• örtagård

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 2

Dags för en uppfräschning av tråden tycker jag

Tråden skall användas för utbyte av information och stöd och vänder sig till föräldrar som upplever att deras barn har problemen som tråden rör. Det är inte meningen att ifrågasättande och kritiserande. Sådana resonemang får föras annanstans. Här är samlas föräldrar med barn med kronisk förstoppning eller barn med svåra problem med tarmtömning och utbyter erfarenheter av bl.a. just behandlingar och medicinerning men även trådens syfte är också att kunna ventilera sina bekymmer och ev glädjeämnen i övrigt kring våra förstoppade små

Här följer den tidigare ts-beskrivningen
    Jag tänkte att det kunde var intressant med en tråd att samla information, tips, råd och erfarenheter för oss med barn med tröga magar.

Det kan ju röra sig om olika sorters problem men det är ibland svårt att få rätt sorts hjälp så pesonliga erfarenher kan vara värdefulla att få ta del av.

Allt för att bajsande skall gå smidigt !

Vår historia:
    Min dotter är tre och ett halvt. Hon har haft svårt att bajsa sedan spädbarnstiden då hon fortfarande helammades. Då var bajset mjuk men det var ändå svårt för henne att bajsa och hon hade ont och var besvärad av det.

När vi började med smakporttioner blev hon direkt förstoppad.

"Huskurer" och mycket vätska har inte hjälpt.

Vi har dålig erfarenhet av laktulos. Det har gett henne gaser och illamående och hon vägrade till sluta att dricka det. Då var vi uppe i 30-40 ml.

Vi fick till slut utskrivet Movicol Junior Neutral och sedan januari 2008 bajsar hon nästan dagligen och har alltid normal och lagom konsistens på bajset.

Trots Movicol har hon fortfarande svårt att bajsa. Hon är torr dagtid med måste ha blöja när hon skall bajsa. Ibland vill hon själv och det går fort. Ibland behöver hon men har väldigt svårt att få ut det. Vi sätter därför rutinmässigt på en blöja efetr lunch eller mellanmål om hon inte efterfrågar själv. Om rutiner bryts, tex genom en utflykt eller besök, klarar hon inte att bajsa. När hon inte bajsar blir hon irriterad, "krånglig" och tappar matlusten och få så klart lågt blodsocker. När hon var rikigt förstoppad för ett år sedan fick hon vätskebrist och feber när hon inte kunde bajsa för det var så fullt att hon till slut kräktes allt hon åt eller drack.

Vi har haft många smärtsamma stunder innan hon fick movicol. Timmars försök av bajsande. Stenklumpar och blod och gråt för det gör ont. Hon har inte velat gå ut och leka för bajsande varit så svårt. Vi har gett både microlax och klyx. Vi har även fått ge microlax efter hon fått movicol för att hon vägrar bajsa trots det är mjukt.

Vi har fått henne utredd för mjöjlkproteinallergi och gluten men inget har hittats. Tarmröntgen visar att bajs står kvar i tarmen även när hon har mjukt bajs. Läkarens teorin är att hon inte följer sina impulser att bajsa och håller emot så bara det sista kommer ut även nu när det är mjukt.

Jag funderar själv mycket på denna rädsla och kroppens minne av att det gör ont och hur det påverkar henne men också på om det kan vara rent fysiologiskt fel på tarmens funktion och så tänker jag på ärftligheten. Jag var visst trög som barn men hade det itne svårt. Min pappa hade förtstoppning som barn och har nog fortfarande svårt lite och min syster har en mycket svår mage. Min lille son verkar vara trög men har lyckligtvis inte uppvisat samma problem som stora syster.

Välkomna!

Länk till den gamla tråden:

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm - Familjeliv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 17:46
    Förstoppning hos barn är ofta tillfällig och beror ofta på ändrade kostvanor eller miljöförändringar. Mer information och lite råd finns att läsa i vårdguiden:
    www.vardguiden.se/templates/Article.aspx...
    Vid icke övergående förstoppning rekomenderas ofta laktulos till barn och spädbarn. Se www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.... för mer info.
    För barn äldre än 2år eller där laktulos inte hjälper är Movicol Junior en vanlig medicin, se www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.... för vidare information.

• Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 2
  • Karro2178

Hej! Min dotter har precis blivit insatt på Movicol junior efter att ha druckit Lactulos sedan början av förra sommaren. Hon är 2½ och mycket bestämd över hur saker ska vara och även hur saker ska smaka! Hur får ni i era små Movicolen? Kanske man kunde få något bra tips.

• Tjohopp

Här hör jag oxå hemma. Äntligen en tråd för förstoppningsbarn! Har en tjej som haft mindre förstoppningsproblem så när lillebror föddes och fick problem redan innan jag slutade helamma, tog jag direkt kontakt med en läkare. Hon tog mig som tur var på allvar (eller så var det pga att jag tjatade och vägrade ge mig av... :)) och gav en remiss till tarmterapeften. Så lillkillen fick movicol junior redan vid 6 månaders ålder. Tack o lov var tarmterapeften så gullig att hon ordnade med katetrar som jag fick hämta hemma hos henne på kvällstid!!! så lillen klarade sig fram tills vi fick tid hos henne.

