• Hamnbo

Barn ska vara på dagis. punkt!

Men jag avviker därifrån, planerar för ett första barn och vill vara hemmahemma. Helst ända tills barnet börjar skolan...

Misstänker att detta är omöjligt om man inte är miljonär.

Men finns det nån som är/har varit hemmamamma i modern tid och som det funkar för trots att man inte är rik???

Är emot dagis och vill va hemmamamma.

Har dock bara fått negativa reaktioner på det här...
    Konstigt att fundera kring det när barnet inte ens är fött men man vill ju ändå kolla upp hur det ligger till med detta.

• Svar på tråden Barn ska vara på dagis. punkt!
  • Moonis

Personligen tror jag att barnen behöver leka med andra barn men ni bor kanske så pass att det finns olika aktiviteter.
    Mamma va nämligen hemma med oss o vi bodde på landet en bit utanför byn. När vi började (dåtidens) förskola va det svårt att komma in i gängen som skapats från dagis.
    Nu behöver det inte bli samma för ditt/dina barn men är nog viktigt att gå på ÖF eller liknande för att lära känna andra.

• MammaLillfis

Jag gick inte på dagis, men träffade andra barn titt som tätt. Trots det hade jag mycket svårt att komma in i leken på skolan sen och var extremt mammig väldigt länge, lillebror gick på dagis och hade inte alls samma problem. Varför är du emot dagis, är nyfiken ? Ska själv skola in sonen nästa år i augusti, har inget alternativ då jag är ensamstående. Hade gärna varit hemma lite till kanske om jag kunnat, men jag tror också det är bra för honom att lära sig vara utan mig vissa stunder om dagen, möta andra barn & människor osv. Systerdottern är helt tokig i sitt dagis och tycker ofta det är trist med helg när man måste vara ledig från dagis

• MsBeauty

Mina barn kommer inte gå på dagis. Just nu är sonen liten och har inte behov av andra barn men när den tiden kommer, så ska vi gå till vänner med barn, ÖF och andra aktiviteter. Jag har själv gått på dagis mycket, började när jag var 1 år och var alltid den som kom först och blev hämtad sist. Har alltid varit jätteblyg och tror alltså inte att dagis påverkar hur man fungerar med andra. Barn kan lära sig att dela med sig osv. på andra stället, det är inte så att man måste vara utbildad för att klara det. Så ouppfostrade och odrägliga som många dagis barn (och andra barn) är, så tror jag inte att en pedagigsk utbildning hjälper mer än sunt förnuft och lite erfarenhet.

• Hamnbo

Det är väl helt enkelt det att jag vill ta hand om mitt barn själv...iallafall till det är 3 år eller nå....Så helt enkelt det. Jag tillbringa så mycket dit som bara går med barnet när det är litet...killen har resonerat på samma som jag.

MammaLillfis skrev 2008-11-19 17:44:40 följande:
    Jag gick inte på dagis, men träffade andra barn titt som tätt. Trots det hade jag mycket svårt att komma in i leken på skolan sen och var extremt mammig väldigt länge, lillebror gick på dagis och hade inte alls samma problem. Varför är du emot dagis, är nyfiken ? Ska själv skola in sonen nästa år i augusti, har inget alternativ då jag är ensamstående. Hade gärna varit hemma lite till kanske om jag kunnat, men jag tror också det är bra för honom att lära sig vara utan mig vissa stunder om dagen, möta andra barn & människor osv. Systerdottern är helt tokig i sitt dagis och tycker ofta det är trist med helg när man måste vara ledig från dagis
  • lövet2

Jag har varit hemmamamma större delen av tiden i över 20 år. Maken har aldrig varit högavlönad, utan han har under tiden jobbat som sopåkare, vaktmästare, byggnadsarbetare, vägarbetare osv. Han har också hunnit gå 2 år på högskola däremellan.

Vad undrar du mest över? Fråga, så ska jag försöka svara!

• fam kaos

Låter mer som att du VILL ha motreaktioner för att få känna dig som motvalls. Ledsen att göra dig besviken men som med det mesta när det gäller barn är åsikterna delade och det är lika många osm är emot dagis som för.
    Däremot är det smart att uttrycka sig så provocerande som möjligt om man bara vill komma i kontakt med de som är för dagis.

• Phoebe

Kanske har din kommun ifört vårdnadsbidrag, det kanske skulle kunna hjälpa dig i framtiden i såna fall? Det är ju annars svårt eftersom Sverige har ett tvåförsörjarsystem. Det möjliggör visserligen att kvinnor nästan lika lätt kan etablera sig på arbetsmarknaden som män men det blir ju svårt när man önskar annorlunda. Tror dock det mesta går om man bara är villig att trixa och snåla och kanske inte ha för höga konsumtionskrav.

Jag är helt för att mammor och pappor vill vara hemma med sina barn, är absolut inte mot dagis dock (snarare tvärtom). Önskar dig massor av lycka till och hoppas verkligen ni kan fixa det så att ni kan vara hemma med era barn så länge ni vill! :)

• Resfeber

Jag bor i England där det är precis tvärt om. Här får man ha det gott ställt för att ha råd med dagis och grundattityden är att man som mamma ska stanna hemma. (Där vi bor kostar dagis mellan 50 och 100 pund om dagen, alltså 600-1200kr/dag, beroende på hur många dagar i veckan barnet är där...)

Här stannar mammor som regel hemma tills barnen är 3-5 år och börjar skolan, men många stannar hemma betydligt längre eftersom det är svårt att få jobb som passar runt de korta skoldagarna.

Många använder mor- och farföräldrar som barnvakt några dagar i veckan, så att de har råd att jobba.

• Hamnbo

Var det där riktat till mig eller nån annan?

fam kaos skrev 2008-11-19 17:50:23 följande:

Låter mer som att du VILL ha motreaktioner för att få känna dig som motvalls. Ledsen att göra dig besviken men som med det mesta när det gäller barn är åsikterna delade och det är lika många osm är emot dagis som för.Däremot är det smart att uttrycka sig så provocerande som möjligt om man bara vill komma i kontakt med de som är för dagis.
  • fam kaos

Till din ts.

Hamnbo skrev 2008-11-19 18:03:59 följande:
    Var det där riktat till mig eller nån annan?fam kaos skrev 2008-11-19 17:50:23 följande:
Svar på tråden Barn ska vara på dagis. punkt!