• Philipha

    Oförklarligt barnlös och chanser vid ivf

    Är det någon som vet hur chanserna är att lyckas bli gravid med hjälp av ivf om man jämför med par där man hittar en orsak till barnlösheten? Vi är oförklarligt barnlösa och det är så frustrerande! Ledsen Vet inte hur jag ska tänka... ena stunden är jag positiv och tänker att det måste vara en fördel att läkarna inte hittar några orsaker till barnlösheten och i andra stunder vill jag hellre att dom gör det så att man kanske lättare kommer förbi det som är problem... Någon som kan peppa mig lite? Glad


    Kan det inte vara vår tur nu..?
  • Svar på tråden Oförklarligt barnlös och chanser vid ivf
  • Emmmmmsan

    Hej

    Ja, jag är rätt inställd på det...bättre det än att ta för givet och så blir man istället jättebesviken.
    Då kanske vi får göra ivf ungefär samtidigt då
    Är bara sååå rädd att den här värken jag har ska påverka..att det är något som är fel i livmodern där värken kommer ifrån. Fick missfall för snart 2 år sedan och de var då värken började...men de hittar ju ingen orsak

  • Lilla Hjärtat

    Emmmmmsan skrev 2008-12-04 22:33:57 följande:


    Hej Ja, jag är rätt inställd på det...bättre det än att ta för givet och så blir man istället jättebesviken. Då kanske vi får göra ivf ungefär samtidigt då Är bara sååå rädd att den här värken jag har ska påverka..att det är något som är fel i livmodern där värken kommer ifrån. Fick missfall för snart 2 år sedan och de var då värken började...men de hittar ju ingen orsak
    En väninna till mig fick missfall, och efter det fick hon jätteont i magen, precis som du. Det höll i sig i ett och ett halvt år...minns att hon sa att läkarna inte hittade något fel där heller.Hoppas så att värken går över av sig själv för dig som det gjorde för henne, minns hur lessen hon var hela tiden.
    Hön ville också bli gravid.
  • Emmmmmsan

    ok.gick värken bort efter 1.5 år? Jag har ju inte jätteont utan en molande värk, som svag mensvärk.. Blev hon gravid tillslut?

  • Philipha

    Em: Usch så jobbigt med värk... Hoppas den försvinner snart! Försök att inte oroa dig för mycket även om det är svårt att låta bli!


    Kan det inte vara vår tur nu..?
  • Lilla Hjärtat

    Emmmmmsan skrev 2008-12-06 13:40:08 följande:


    ok.gick värken bort efter 1.5 år? Jag har ju inte jätteont utan en molande värk, som svag mensvärk.. Blev hon gravid tillslut?
    Jo, värken gick bort, minns inte hur. Tror det bara hände.
    Men jag minns att de gjorde massor av undersökningar men aldrig hittade nåt fel alls.
    Hon hade dock jätteont, fick ta citadon och kunde inte jobba.
    Låg även inlagd flera gånger p g a smärtorna.
    När värken till slut försvann blev hon gravid direkt :)
    Fast de hade egentligen inget fertilitetsproblem, mer att det inte var så bra att försöka bli gravid med ont i magen utan att veta var felet var.
  • Kwela

    Här är en till oförklarlig barnlös. Vi har gjort 6 ivf och totalt har 14 ägg satts tillbaka men resultatet har alltid tyvärr varit detsamma- negativt! Det sägs att vi oförklarligt barnlösa har samma chans som andra vid ivf där felet är funnet. Men det beror ju på vad vi oförklarligt barnlösa igentligen har för fel, för ngt fel finns det ju. Skulle så här i efterhand tro att vi inte haft ngn chans alls med ivf. Hoppas att ni lyckas bättre än oss. LYCKA TILL!!!

  • Trinity78

    Jag hittade lite info i boken "Förbättra din fertilitet" av C. Porsman och P. Tseng:

    Chansen att bli gravid via IVF
    Chansen att lyckas bli gravid via IVF varierar. Om kvinnan är över 35 år är chansen något mindre än om hon är yngre, och chansen är betydligt mindre om kvinnan är över 39 år. Det beror troligen på minskad äggstockskapa­citet som i sin tur ger sämre kvalitet på äggen. Chansen att lyckas är vanligen större för kvin­nor som lider av sekundär infertilitet än för dem som inte har fött några barn tidigare.
     
