Andingen är mycket viktig märkte jag. Det blev mycket lättare liksom om man koncentrerar sig på den och inte bara på hur ont det gör.
Men i slutet är det lite svårt förstås. Man spänner sig lätt ändå märkte jag.
Gravidyoga gick jag på, det hjälpte mig med min andning och jag tänkte mig liksom värkarna som vågor som gick uppifrån och ner. Följde tom. med med händerna. Men i slutet blev det lite annorlunda.
Tog endast lustgas som bedövning och jag som var helt inställd på epidural, men det gick så bra med andningen och fokuseringen så jag klarade det utan. Helt otroligt. Jag har alltid varit rädd för smärta och var rädd för hur smärtan skulle vara.
Bad var bra också. Tog ett varmt bad när jag öppnade mig från 6 till 8 cm ungefär. Det gick snabbare att öppna sig och kändes skönt och mer avslappnande med värmen. Föda i vatten är nog bra om man kan det. Tänkte gjort det men när jag vart tvungen att gå upp och kolla hur mkt öppen jag var vid 8 cm så kunde jag inte gå ner igen. Började ta lustgas då och ville bara stå på alla 4 vid lustgasen.
Och det blev mkt lustgas på slutet. Och krama sambons hand hjälpte måste jag säga, så hårt jag kunde för att också få tankarna på något annat. Kände att han var med som ett stöd genom att jag kramade hans hand. Han sa också såklart hela tiden hur duktig jag var, hur impad han var och hur stolt han var, hur bra det gick etc. Kändes bra!
Sen läste jag böcker om förlossningsrädsla och allt jag kunde hitta om förlossningar. Kunskapen gjorde mig lite mindre rädd måste jag säga.