• sweetaly

skicka matvaror utomlands

Jag undrar om det ar ngn som skickat mat fran sverige till utlandet (fatt det skickat till sig)? inom eu..
    Vilket bolag har ni skickat med? DHL?
    nagon som har erfarenheter?

nu nar julen narmar sig sa kanner man ett extra behov av vissa svenska matvaror typ JULSKINKA!!
    speciellt nar aldsta dottern sagt att julskinkan ar det basta med julen..
    men det finns ju aven annat jag skulle vilja ha..
    och bestalla via ica blev riktigt dyrt, deras priser ligger ju redan over normalpriserna + frakten...

• Svar på tråden skicka matvaror utomlands
  • sweetaly

sa han ar italienare? ..lite OT men,men... det hade varit snallt men det ar ju lite langt..

• Kluvenflicka

Ja,han är från Genova..jag bodde där i nästan tio år innan jag flyttade tillbaka till Sverige..Sonen var nästan två närvi flyttade..mkt som var bra i It men mkt som var mindre bra o som gjorde att jag valde att flytta hem igen..Vi är nere en eller två ggr om året o hälsar på..Och sonens pappa kommer hit ngn gång per år han med..Ot detta med men men..

• sweetaly

har nu varit i kontakt via chat, mail och telefon med dhl och pratat med flera personer men ingen verkar vara kompetent!! aaaah
    ingen som vet ngt.
    ok som privat sa kan man inte bestalla kyltransport
    men om jag fixar ngn med f-skattsedel sa kan man ju skicka...jaaa men da vet de ju anda inte om man fra skicka matvaror...jooo det far man for nar man bestaller fran ica sa skickas det med dhl och det ar ju matvaror som skickas i kyltransport!!
    jag forsoker ju bara komma bort fran lite ev deras overkostnad...det ska val inte vara sa j*la svarT!!!
    grrr....
    far se nar nasta mail kommer..
    fick ett pris pa 1000:- for ett 10kg paket..men det skuille ta en vecka!!! hmm..kylvaror i frakt under en veckas tid...pa deras sida star det 3dagar...jaaa man blir inte klok

• sweetaly

nej de kan inte skicka var det nya svaret!!!!
    skit i dem da!!!

ngn som har ngt bra tips???

snalla...

• Carla82

Men du, att rimma skinkan (som det heter ) tar inte alls lång tid...trodde som du. Man kokar bara ihop lagen dagen innan (tror det var, salt socker och salpeter) gnider in skinkan med salpeter och ehm nåt och dagen efter lägger du skinkan i ett kärl med lock vänder den ett par gånger under de 20 dagarna som den ska vara där och sedan är den bara att koka...även under kokningen sköter den sig själv. Jag gjorde en 7kg:s skinka så om du gör en mindre går det ännu fortare. Var inte alls så komplicerat och tidsödande som jag trodde...sorry att jag snodde din tråd. Har själv varit inne o kollat på ica:s sida så jag var lite nyfiken på svaren här.

• sweetaly

Carla: last pa olika sidor om hur man gor den men pratade med mamma sedan och da berattade hon om hur hon en gang skulle gora allt fran borjan pa riktigt, gick till en bonde som hon visste hade bra kott och kopte skinka, gjorde allt sa som man ska gora och det var det vidrigaste hon nagonsin atit, annars sa ar hon valdigt bra pa att laga mat!
    har nu kontaktat andra budfirmor och ngt ska val komma fram.
    pa swedlink (om den nu heter sa), man kan bestalla svensk mat dar ocksa sa fick jag svaret at de kan ordna skinka men det finns inte pa deras ordinarie lista sa man maste lagga till 250:- for personal shopper!!! + 2 kg utover kg pa skinkan i frakt!!! nog vet de hur de ska ta betalt av oss stackare i utlandet. kan man inte som "fattig" fa ata julskinka??

