Älsklingsbarn:
pigglet skrev 2008-12-19 20:43:00 följande:
Korint: För mig hade det känts trist om han ville vara hemma och jag skulle jobba heltid, jag trivs bra hemma. Men vi har pratat om att om han skulle bli arbetslös så skulle jag jobba, huvudsaken för mig är ändå att barnen är hemma - vem av oss som är hemma med dem är mindre viktigt. Men visst - vårt upplägg just nu passar oss bra! Min man vill gärna jobba, helst ca 80%, och jag jobbar gärna de dagar han är hemma om jag får något jobb. Så för oss handlar det inte riktigt om att utesluta den ena föräldern, även om jag tar det allra största ansvaret för barnen. Alternativet skulle vara att ingen av oss skulle göra det, utan överlåta det till förskolan. Visst, det skulle vara "jämnställt" eftersom det drabbar oss båda lika mycket att vara ifrån barnen, men jag har svårt att se hur det skulle gynna någon. Men jag tror att i ditt resonemang menar du att den som jobbar skulle arbeta mycket fler timmar än den skulle göra om båda arbetade...
Ja, om en förälder är hemma så innebär det allt som oftast att den som jobbar jobbar heltid och ibland mer än så. I vår familj skulle det innebära att jag jobbade heltid och aldrig vabbade ens. så där har du helt rätt.
Men om man inte vill ha sina barn på dagis överhuvudtaget, ens ett par dagar i veckan så hade det ju varit mer jämställt för både barn och föräldrar att båda jobbade halvtid isåfall. Bara en tanke. Men jag tror att flertalet hemmamammor vill vara hemma mycket för sin egen skull.
Hos oss jobbar båda deltid när föräldraledigheten är över för lillebror och så gjorde vi även för storebror. Storebror är minst lika anknuten till sin pappa som till mig och jag ser verkligen frram emot att öppna den dörren även för lillbror nu när jag börjar jobba i januari och det är pappa och killarna ända till i höst.
Men jag tycker ändå det är väldigt trist att det är en attityd som att man inte vill vara med sina barn eller ser att man har avsagt sig ansvaret för deras uppfostran för att man nyttjar barnomsorgen till viss del. Jag har inte heller särskilt stor förståelse för de som väljer att ha dem där medan de jobbar heltid (om de inte är ensamstående och/eller fattiga), men dagis i små lagom doser är både roligt och nyttigt, för både barn och föräldrar tycker jag.