• Carla82

skicka matvaror utomlands

Men du, att rimma skinkan (som det heter ) tar inte alls lång tid...trodde som du. Man kokar bara ihop lagen dagen innan (tror det var, salt socker och salpeter) gnider in skinkan med salpeter och ehm nåt och dagen efter lägger du skinkan i ett kärl med lock vänder den ett par gånger under de 20 dagarna som den ska vara där och sedan är den bara att koka...även under kokningen sköter den sig själv. Jag gjorde en 7kg:s skinka så om du gör en mindre går det ännu fortare. Var inte alls så komplicerat och tidsödande som jag trodde...sorry att jag snodde din tråd. Har själv varit inne o kollat på ica:s sida så jag var lite nyfiken på svaren här.

• Carla82

Mrs Hearn: I min familj har vi alltid kokat den...tror det beror lite på vartifrån man kommer. Jag är smålänning mormor har alltid haft dopp i grytan (något jag aldrig förstått mig på) och därför måste man koka skinkan.

• Carla82

Köpte benfri och hittade inget nät som jag skrev i andra tråden utan köpte steksnöre på "il supermercato" och snörade runt så gott det gick. Skinkan ska rimmas (dvs läggas i lag) ca två veckor 3-4 kilo och tre veckor om den är större än så. Min vägde 7 kilo och jag rimmade den i ca 20 dagar. Tänk på att om du gör den i ugn ska skinkan "lutas" sdvs läggas i färskt vatten längre än om den kokas...detta för att ta bort överflödet av salt. Titta på ica:s hemsida efter recept de brukar vara bra.

Svar på tråden skicka matvaror utomlands