenning tex.
  • Hemmaföräldern

Det här med jämställdhet och millimeterrättvisa. Vad är det som säger att man inte kan vara jämställd för att en är hemma och har det viktiga arbetet hemmaförälder. Jag känner många dagisföräldrar där båda arbetar heltid. Gissa vem som nästan alltid vabbar, handlar mat, lagar mat, städar, tvättar samt ser till att allt praktiskt flyter på i familjen, tar hand om alla sociala relationer med släktnigar osv. Jo, kvinnan och många är på väg att slita ut sig helt.

Det viktiga är väl att fördela arbetsuppgifterna. I vår familj får maken inte jobba över. Vilket gör att han får tid med sina barn från kl. 17.00 varje dag. Han handlar mat, lagar mat (kvällsmålet), tvättar och diskar. Jag har hand om barnen på dagarna tills han löser av, lagar lunch, stryker och städar. Vi är nog bland de mest jämställda i vår bekantsskapkrets och min man har mycket nära kontakt med barnen. Speciellt som han slutar tidigare en dag i veckan och då har en pappadag med sina barn. Egentid alltså.

Vi köpte inte några jämställdhetsmyter, vi såg till att lägga upp jobb och hemarbete samt föräldraskap så att båda blev nöjda istället.

• V P E

ke chara skrev 2008-12-22 17:08:24 följande:

V P E skrev 2008-12-22 16:27:16 följande:
    sedan beror det ju på HUR man skär ner... för oss innebar "skära ner" t.ex. att jag fick runt 7 timmars sömn veckodagar istället för de 8 - 10 jag skulle ha försökt få sovit om det inte varit för barnet. samt även att om det var nödvändigt gå ner på 6 timmar vid ENSTAKA TILLFÄLLEN - och då aldrig om jag inte kunde få sova lite extra nästa natt. detsamma gällde min man.inte så pass mkt mindre att vi var farliga eller så, men något högskoleprov hade väl ingen av oss fixat att skriva ... men säg att man skär ner till en nivå där man inte är en säker förälder, då är det en helt annan sak.sedan kan jag ju tillägga att även om vi hade kunnat dra ut på föräldraledigheten ett tag till så kändes det bättre att inte göra det - och istället ha som vi har nu: korta dagar på dagis p.g.a. deltid & (än en gång) prioriteringar.
    OJ! De flesta småbarnsföräldrar är nog glada om de i BÄSTA fall får sex timmars sömn! Inte så besvärligt att skäa ner från 8-10 timmar, till 7...
  • kerstinsdotter

Är också hemmaförälder och har ibland riktigt dåligt samvete för att min man inte bara måste dra hela lasset ekonomiskt utan också för göra en hel del hushållsarbete kvällar och helger. Dessutom ser han till att avlasta mig på kvällar/helger med sonen så jag får lite egentid. Nu när jag tänker efter så är jag fruktansvärt bortskämd...

Svar på tråden Barn ska vara på dagis. punkt!