• FOA

Men inte behover man val koka julskinka?! Min mamma gor alltid sin i ugnen, i en grillpase, hur smidigt som helst. Har smakats ikea och den var tyvarr ganska vattning sa i jul ska vi kopa engelsk 'ham' och se hur det gar

• Carla82

Mrs Hearn: I min familj har vi alltid kokat den...tror det beror lite på vartifrån man kommer. Jag är smålänning mormor har alltid haft dopp i grytan (något jag aldrig förstått mig på) och därför måste man koka skinkan.

• tayp77
    Svar på #16
    jag råkade dyka på ditt forum av ett "misstag", iaf, jag bor på irland o jag har hittat en sida som heter www.hemlangtan.se, prova med den kanske, vet att de skickar hit till irland men såklart dyrt! (har själv inte provat det,)alltid värt att kolla kanske?!
  • sweetaly
    FOA skrev 2008-11-23 20:26:21 följande:
    Men inte behover man val koka julskinka?! Min mamma gor alltid sin i ugnen, i en grillpase, hur smidigt som helst. Har smakats ikea och den var tyvarr ganska vattning sa i jul ska vi kopa engelsk 'ham' och se hur det gar
    nej, man behover inte koka skinkan, min mamma gor den i ugnen men den ska val anda "laggas i blot" i ett visst antal dagar innan..
    man kan gora dopp i grytan anda, det gor alltid min mamma av sin i ugnen, bara man tar till vara pa skyn som droppar ner och anvander sig av den. blir jattegott men sa duktig ska inte jag vara..

det blir nog egen skinka iallefall..far val se hur det gar!!

tack for alla tips!!

Vilket ar erat basta recept pa lyckad julskinka?
    Hur gor man med natet runt den? de man koper i sv har ju det...
  • FOA
    sweetaly skrev 2008-11-24 12:08:17 följande:
    FOA skrev 2008-11-23 20:26:21 följande: nej, man behover inte koka skinkan, min mamma gor den i ugnen men den ska val anda "laggas i blot" i ett visst antal dagar innan.. man kan gora dopp i grytan anda, det gor alltid min mamma av sin i ugnen, bara man tar till vara pa skyn som droppar ner och anvander sig av den. blir jattegott men sa duktig ska inte jag vara.. det blir nog egen skinka iallefall..far val se hur det gar!! tack for alla tips!! Vilket ar erat basta recept pa lyckad julskinka? Hur gor man med natet runt den? de man koper i sv har ju det...
    Nej den behovs inte laggas i blot om man inte vill ha dopp i grytan forstass.

Natet tar man bort da det oftas ar av plast.

Har du ICAs Var Kokbok?
  • LuMa
    sweetaly skrev 2008-11-24 12:08:17 följande:
    FOA skrev 2008-11-23 20:26:21 följande:
    nej, man behover inte koka skinkan, min mamma gor den i ugnen men den ska val anda "laggas i blot" i ett visst antal dagar innan..man kan gora dopp i grytan anda, det gor alltid min mamma av sin i ugnen, bara man tar till vara pa skyn som droppar ner och anvander sig av den. blir jattegott men sa duktig ska inte jag vara..det blir nog egen skinka iallefall..far val se hur det gar!!tack for alla tips!!Vilket ar erat basta recept pa lyckad julskinka?Hur gor man med natet runt den? de man koper i sv har ju det...
    Köper du skinka med ben i så behövs inget nät runt.
    Personligen så tycker jag är godare, saftigare än benfria.
  • Carla82

Köpte benfri och hittade inget nät som jag skrev i andra tråden utan köpte steksnöre på "il supermercato" och snörade runt så gott det gick. Skinkan ska rimmas (dvs läggas i lag) ca två veckor 3-4 kilo och tre veckor om den är större än så. Min vägde 7 kilo och jag rimmade den i ca 20 dagar. Tänk på att om du gör den i ugn ska skinkan "lutas" sdvs läggas i färskt vatten längre än om den kokas...detta för att ta bort överflödet av salt. Titta på ica:s hemsida efter recept de brukar vara bra.

Svar på tråden skicka matvaror utomlands