• demokrati tack

Hämta eller inte?

Någon mer som sitter och väntar på att hämta hem sina tonåringar efter en kväll på stan?
    Har en 18 årig dotter som är ute o festar myyyycke. Vill ju inte att hon ska ta sig hem själv, så då får man ju hämta. Men det börjar bli lite tjatigt i.o.m att hon alltid ändrar sig med tider.

Så här sitter man och jag bad henne ta en vagn nu snart för jag börjar bli trött, men hem skulle hon inte åka. Och som sagt, jag vill ju inte att hon ska ta sig hem själv.

Hur skulle ni andra tonårsföräldrar gjort?

• Svar på tråden Hämta eller inte?
  • demokrati tack

Gött nu sitter hon på vagnen. Ska hämta nu...

• demokrati tack

Calamity Jane skrev 2008-11-30 03:44:15 följande:

Jag läste inte för så länge sedan här på FL om en tjänst man kan beställa via telefon! Man har övervakning via telefonen.Det hade kanske varit ett alternativ för din dotter. Jag tror att man skicker ett sms när man sätter sig i taxin vad den har för nummer och så ser den här tjänsten till att man är någorlunda säker. ÄÄÄääää jag är urkass på att förklara! demokrati tack skrev 2008-11-30 03:38:40 följande:
    Låter ju som en strålande nyhet.
  • demokrati tack
    Qywez skrev 2008-11-30 03:51:51 följande:
    Ge o ta är min melodi.Klart jag hämtar, men då på utsatt tid.Hon måste visa hänsy till mig, samtidigt som det är bekvämt att bli hämtad.
    Min melodi med, men om någonting strular (som det av någon konstig anledning gör med henne) så får jag ju vänta till hon vill hem,

Vill ju inte att hon tar sig hem själv.

Ps, jag måste vara världens värsta curling förälder (eller bästa........)
  • Bevabus

Min pappa vill inte hämta mig om det är efter 12 på natten och det förstår jag. Men vi kommer överens om tid jag ska vara hemma och HUR jag ska ta mig hem. Så han vet om det och så ringer jag när jag är på väg.

• Maskot

Sonen är 17 år och är ute endel med kompisar. Vi hämtar ganska ofta, men då också på en överrenskommen tid. Det kan inte vara enbart på tonåringens villkor hela tiden, han/hon måste också ta ansvar, hålla tider och överrenskomelser.
    Barn och ungdommar testar gränser och försöker rucka på de regler som finns, jag tror inte att man ska låta de styra allt för mycket om saker som faktiskt påverkar er negativt också (er sömn blir lidande). Hänsyn och ansvar måste också undommar lära sig.

• Johloo

Förstår att man vill beskydda sina barn. Men tjejen är 18 år = myndig. Ni är snälla och hämtar henne men då får hon ju hålla den utsatta tiden annars är det god tid att lära sig ta hand om sig själv. Snart är hon färdig i skolan och ska flytta hemifrån och då kan ni ju inte fortsätta hämta och lämna henne när hon är ute! Bäst att lära sig successivt så det inte kommer som en chock sedan... Att skicka ett sms när hon skall åka hem så ni vet hon är p.g. och hur är bara gott hyfs och skönt säkerhetstänk om utifall att.

• Johloo

är inte själv tonnårsförälder, tar mig bara friheten att ha lite åsikt i alla fall

• LillaLoppanT

Jag måste säga att jag tycker det låter väldigt sent att vara på väg hem klockan 04.05 som 18-åring.
    Det ska inte vara på hennes villkor som du hämtar henne. Bestäm en tid som du hämtar och så får hon helt enkelt hålla den.

