Jag har varit två gånger på Östra i Gbg innan jag vågade bli gravid igen efter förra förlossningen. Vi satt ner i ett samtalsrum och jag fick berätta vad jag upplevde som jobbigast förra gången. Hon tog fram min journal och vi gick igenom den tillsammans. HOn bekräftade mig på de punkter jag upplevde som jobbiga.
Sedan berättade hon vad man skulle kunna göra annorlunda om samma situation skulle uppstå igen, hon gav mig också löfte om kejsarsnitt om jag verkligen inte vågar föda vaginalt igen.
Andra gången var vi i ett förlossningsrum och pratade, då vaknade många andra känslor.
Jag måste säga att jag blev mycket lugnare efter våra samtal. Nu är jag gravid igen och ska tillbaka i januari för att prata om hur jag vill ha det nästa gång. Just nu är jag inte alls lugn utan ganska orolig, men försöker lägga det åt sidan för att bearbeta när jag träffar Aurora igen. Vi kommer att göra upp en tydlig förlossningsplan för nästa gång som kommer upp så fort man slår in mitt personnummer på datorn.
Alltså är det inte säkert att de övertalar en att föda vaginalt, men de kan ge vettiga förslag till åtgärder för att minimera att det man är rädd för ska hända.
Lycka till!