• Yo gabba gabba

Svensk-Amerikanska familjer i Sverige

Hej alla ni svensk-amerikanska familjer som bor i Sverige!

Här kan vi som bor med/är gifta med en amerikan/amerikanska babbla på lite om saker som kan uppkomma i våra situation såsom tvåspråkighet eller hur man firar både amerikansk och svensk jul.

Min man kommer från San Diego, Kalifornien men har bott i Sverige i 14 år nu.

Så småningom kanske vi tar ett år i USA för lite omväxling, men just nu känns det lämpligast att bara invänta våra tvillingar som är beräknade till mars 2009. Vi har även en dotter på 2 år, Zoe.

• Svar på tråden Svensk-Amerikanska familjer i Sverige
  • Skorpan2

Här har vi firat jul på svenskt vis. Maken gillar det så. Blev dock kalkon på annandagen för att få lite amerikansk känsla.

Jag känner igen mig i det här med att det är svårt att välja namn. Vi tänkte mycket och länge innan vi lyckades enas om namn. Sonen heter Natanael Nils Christopher. (Mannens släktingar tyckte vi gett honom en hel roman som namn efter som han fått 3 namn.) Vi kallar honom Natanael med svenskt utal och svensk stavning, men det blit ofta Nathaniel när maken säger det och det är ju det vi säger att han heter om man pratar men nån i USA. Vi har fler pojknamn på lut, men inga flicknamn. Så om ni har flicknamn att dela med er av så tas förslag gärna emot.

• Yo gabba gabba

Hej mianna och välkommen till tråden!
    Kul att du också är gravid med tvillingar precis som jag. Bor ni också i stockholmstrakten kanske?

Ja, det där med namnen.. Vår dotter heter ju Zoe och för vår generationn är uttalet av det namnet inget problem men varje gång jag ringer till tex nån myndighet eller kommun så uttalar de (40talisterna gissar jag..) namnet heltokigt... Tråkigt att behöva rätta varje gång. Så denna gång skulle jag vilja ha namn som går att uttala både på svenska och engelska, såsom Leia som vi nu valt till tvillingflickan..

Mamasnest: vad jobbar din man med som är borta så många veckor i taget? (nyfiken bara...)

Skorpan2: vad har ni för pojknamn på lut..?

• Skorpan2

När det gäller pojknamn så har vi: Alfred, Joseph, Walter och Vincent.

• Mamasnest

Sweetiepie: Min man jobbar på oljerigg i Nordsjön. Det var ganska praktiskt när han flyttade hit då han hade rätt utbildning för det samt att de pratar engelska där.
    När vi har valt namn till barnen har vi valt namn som låter lika på både svenska och engelska. Vi ville inte att barnen skulle bli förvirrade av att folk uttalade deras namn helt olika.
    Våra döttrar heter Kaylin och Emily.
    När vi skulle välja andranamn stod det stilla, vi ville ha ett från hans ursprung och ett från mitt. Till första barnet hade vi bara Ellen efter makens mamma, men dottern föddes på Lucia så det blev Lucia som andra namn som den skandinaviska biten.
    När dotter nr 2 föddes hade vi bara det fornnordiska namnet Idun som andranamn, hon föddes på midsommarafton så det blev Summer som den engelskadelen.

Trebarnsmamma på heltid
  • mianna

Hej!
    ja då var julen redan över känns det som, det är lika snopet varje år tycker jag. Man längtar o förbereder men sen kommer julafton o sen e det över....

Sweetiepie: nej jag bor i skåne utanför mellan helsingborg o malmö.
    Vart bor ni andra som skriver här inne?
    skorpan; vi har också haft Alfred som förslag på pojknamn.
    Vi har enats om Maja men behöver ett flicknamn till om det visar sig vara två tjejer därinne. Tänkt lite kring Ellie, Lily men inget som vi har bestämt. Pojknamn har vi William, Viggo, Alfred, men jag tycker det är så svårt.