• demokrati tack
    Johloo skrev 2008-11-30 17:16:40 följande:
    Förstår att man vill beskydda sina barn. Men tjejen är 18 år = myndig. Ni är snälla och hämtar henne men då får hon ju hålla den utsatta tiden annars är det god tid att lära sig ta hand om sig själv. Snart är hon färdig i skolan och ska flytta hemifrån och då kan ni ju inte fortsätta hämta och lämna henne när hon är ute! Bäst att lära sig successivt så det inte kommer som en chock sedan... Att skicka ett sms när hon skall åka hem så ni vet hon är p.g. och hur är bara gott hyfs och skönt säkerhetstänk om utifall att.
    Men vi har ingen utsatt tid, sånt finns inte i deras värld, är det kul, då är man ute längre,

är det inte kul , ja då åker man hem. Hon bodde hos en kompis under sommaren, då hämtade jag ju henne inte och det gick bra.

Men nu när hon bor hemma igen, så har man ju mer koll när dom kommer hem och inte. Jag måste inte hämta henne, det är oftast jag som vill. Blir bara så trött på velandet och ändring av tider.

Om man nån gång skulle skita i att hämta och det händer nåt...
  • demokrati tack
    LillaLoppanT skrev 2008-11-30 17:23:04 följande:
    Jag måste säga att jag tycker det låter väldigt sent att vara på väg hem klockan 04.05 som 18-åring. Det ska inte vara på hennes villkor som du hämtar henne. Bestäm en tid som du hämtar och så får hon helt enkelt hålla den.
    Ja det tycker jag med, men såna e dom. Hon e ju trots allt vuxen. (Ibland iaf....)
  • abnocto

Min dotter är 16 år och vill hon vara ute mycket får hon ta sig hem själv. Jag har förklarat att jag inte orkar vara uppe sent och de gånger jag hämtar har vi bestämt tid innan och oftast vid 01.00. Tror det varit 02.00 en enstaka gång. Hon måste ta hänsyn till att vi föräldrar inte alltid orkar hämta, i alla fall inte jag som är jättekvällstrött. Oftast samåker flera tjejer men sista biten får hon ta sig själv men alltid ha mobil tillhanda.
    Sedan får andra tycker vad dom vill men jag håller på att fostra henne till hennes 18-årsdag då jag tänker hämta mer sällan, för då måste hon inse att åker hon iväg får hon ta sig hem själv.
    Nu kommer säkert flera kritisera mig här men jag har alltid "släppt" mina barn mycket att de måste ta konsekvenser av vad de gör, men inte är jag mindre rädd om dem för det. Men jag tänker inte ställa upp på deras villkor och hämta mitt i natten för att de vill festa långt bort, om vi inte är överens.

• demokrati tack
    abnocto skrev 2008-12-01 10:42:07 följande:
    Min dotter är 16 år och vill hon vara ute mycket får hon ta sig hem själv. Jag har förklarat att jag inte orkar vara uppe sent och de gånger jag hämtar har vi bestämt tid innan och oftast vid 01.00. Tror det varit 02.00 en enstaka gång. Hon måste ta hänsyn till att vi föräldrar inte alltid orkar hämta, i alla fall inte jag som är jättekvällstrött. Oftast samåker flera tjejer men sista biten får hon ta sig själv men alltid ha mobil tillhanda.Sedan får andra tycker vad dom vill men jag håller på att fostra henne till hennes 18-årsdag då jag tänker hämta mer sällan, för då måste hon inse att åker hon iväg får hon ta sig hem själv.Nu kommer säkert flera kritisera mig här men jag har alltid "släppt" mina barn mycket att de måste ta konsekvenser av vad de gör, men inte är jag mindre rädd om dem för det. Men jag tänker inte ställa upp på deras villkor och hämta mitt i natten för att de vill festa långt bort, om vi inte är överens.
    När min dotter var 16 kan ja lova att det fanns fasta tider, det är nu när hon är 18 som hon ju får gå på krogen enl lagen...

Som sagt, hon säger att hon kan ta sig hem själv, men det är ju jag som inte vill att hon ska gå själv. Dom flesta kompisar bor inte så nära.

Det händer att hon sover över hos en kompis, men inte så ofta. Jag önskar att jag var som du och satte ner foten, men då säger hon ju bara: inga problem, jag tar mej hem själv...

Det bästa jag vet är när båda ungarna är hemma o man kan stänga av mobilen och bara sova....
  • Maskot

Jag tror kanske ändå att din dotter vet att du ställer upp och hämtar hur hon än gör, och kan styra lite som hon vill.