    Överviktiga och feta kvinnor har mindre chans att lyckas bli gravida via IVF än nor­malviktiga kvinnor. Rökande kvinnor har ungefär hälften så stor chans att bli gravida via IVF som icke-rökande kvinnor.
     
    När det gäller faktorer hos mannen vet man att chansen att lyckas uppnå graviditet via IVF är markant reducerad om andelen normala spermier enligt Krugers strikta kriterier är lägre än 14 procent.
     
    För att öka chansen att lyckas uppnå gra­viditet med hjälp av IVF är det klokt att undvi­ka rökning, alkoholkonsumtion och smärtstil­lande mediciner (utöver dem du eventuellt rek­ommenderas att ta av din läkare). Försök också undvika all onödig stress och undvik att träna hårt eller att ägna dig åt någon annan fysiskt ansträngande aktivitet. Minimera koffeinintaget och försäkra dig om att du äter hälsosamt och får tillräckligt med sömn och vila.
     
    Det är viktigt att mannen meddelar läkaren om han haft feber eller varit sjuk under de tre månader som leder fram till behandlingen efter­som feber och vissa sjukdomstillstånd ibland kan påverka spermiekvaliteten negativt. Män bör också undvika rökning och alkoholkonsumtion samt varma bad eller frekventa och långvariga bastubad och liknande av samma skäl.


    Reproductively challenged
  • Philipha

    Trinity: Tack för en massa bra information!


    Kan det inte vara vår tur nu..?
  • afrodite

    Philipha skrev 2008-12-04 15:10:00 följande:


    Emmmmmsan: Vi har också försökt i snart två år och har gjort en insemination som inte lyckades. Ska göra en till i januari och eventuellt en tredje. Därefter blir det ivf! Är du inställd på att det kan ta några gånger även vid ivf?
    På min klinik sa de att Insemination inte var till någon nytta om man var oförklarligt barlös... Vi bara väntar på IVF...
  • Namaste72

    Phi: På Carlanderska menade man att chansen att lyckas med IVF vid oförklarad barnlöshet var samma som om paret hade några fel. 38% på första försöket. Man kunde enligt CA inte sen några skillnader i grav-frekvens.
    Men jag är som du...undrande och faktiskt lite skeptisk.


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Inquisitive

    Fick också höra att insemination inte var till någon nytta om man som vi var oförklarligt barnlösa.

    Vi gjorde därför en ivf som lyckades på första försöket och vår son är idag drygt ett år. Nyligen genomförde vi en FET som även det lyckade på första försöket, och är nu gravid i v.11. Håller tummar och tår för att allt går bra även den här gången!!!

    Vill önska alla andra som försöker, ett stort lycka till!

  • Mika77

    Vi är också oförklarligt barnlösa, har en gemensam son på 3,5 år som kom till mha dubbeldos pergotime. Har testat pergotime massor av gånger men det händer inget. De hittar inget fel och pergotime var mer för att ge ÄL en skjuts.
    Vi har nu bestämt oss för IVF och jag ska börja spraya den 28/1, nervöst! Går hos Linné-kliniken och har fått en värdering av våra chanser att lyckas med IVF, 30-40%..känns inte som att det är så mkt att hänga i julgran eller är det det?

  • Philipha

    Afrodite: Det har dom inte nämnt till mig... Ska fråga en gång till...

    Hanya: Jag har också hört det nu senare och ser man till informationen som Trinity skickade så verkar det ju också vara som så att chanserna är lika...

    Inquisitive: Grattis!

    Sniffsan: Jag tror som afrodite att det är normala chanser! Lycka till!


    ~2009 it is!~
  • afrodite

    Jag är inte alls säker utan det är siffror som jag läst här på Familjeliv, 38% chans vid första försöket...

  • Sofiskorven

    Vet inte om jag gör detta på rätt sätt nu. Sist jag skulle skriva något i en tråd om IVF hamnade det på något helt annat. Så jag ber i ursäkt i förväg!

    Hur som haver jag är 22år gammal. Vet någon hur chanserna med provrörsbefruktning ser ut ?  Att lyckas på första försöket... inget är fel på oss och jag hade t.o.m 2 ägg denna månaden! Någon som har någon aning ?

    (såg att tråden var gammal så hoppas på att den fortfarande är aktiv)

Svar på tråden Oförklarligt barnlös och chanser vid ivf