Ha en skön helg
    Anna

• Emsebamse

Hejsan, hoppar in här i tråden. Jag är sambo med en amerikan från Maine. Vi har ett son på 2,5 år och väntar nästa barn i maj. Sambon flyttade hit 2005 då vi bodde i Malmö men flyttade i somras till Helsingborg. Sambons svenska är tyvärr rätt kass då han pratar engelska på jobbet.

• Mamasnest
    Emsebamse skrev 2008-12-28 15:20:47 följande:
    Hejsan, hoppar in här i tråden. Jag är sambo med en amerikan från Maine. Vi har ett son på 2,5 år och väntar nästa barn i maj. Sambon flyttade hit 2005 då vi bodde i Malmö men flyttade i somras till Helsingborg. Sambons svenska är tyvärr rätt kass då han pratar engelska på jobbet.
    Precis som min man! Vad jobbar din sambo med? Min man flyttade hit 2004 och pratar inte särskilt bra svenska, men han förstår mer och mer.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Emsebamse

Mamasnest, han jobbar i Köpenhamn. Det finns en massa olika nationaliteter på kontoret så företagsspråket är engelska.

• Mamasnest

Shit vilken craving har jag efter en sådan här:

Jag är inte ens gravid, men det behöver man ju inte vara för att älska dessa!

Trebarnsmamma på heltid
  • Yo gabba gabba

Nämen fy vilken fuling.. att lägga in ett foto på en sån frestelse!!!! Mocca frappuchino är min favorit...

fy vad sugen jag blev nu också, men jag är ju gravid med twins så det var ju inte oväntat.. har glömt hur mycket jag älskar dem Mer som en efterrätt än en kaffe...

• Skorpan2

Mmmm, vad sugen jag blev.
    Är ni ofta i USA och hälsar på. Blir alldeles för sällan för oss. Är 2 år sedan nu som vi var där senast. Skulle vilja kunna åka oftare.

• Mamasnest
    Yo gabba gabba skrev 2008-12-28 22:33:05 följande:
    Nämen fy vilken fuling.. att lägga in ett foto på en sån frestelse!!!! Mocca frappuchino är min favorit... fy vad sugen jag blev nu också, men jag är ju gravid med twins så det var ju inte oväntat.. har glömt hur mycket jag älskar dem Mer som en efterrätt än en kaffe...
    Jag hann svepa en på stående fot på flygplatsen i Vancover i somras. Jag fick dricka den så fort att jag fick brainfreeze, men det var det värt. Jag missar aldrig en chans att dricka en sådan här.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Emsebamse

Mamasnest skrev 2008-12-28 22:48:24 följande:

Jag hann svepa en på stående fot på flygplatsen i Vancover i somras. Jag fick dricka den så fort att jag fick brainfreeze, men det var det värt. Jag missar aldrig en chans att dricka en sådan här.
    Nä det skall vara Dunkin Donuts Ice latte med caramel!
    Drack en Starbucks Peppermint mocca sist vi var i USA, fick västa sockerchocken och blev illamående, men god var den mamasnest, dom har Starbucks på Köpenhamns flygplats nu.
  • Mamasnest
    Emsebamse skrev 2008-12-29 10:36:13 följande:
    Mamasnest skrev 2008-12-28 22:48:24 följande: Nä det skall vara Dunkin Donuts Ice latte med caramel! Drack en Starbucks Peppermint mocca sist vi var i USA, fick västa sockerchocken och blev illamående, men god var den mamasnest, dom har Starbucks på Köpenhamns flygplats nu.
    Har de inte Starbucks på Arlanda också nu? Jag har för mig att maken brukar reta mig genom att ringa därifrån.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Emsebamse

Mamasnest skrev 2008-12-29 13:56:03 följande:

Har de inte Starbucks på Arlanda också nu? Jag har för mig att maken brukar reta mig genom att ringa därifrån.
    Ja det har dom kanske. Vilket har du närmst till Kastrup eller Arlanda? Sambon byter tåg ibland på Kastrup så han brukar köpa med sig Starbucks kaffebönor hem.
Svar på tråden Svensk-Amerikanska familjer i Sverige