Det verkar inte vara några fysiska problem när tarmterapeften undersökte honom, men någon läkare har vi inte träffat. Han har, liksom många andra här, svårt att få ut bajset trots att det inte är så mjukt. Har för mig att han har dålig krystteknik och det måste han ha fortfarande eftersom det inte verkar gå lättare med tiden. Hoppas på att han, liksom stora syster, får det lättare när han kan börja bajsa på toaletten.

Har varit en toppen tråd. Kommer inte ihåg av vem men tipset om att blanda movicol i juice har varit gudasänt!! Nu får jag alltid i honom dagens dos.

• Karro2178

Tjohopp, hur mycket jouice blandar du det i då? Min tjej ska börja med 2 påsar/gång

• stine73

Blandar först Movicol med vatten 65 ml ska det vara till en påse och 125 ml till två påsar. Min dotter får en på kvällen och en på morgonen. Pulvret ska lösa sig och sen skvätta i lite apelsinsaft så dricker hon det med sugrör.

• Tjohopp

Oj då såg att det blev lite fel... skulle stå "svårt att få ut bajset trots att det är mjukt".

Jag blandar i så mycket juice i den upplösta movicolen som behövs för att bli av med det mesta av den salta smaken. Var bara försiktig så att det inte blir för starkt.

• Johanninen

Hej hörrni, nu hoppar jag in här igen, tror inte att dottern är förstoppad längre, men jag måste fråga om någon upplevt liknande symtom som hon har nu...

Hon var ju vrålförstoppad över jul och nyår, vi gav lactulos och det fick fart på magen igen. Gav tills flaskan var slut, och sen har magen fungerat perfekt, mjukt fint bajs som inte bekymrar henne alls. Men för en dryg vecka sen var vi på BVC, och fick MPR-vaccinationen. Dagen efter bajsade hon jättekonstigt, som vatten med kesoliknande pluttar i, plus en massa slem. Så har hon hållit på sedan dess, med undantag för en dag då hon fick ur sig något som såg ut som hackad spenat... Nu är det gny och gnäll vid bajsandet igen, inte panik som förut, men det är obehagligt, och hon blir väldigt röd i rumpan. Frågan är om det beror på vaccinationen, eller om det kan vara nån underlig magsjukebakterie (men hon har inte kräkts och verkar inte må dåligt). Eller har ni några andra förslag? Kan hon kanske ha nån propp sittande i tarmen tro?

Oftast sätter magen igång på eftermiddagen för henne, och då kan hon bajsa 4-5 gånger på raken, det brukar bli två större och minst två mindre blöjbrak.

• froggyL

Ni som har använt movicol junior... hur lång tid tog det tills ni märkte effekt?

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • örtagård

froggyL skrev 2009-02-28 19:07:20 följande:

Ni som har använt movicol junior... hur lång tid tog det tills ni märkte effekt?
    några dagar tror jag.
  • Moonis

Har skrivit här lite innan men har upptäckt att sonen inte vägrar bajsa för att det är hårt o gör ont utan det har blivit en fix ide. Han tvärvägrar bajsa trots bajset är mjukt, kniper så man måste bända upp benen om han ens ska kunna få ut något.
    Såhär är det varje gång så det måste vara något psykiskt över det. Vi pratar verkligen om ångestskrik o gråt.

Jätte jobbigt Ska prata mer med en psykolog genom BVC om det. Får se om vi kan få det att lossna för sonen.

• Moonis
    froggyL skrev 2009-02-28 19:07:20 följande:
    Säger samma, några dagar.
  • froggyL

Ok, tack, då var det därför bajset var lösare sist

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Caso

Alla bra tips för barn som håller sig i flera dagar är välkomna! Av rädsla för attvdet gör ont blir man mer förstoppad och febrig, så alla tips för att träna att vajas varje dag och komma över rädslan är välkomna, tack

• saca76

Hej Örtagård, Hittade detta forum och din historia stämmer så väl in på hur vi har det hemma med vår tjej som snart fyller 3. Vi använder movicol junior sedan ca 7 mån tillbaka och visst, vår dotter bajsar och blir inte förstoppad så ofta längre, men den naturliga reflexen har helt försvunnit vilket gör att hon småbajsar hela tiden, små kluttar många gånger per dag som kläms fram samtidigt som hon kniper. Det blir aldrig någon tömning och jag tycker så fruktansvärt synd om henne. Jag undrar hur man kan komma i kontakt med er läkare, eller om det finns tips på andra bra läkare? Vi har än så länge bara hamnat hos en ganska trött allmänläkare och jag vill utreda detta vidare och framförallt få hjälp i hur vi ska få bukt med detta. Med vänlig hälsning, Sanna

Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 2