Jag är mamma till både en adopterad dotter och en hemmagjord son. När jag blev gravid med sonen visste vi att det var ganska stor risk för missfall. Jag var därför inte särskilt glad över graviditeten i början, men jag såg en fördel. Jag tänkte på att om min dotter en dag blir gravid så kommer jag att veta i alla fall lite vad hon går går igenom. Jag kommer att ha varit på MVC, jag kommer att ha känt hur byxorna börjar bli svåra att knäppa, kanske ha varit med om de första sparkarna osv. Nu visade sig den där knatten vara envis och höll sig kvar i magen i nästan 34 veckor, så jag fick även vara med om resten, förlossning, amning, spädbarnsvård, hela kitet. Idag är han nästan tre år.
Nu tänker jag inte så mycket på hur jag fått mina barn. De är min dotter och min son helt enkelt. Och jag tror inte heller längre att det måste vara så viktigt den dagen det är barnbarn på gång. Visst är jag privilegierad som fått uppleva båda sätten att få barn, men så här i backspegeln så är det inte så stor skillnad. När man är gravid har man visserligen en massa fysiska symptom. Som blivande a-mamma slipper man gå upp i vikt (jag gick i och för sig bara upp 7-8 kg under graviditeten, så det var inte så farligt), man kan ta både ett glas vin och en bit rökt lax om man har lust och inte mår man illa. Men det är ju bara det fysiska och det är ju ändå inte lika för alla gravida. En del har svår foglossning, andra ingen alls, en del mår pyton i ett halvår, andra är lite illamående under någon vecka. En del binder en massa vatten och går upp 30-40 kg i vikt, andra kan i princip ha sina vanliga kläder fram till förlossningen.
Det som alla verkligen går igenom är nog mer det som händer med tankar och känslor. Man oroar sig, man gläder sig, man funderar på om man ska räcka till. Det är spännande att inte veta vem man väntar på, flicka eller pojke? En eller kanske två? Utseende? Allt det är ju detsamma, oavsett om man adopterar eller är gravid. Min syster och min kusin var båda gravida samtidigt som vi väntade på att få adoptera. Jag tyckte att vi kunde dela mycket av det som väntan innebar. Jag ringde till AC och de gick till MVC, men annars var det mycket som var lika.
Dessutom, hur många som är uppvuxna med sina biologiska föräldrar är rädda för att berätta för mamma och pappa att de väntar a-barn? Då tar vi för givet att våra föräldrar ska ställa upp, ta till sig information och glädja sig åt det kommande barnbarnet. Och det gör ju de allra flesta. Blivande far- och morföräldrar brukar vara jätteengagerade i adoptionen, trots att de inte själv fått barn på det sättet.