Vår son fyller snart 18 år, och även om han har åldern inne att gå på krogen och allt vad det innebär- så betyder det ju inte att han inte har något ansvar mot de han bor med.
    När han flyttar hemifrån så får han göra som han vill, men när man bor ihop så får man ju förmedla sig om när man kommer hem m.m.
    Vi hämtar ibland, men då på en förutbestämd tid. Ibland tar han bussen och ringer hem när han är på väg så att jag vet.

• abnocto

Fast om det är du som vill hämta så får du nog räkna med att tider ändras för då är det ju du som ställer upp på hennes villkor och det valet har du gjort själv.

Och jag håller fullkomligt med om att det bästa är när de håller sig hemma en kväll så man kan sova riktigt gott och t.o.m ta en fredags eller lördagsdrink

• Örnie

Var bor ni då? Finns det ingen kollektivtrafik, så man kan säga att de ska vara hemma med sista bussen kl. 1 eller 2. Det är inte rimligt att föräldrarna ska sitta och vaka hela nätterna och inte heller att det innebär att de inte kan ta sig ett glas vin till maten. Min dotter är 19 och är aldrig ute och rumlar. Om hon är borta (nykter), så ser hon till att komma hem med sista tåget eller att i förväg bestämma med en kompis i stan som hon kan sova över hos. En enda gång missade hon tåget och då åkte vi och hämtade.

• Rut Blad

Ja, jag hämtar mer än gärna, även fast jag vet att de klarar sig hem. Men så bor vi i Stockholm.

/Rutan

• demokrati tack
    Örnie skrev 2008-12-01 14:33:21 följande:
    Var bor ni då? Finns det ingen kollektivtrafik, så man kan säga att de ska vara hemma med sista bussen kl. 1 eller 2. Det är inte rimligt att föräldrarna ska sitta och vaka hela nätterna och inte heller att det innebär att de inte kan ta sig ett glas vin till maten. Min dotter är 19 och är aldrig ute och rumlar. Om hon är borta (nykter), så ser hon till att komma hem med sista tåget eller att i förväg bestämma med en kompis i stan som hon kan sova över hos. En enda gång missade hon tåget och då åkte vi och hämtade.
    Natt bussarna som gick förr har slutat att gå, nu går det en ordinarie buss, fast lite senare.Men den går inte hela vägen hem utan bara nästan... Jag ska bestämma att sista tåget som går 0315 måste tas och då kan jag hämta, där tåget stannar.

Men mina ungar har för vana att var ute till allt mellan ca0100-0500... Asså dom kommer hem när dom får tråkigt, men jag vet, jag måste sluta o hålla på såhär. Dom måste ju lära sig ta ansvar nu, dom bor ju faktiskt här.

Det är bara det att om man säger - om ni bor hemma för ni ju ta hänsyn, då kontrar dom med att dom är över 18 och får faktiskt komma hem när dom vill... japp det får dom men lite hänsyn får ju gärna tas.

Jag vill passa på o prata me dbåda barnen på samma gång nån gång, men det är svårt att få ihop.
    Dom är så vana att kunna komma o gå lite som dom vill sen dom fyllde 18, då bodde vi mer centralt oxå, så då gick ju vagnen enda till 4 på morgonen.

Sen dricker jag aldrig så jag kan ju alltid hämta.....
    Men jag ska säga till dom att dom får göra som dom vill när dom flyttat hemifrån.
  • demokrati tack

Rut Blad skrev 2008-12-10 03:43:33 följande:

Ja, jag hämtar mer än gärna, även fast jag vet att de klarar sig hem. Men så bor vi i Stockholm. /Rutan
    Vi bor i göteborg , lite utanför, men det är ju i göteborg dom rör sig.

Kan tycka att det känns bättre att dom rör sig i centrala göteborg än lite utanför.

Det är mer folk, mer upplyst, alltid nåt natt öppet om det skulle vara nåt, så det känns tryggare på nåt sätt.
Svar på tråden Hämta eller inte?